WereldKidz Bongerd
Rijneiland 1
3984 MA Odijk

Schoolweging

Schoolweging
23.5
Spreiding
6.03

De schoolweging van Bongerd is 23,50 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,39% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Hoewel dit lager is dan vergelijkbare scholen (97,66%), ligt de focus op maatwerk voor taalzwakke leerlingen, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. De score overtreft vergelijkbare scholen (67,66%) door doelgerichte differentiatie in rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 31,25% vwo en 28,12% havo/vwo, ver boven regionale gemiddelden (18,61% resp. 10,93%). Praktijkonderwijs blijft met 6,25% vmbo-b/k beperkt, maar wel hoger dan landelijk (5,52%). Dit past bij het geprofileerde aanbod voor zelfstandig leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBongerdGemeente AmsterdamNederland
LIB174.47177.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkelingen van de individuele leerlingen worden gemonitord in het leervolgsysteem. Elke maand vindt er intern overleg plaats over de groepen en de leerlingen, zodat tijdig eventuele achterstanden en leervorderingen worden gesignaleerd. De leerkracht houdt de vorderingen van de leerlingen bij met behulp van observaties en de resultaten van het (leer)werk. Ook maken we gebruik van de aan onze leermethoden gebonden toetsen en van landelijk genormeerde (CITO) toetsen. Deze toetsen zijn allemaal onderdeel van ons leerlingvolgsystemen. De toetsen van het CITO letten vooral op de cognitieve ontwikkeling en de KiVa monitor richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van een leerlijnen in Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 worden zeer regelmatig methode-gebonden toetsen afgenomen. Daarnaast worden er ook speciale toetsen afgenomen op het gebied van: spelling; begrijpend lezen (3 t/m 8); rekenen; technisch lezen Het schooljaar wordt in alle groepen gestart met een startgesprek, waarbij vanaf groep 3 het kind meekomt naar het gesprek. U en uw kind kunnen tijdens dit gesprek aangeven wat voor jullie belangrijk is het komende schooljaar. Tijdens dit gesprek neemt de leerkracht een luisterende rol aan. Als de leerkracht uit de overdracht nog vragen heeft kunnen deze hier uitgewisseld worden. U kunt tijdens dit gesprek ook aangeven in welke frequentie u de leerkracht zou willen spreken gedurende het schooljaar. De school geeft aan in welke periodes 10-minuten gesprekken over de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van uw kind gepland staan, maar u mag hier in samenwerking andere afspraken over maken. Toetsen zijn voor ons een hulpmiddel om de vorderingen en ontwikkeling van onze leerlingen in beeld te brengen. Ze geven ons onmisbare informatie over de effectiviteit van onze instructie, de tijd die leerlingen nodig hebben om vaardigheden te leren en helpen ons bij de afstemming op de leerbehoefte van onze leerling. U hoeft wanneer u vragen heeft met betrekking tot de ontwikkeling en/of leerresultaten van uw kind niet te wachten op een formeel moment om met ons in contact te komen. U kunt altijd tussendoor een afspraak voor een gesprek maken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,9% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 31,03% boven presteert. Dit bevestigt het 'ontwikkelingsgerichte adviesmodel' uit de schoolgids, met ruime doorstroommogelijkheden naar hogere niveaus.

Sociale ontwikkeling

We hebben een veilig, ordelijk en positief klas en schoolklimaat op school. Onze leerresultaten en onze leeropbrengsten zijn voldoende. Dit bereiken we door kwalitatief goed onderwijs te bieden en daarnaast veel aandacht te hebben voor sociale vaardigheden en voor creatieve groei die in evenwicht zijn met persoonlijke groei van leerlingen. Uit onze leerling enquêtes blijkt jaar op jaar dat leerlingen zich veilig voelen, zich kunnen uiten en er aandacht is voor elkaar en het individu. Een evenwichtig schoolbreed programma zoals Kiva helpt ons hierbij. LEES MINDER

sociale veiligheid

welbevinden

sociale relaties

Wat is de werkwijze van WereldKidz Bongerd voor sociale ontwikkeling?

Door te werken met een schoolbreed sociaal antipest programma zoals KiVa leren we de leerlingen een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is. Op individueel niveau wordt gewerkt aan de sociale vaardigheden en de sociaal emotioneel ontwikkeling van alle leerlingen. Álle leerlingen in de groep zijn er gezamenlijk verantwoordelijk voor dat iedereen met plezier naar school gaat. Door veel aandacht te besteden aan groepsvorming en kennismaking, ontstaan er positieve gedragsnormen in de groep. We kijken vooruit en stellen de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat het in de toekomst beter gaat en we vergelijkbare situaties voorkomen". Met de monitor brengen we sociale veiligheid, het welbevinden en (vriendschaps)relaties in de groep in kaart. De uitkomsten hiervan geven concrete handvatten om de sfeer in de groep te verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt WereldKidz Bongerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WereldKidz Bongerd gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WereldKidz Bongerd?

WereldKidz Bongerd gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.