Basisschool Basisschool De Bolster in Nuth

Het team van Basisschool De Bolster in Nuth

Current section: team
Keelkampstraat 66
6361 Nuth

Zie hier hoe het team van Basisschool De Bolster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Bolster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Bolster bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Bolster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Bolster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Bolster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (13%)
35-45 jaar (43.5%)
45-55 jaar (17.4%)
55-65 jaar (26.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Bolster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Bolster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Bolster: Onze Aanpak

Op Basisschool De Bolster, onderdeel van schoolbestuur Innovo, zetten we ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. Om de continuïteit van de lessen te waarborgen, ook bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten, hebben we een robuust vervangingsbeleid. Dankzij extra formatie binnen Innovo kunnen we flexibel inspelen op kortdurende vervangingen. Dit gebeurt zowel intern binnen onze eigen schoolmuren als door samenwerking met andere scholen binnen het Innovo-cluster in de gemeente Beekdaelen. Zo minimaliseren we de impact van het lerarentekort op de dagelijkse gang van zaken. Hoewel we er tot op heden uitstekend in geslaagd zijn om alle vervangingen op te vangen, zijn we realistisch over de uitdagingen van de toekomst. We blijven proactief zoeken naar de beste oplossingen om de kwaliteit van ons onderwijs te garanderen, ook op de lange termijn.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We kijken heel bewust naar de onderwijsbehoefte van elk kind. Hierbij betrekken we het kind ook steeds meer d.m.v. ons ontwikkelingstraject van "zelfverantwoordelijk leren". We ondernemen veel ondersteunende activiteiten en educatieve excursies om op die manier theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Hiermee gebruiken we het goede uit beide werelden (theorie én praktijk).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Ontwikkeling taal, rekenen, expressie
37.5%
Buitenspel
16.7%
Voorbereidend rekenen
10.4%
Zintuiglijke opvoeding
8.3%
Taal
6.3%
Gezond Gedrag
5.2%
Speelkwartier
5.2%
Kennisgebieden + levensbeschouwing
4.2%
Expressie
4.2%
Verkeer
2.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
35.5%
Rekenen/wiskunde
23.7%
Wereldoriëntatie
13.8%
Bewegingsonderwijs
9.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.5%
Overig
4.9%
Levensbeschouwing
2%
Engelse taal
0.7%

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuterspeelzaal + BSO
Handenarbeidlokaal
Personeelskamer
RT-ruimtes
Bibliotheek Nuth op loopafstand

Optimale Leerlingontwikkeling en Extra Ondersteuning op Basisschool De Bolster

Ons Streven naar Deskundigheid en Innovatie

Basisschool De Bolster in Nuth zet vol in op de professionele groei van ons voltallige team. Onder de stimulerende vlag van ons schoolbestuur Innovo, bieden we elke leerkracht volop kansen voor persoonlijke en teamgerichte ontwikkeling. Ons beleid voor deskundigheidsbevordering is vastgelegd in het document "Deskundigheidsontwikkeling op De Bolster". Wij investeren continu in zowel de collectieve vaardigheden van ons team als de individuele groei van elke leerkracht. Deze focus zorgt ervoor dat we altijd up-to-date blijven met de nieuwste onderwijsmethoden en -technieken. Het team is zich tevens bewust van het belang van registratie in het Lerarenregister en het Schoolleiderregister, wat onze toewijding aan kwaliteit onderstreept. Met een specifieke expertise in de begeleiding van kinderen met een visuele beperking, biedt Basisschool De Bolster unieke ondersteuning. Door middel van gespecialiseerde technologie, zoals aangepaste computers, helpen we deze leerlingen bijvoorbeeld met het aanleren van braille. Ons doel is om elk kind, ongeacht zijn of haar behoeften, de best mogelijke start te geven in hun educatieve reis.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Schoolplan op Basisschool De Bolster

Welke Kerndoelen en Jaarlijkse Doelen Zijn Vaste Onderdelen van ons Schoolplan?

