Christelijke basisschool Rehoboth
Plataanstraat 12
4051 GS Ochten

Schoolweging

Schoolweging
31.38
Spreiding
5.29

De schoolweging van Christelijke Basisschool Rehoboth is 31,38 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93.3% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruim de landelijke norm (85%). Deze prestatie – 2.1% hoger dan vergelijkbare scholen – onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedentraining zoals beschreven in het schoolwerkplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de inspectienorm van 43.5% ligt. Desondanks overtreft de school het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen (34.7%), dankzij gerichte rekeninterventies zoals blijkt uit het zorgplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 12% vmbo-(g)t/havo en 4% vwo, wat lager is dan regionale peers (10.34% resp. 18.61%). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkadviezen (12% vmbo-b tegen 5.52% regio). Deze verdeling past bij de schoolweging en sluit aan op het gepersonaliseerd leren zoals vermeld in de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsChristelijke Basisschool RehobothGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is één van de hoofdtaken van elke leerkracht om goed te weten hoe het met zijn/haar leerlingen gaat. De leerkracht schept een goed pedagogisch klimaat waarin de kinderen zich thuis voelen. Tijdens de activiteiten op school worden de kinderen geobserveerd en bijzonderheden worden genoteerd. De leerkrachten letten op het gedrag van de kinderen. Er wordt gesignaleerd of kinderen zich al dan niet prettig voelen. Als er reden is tot zorg, neemt de leerkracht contact op met de ouders. We verwachten natuurlijk ook dat ouders contact opnemen met de leerkrachten als zij vragen of zorgen hebben over hun kind. De leerkracht volgt uiteraard de vorderingen die een leerling maakt op school. Via een uitgekiend leerlingvolgsysteem (LVS) zijn we goed op de hoogte van de ontwikkeling van een leerling. Ons LVS bestaat uit diverse toetsen en observaties waardoor we over de gehele breedte van het leerstofaanbod weten hoe het met onze leerlingen gaat. De zorgleerlingen worden met de intern begeleider besproken en zonodig wordt een traject voor hulp ingezet. De intern begeleider coördineert deze hulp. Leerlingvolgsysteem in groep 1 en 2 We volgen alle kinderen van de groepen 1 en 2 d.m.v. gerichte observatielijsten van Digikeuzebord. Digikeuzebord heeft alle leerlijnen, gebaseerd op de doelen van de SLO, geïntegreerd. In groep 2 wordt zo nodig bij een aantal leerlingen de schoolrijpheidstoets van Luc Koning (Pravoo) en/of de UGT (rekenvoorwaardentoets) afgenomen. Toetsen vanaf groep 3 Het meten van de leervorderingen gebeurt vanaf groep 3 vooral aan de hand van toetsen. Elke methode heeft zijn eigen toetsen om te meten of de leerling de stof beheerst. Daarnaast gebruiken we toetsen van het Cito. Deze worden landelijk gebruikt en zijn ook zodanig genormeerd. Zo kunnen we vorderingen objectief meten. Het gehele LVS omvat: taal/spelling, lezen, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten van deze metingen worden bewaard in het (digitale) leerlingdossier. De toetsen worden op leerling-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Tijdens teamvergaderingen, groeps- en leerlingbesprekingen worden de resultaten en analyses besproken. De resultaten kunnen aanleiding zijn om het onderwijs van enkele leerlingen, de hele groep of zelfs voor de hele school bij te stellen. Toetsresultaten spelen dus ook een rol bij de kwaliteitszorg.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

43.33% van de leerlingen presteert boven advisering – bijna verdubbeld t.o.v. landelijk gemiddelde (25.27%). Dit reflecteert de zorgvuldige adviseringstrajecten en nazorg zoals beschreven in het doorstroomprotocol. Slechts 13.33% zit onder advies, wat aansluit bij de hoge fundamentele niveauscore.

Sociale ontwikkeling

De kinderen moeten het fijn vinden elkaar te ontmoeten, met elkaar te spelen en te werken. De Bijbel leert ons hoe te leven en hoe om te gaan met elkaar. In ons doen en laten willen we hier handen en voeten aan geven. Het is de basis voor een goed pedagogisch klimaat. Aan samen leven en werken wordt vorm gegeven in de lessen en er wordt aandacht aan besteed in kringgesprekken. We vertellen de kinderen dat er regels gelden op school. In de omgang met elkaar moet je je daaraan houden. Orde, regelmaat, plezier en gezelligheid zorgen ervoor dat er ruimte is voor ieder kind. Pestgedrag en discrimineren worden niet getolereerd. De school hanteert hierbij een anti-pestprotocol. De leerlingen worden bewust gemaakt van het feit dat ze in een multiculturele samenleving leven. Respectvol omgaan met de ander overbrugt verschillen in ras of cultuur. Bekendheid met en kennis van andere culturen vinden we daarom belangrijk. Dit gebeurt onder andere bij het vak wereldgodsdiensten in groep 6 t/m 8. We besteden, naast het geven van onderwijs, aandacht aan allerlei vieringen en feestelijke gebeurtenissen. De christelijke feestdagen krijgen volop aandacht. Met plezier organiseren we de schoolreisjes en excursies. De leerlingen van groep 8 hebben hun eigen kamp en musical. Dit geeft een gevoel van eenheid in de school met een klimaat waarin een ieder zich thuis moet kunnen voelen. In een klimaat van samen doen, hoort ook samen delen. Eenmaal per jaar organiseren we een actie voor het goede doel. De leerlingneraad maakt hiervoor elk jaar de keuze. Door deze jaarlijkse projecten leren de kinderen om zodoende iets van onze rijkdom te delen met anderen. Goede contacten tussen alle geledingen binnen de school zijn uiterst belangrijk. We vinden het gewenst en noodzakelijk dat alle betrokkenen binnen de school elkaar snel en zonder omwegen kunnen vinden. Bij vragen en opmerkingen moet u snel bij de juiste persoon terecht kunnen. LEES MINDER

Respect

Vertrouwen

Zorgen voor jezelf en de ander

Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool Rehoboth voor sociale ontwikkeling?

Christelijke basisschool Rehoboth acht sociaal-emotionele ontwikkeling erg belangrijk. Er wordt geleerd om vanuit christelijke normen en waarden respectvol met elkaar om te gaan. De school maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (groepen 1 t/m 8). De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd via de leerlijnen in focusPO (groepen 1 en 2) en Viseon (groepen 3 t/m 8). Ook wordt er jaarlijks een vragenlijst veiligheid afgenomen (groepen 5 t/m 8).

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool Rehoboth om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke basisschool Rehoboth gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool Rehoboth?

Christelijke basisschool Rehoboth gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.