Kwaliteitszorg is een essentieel en continu proces binnen Basisschool De Bolster. Tijdens regelmatige overlegmomenten, zoals teamvergaderingen, clustervergaderingen en managementteamoverleggen, bespreken we ons onderwijsproces en de behaalde resultaten. Verder investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team, zowel op schoolniveau als individueel. Elk jaar stellen we een gedetailleerd schooljaarplan op. Jaarlijkse ontwikkelgesprekken met elke leerkracht besteden specifiek aandacht aan persoonlijke groei en professionele verbetering. Als onderdeel van schoolbestuur Innovo, dat 44 basisscholen in Midden- en Zuid-Limburg omvat, participeert De Bolster in jaarlijkse monitorgesprekken over schoolontwikkelingen en onderwijsresultaten. Bovendien neemt elke school deel aan een interne audit, waarbij collega-scholen de kwaliteit beoordelen aan de hand van professionele kijkwijzers. Dit zorgt voor een consistente kwaliteitsmeting, zowel in de klas als in onze schooldocumentatie. Jaarlijks dienen wij, Basisschool De Bolster, beleidsdocumenten zoals het schooljaarplan, de schoolgids en het schoolondersteuningsprofiel (tweejaarlijks) in bij de Inspectie van het Onderwijs. Deze documenten worden vergezeld van de noodzakelijke MR-verklaringen, waarmee we onze toewijding aan transparantie en kwaliteit onderstrepen.

Hoe Zorgt Basisschool De Bolster voor het Bereiken van Educatieve Doelen?

Wij garanderen een strikte monitoring van onze vastgestelde onderwijsdoelen. Binnen ons kwaliteitszorgsysteem hanteren we diverse instrumenten om dit proces te bewaken en te evalueren. Ons schoolbestuur, Innovo, voert tevens een jaarlijkse monitor uit en biedt toezicht. Daarnaast is Basisschool De Bolster actief betrokken bij een cluster van basisscholen binnen Beekdaelen. Deze samenwerking bevordert kennisdeling en gezamenlijke ontwikkeling, waarbij elke school toch haar unieke identiteit behoudt. Dit gezamenlijke netwerk versterkt onze educatieve aanpak. De diverse kwaliteitszorginstrumenten bieden een grondig inzicht in de ontwikkeling van onze school. We analyseren kritisch en zorgvuldig welke doelen reeds zijn behaald en welke nog aandacht behoeven. Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met ons toegewijde team, de Medezeggenschapsraad (MR) en ons schoolbestuur Innovo, om zo continu te streven naar het hoogste onderwijsniveau.

Downloaden

Ontwikkeling en Spelplezier: Ons Jonge Kind Programma

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Bolster in Nuth focussen we in de groepen 1 en 2 op spelenderwijs leren met de "Speelplezier" methodiek. Deze aanpak bevordert de brede ontwikkeling van jonge kinderen, zowel op het gebied van leerdoelen als sociale vaardigheden. Het spel is een krachtig middel om kinderen te stimuleren en te laten ontdekken. Onze schoolvisie "Zorg goed voor jezelf, de ander en de omgeving" is hierin leidend. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen door middel van spel.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt Basisschool De Bolster voor jonge kinderen?

Basisschool De Bolster biedt een rijke leeromgeving met extra aandacht voor jonge kinderen. Dit omvat. We zetten in op een doorlopende leerlijn van peuteropvang tot aan de basisschool. Hiervoor werken we nauw samen met externe partners. Daarnaast hebben we een eigen Taalplein ingericht binnen de school, specifiek gericht op het stimuleren van de taalontwikkeling bij onze jongste leerlingen.

Basisschool De Bolster biedt een rijke leeromgeving met extra aandacht voor jonge kinderen. Dit omvat. We zetten in op een doorlopende leerlijn van peuteropvang tot aan de basisschool. Hiervoor werken we nauw samen met externe partners. Daarnaast hebben we een eigen Taalplein ingericht binnen de school, specifiek gericht op het stimuleren van de taalontwikkeling bij onze jongste leerlingen.

Kinderopvang en Peuterspeelzaal
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Speciaal Taalplein voor taalontwikkeling

Met welke organisaties werkt Basisschool De Bolster samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen onderhoudt Basisschool De Bolster een waardevolle samenwerking met Stichting Kinderopvang Nuth. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en afstemming van het onderwijs en de opvang, met name door het gezamenlijk gebruik van de "Speelplezier" methodiek. Dit partnerschap versterkt ons aanbod voor jonge kinderen en draagt bij aan een consistente en stimulerende leerervaring.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen onderhoudt Basisschool De Bolster een waardevolle samenwerking met Stichting Kinderopvang Nuth. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en afstemming van het onderwijs en de opvang, met name door het gezamenlijk gebruik van de "Speelplezier" methodiek. Dit partnerschap versterkt ons aanbod voor jonge kinderen en draagt bij aan een consistente en stimulerende leerervaring.

Stichting Kinderopvang Nuth
Team | Basisschool De Bolster in Nuth | [2025] Schoolregister