
Het team van Jenaplanschool St. Franciscus in Nunspeet
Current section: teamZie hier hoe het team van Jenaplanschool St. Franciscus is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool St. Franciscus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Jenaplanschool St. Franciscus bij jullie?
Ontdek hoe goed Jenaplanschool St. Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Jenaplanschool St. Franciscus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplanschool St. Franciscus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Jenaplanschool St. Franciscus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool St. Franciscus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Leerkrachtvervanging op Jenaplanschool St. Franciscus
Bij Jenaplanschool St. Franciscus hanteren we een zorgvuldig stappenplan om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen bij afwezigheid van een stamgroepleider. Onze eerste prioriteit is het vinden van een gekwalificeerde vervangende leerkracht uit onze erkende invalpool of via vaste invallers. We erkennen dat het vinden van voldoende beschikbare leerkrachten een uitdaging kan zijn, mede door het huidige lerarentekort, wat directe vervanging in de ochtend bemoeilijkt. Indien een directe invalkracht niet beschikbaar is, schakelen we parttime werkende collega's in of wordt de groep tijdelijk overgenomen door een onderwijsondersteuner. In uitzonderlijke gevallen en voor korte periodes kan een ambulante medewerker worden ingezet. Als laatste opties worden leerlingen verdeeld over andere stamgroepen volgens een vastgesteld protocol, of naar huis gestuurd, wat we echter te allen tijde proberen te vermijden. Speciale omstandigheden, zoals meerdere gelijktijdige afwezigheden of specifieke lesmomenten, kunnen invloed hebben op de keuze voor de meest geschikte opvang. We werken samen met diverse externe partijen zoals Flevopool en Slim Personeelsbemiddeling, en maken waar mogelijk gebruik van ZZP-leerkrachten. Een gedetailleerd protocol voor vervanging is op onze school beschikbaar voor verdere informatie.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op onze school werken wij met stamgroepen, een bewuste keuze vanuit onze Jenaplanvisie. Er is in elke groep een mix van kinderen qua leeftijd, niveau en achtergrond, die gezamenlijk onderwijs krijgen. In een stamgroep is de spreiding van het ontwikkelingsniveau onder kinderen groot. Hierdoor wordt het leren aan en van elkaar bevorderd, is de rivaliteit kleiner en wordt de samenwerking gestimuleerd. Daarnaast heeft de stamgroep een sociaal vormend karakter. Kinderen zijn achtereenvolgens “jongste”, “middelste” en “oudste” en deze cyclus keert terug, vaak net als in het echte leven. Op deze wijze geven wij vorm aan 'de school waar je leert samenleven'.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Jenaplanschool St. Franciscus
Taal- en Rekenondersteuning voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Gepersonaliseerde Taalondersteuning Onze school volgt een zorgvuldig dyslexieprotocol voor kinderen met lees- en spellingsmoeilijkheden, vindbaar op onze website. Dit protocol omvat systematische monitoring en tussentijdse metingen om elke leerling optimaal te volgen. Na een analyse door de stamgroepleider, bespreken we de voortgang met de intern begeleider. Hieruit volgt een passend ondersteuningsplan met interventies zoals verlengde instructie, RALFI lezen, de 'Bouw!' leesinterventie of 'Taal in Blokjes'. Voor kinderen met een dyslexieverklaring werken we samen met Centraal Nederland voor vergoede behandeling binnen school. De leerling ontvangt een speciale dyslexiepas met compenserende hulpmiddelen, aangepast aan individuele behoeften. We streven naar een veilige en effectieve leeromgeving voor elke leerling. Optimale Rekenondersteuning Kinderen met rekenrisico's worden na analyse door de stamgroepleider aangemeld voor een kindbespreking met de intern begeleider. Indien nodig voeren we een diepgaand intern rekenonderzoek uit en passen we het stappenplan 'rekenproblemen en dyscalculie' toe, beschikbaar op onze website. Inzetbare interventies omvatten verlengde instructie, extra oefeningen met WIG/Gynzy, en de inzet van de 'Rekensprint' of 'Rekenroute' leerlijn. Voor dyscalculie ontwikkelen we een individueel plan met ondersteunende middelen, in samenspraak met het kind. Het Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) wordt gebruikt voor kinderen die extra ondersteuning buiten de basisondersteuning ontvangen, altijd in samenwerking met het kind, ouders, stamgroepleider en intern begeleider.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bevordering Sociaal-Emotioneel Welzijn De sociaal-emotionele groei van elk kind volgen we nauwgezet via observaties en het IEP leerling volgsysteem ('Hart & Handen'). Vanuit onze Kanjertraining zetten we zowel groeps- als individuele interventies in, waarbij gesprek en spel centraal staan. De Kanjercoördinator en intern begeleider worden betrokken bij kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, op aanvraag van de stamgroepleider. Bij specifieke behoeften kan de SKO-orthopedagoog worden ingeschakeld voor observatie of onderzoek, altijd met toestemming van de ouders. Indien nodig adviseren we over externe ondersteuning. Onze intern begeleider is gecertificeerd 'Groepsgeluk' trainer en Rots & Water trainer. Deze sessies kunnen klassikaal, in kleine groepen of individueel worden ingezet om de sociaal-emotionele ontwikkeling te versterken.
Gedrag, Studievaardigheden en Werkplanning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Innovatieve Ondersteuning met JenaLAB Sinds 2019 biedt ons 'JenaLAB' op maat gemaakte ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften die buiten de reguliere groepslessen vallen. Het JenaLAB kent diverse projecten, afgestemd op verschillende leerlingen. Het DoeLAB richt zich op praktisch ingestelde leerlingen uit groep 6-8, het SpeurLAB op meer- en hoogbegaafde leerlingen uit groep 6-8 die gebaat zijn bij complexe denkprocessen. Voor jongere leerlingen (groep 3-5) is er het JuniorLAB, en voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong is er het KleuterLAB. De intern begeleider is nauw betrokken bij de plaatsing in het JenaLAB. Het verrijkingsaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is een belangrijk focuspunt binnen ons schoolplan 2022-2024 en schooljaar 2024-2025. Ondersteuning Executieve Functies Onze leerkrachten zijn getraind in het versterken van executieve functies – essentiële cognitieve vaardigheden voor planning, organisatie en zelfregulatie. We gebruiken speelse 'Breinhelden' activiteiten om deze vaardigheden te ontwikkelen. Hoewel deze functies zich ontwikkelen tot ongeveer het 30e levensjaar, bieden we extra ondersteuning via ons JenaLAB voor leerlingen die hier meer moeite mee hebben. Een gespecialiseerde LAB-medewerker of stamgroepleider begeleidt deze training. Werkhouding en Taakaanpak Coaching De intern begeleider ondersteunt stamgroepleiders bij het optimaliseren van werkhouding en taakaanpak. Waar nodig wordt de SKO-orthopedagoog ingeschakeld voor observatie en onderzoek, altijd in overleg met ouders. Externe advisering is ook een optie.
Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Stimulering Motorische Ontwikkeling Bij een behoefte aan extra ondersteuning op motorisch gebied die buiten de basisondersteuning valt, adviseren wij ouders over externe specialisten zoals fysiotherapeuten of speltherapeuten. Voor leerlingen met een fysieke beperking ontvangen we ondersteuning op afstand van een ambulant begeleider en beweegspecialist van onderwijscentrum De Twijn. Binnen ons team is een stamgroepleider opgeleid tot Psychomotorisch Remedial Teacher (PMRT), wat ons in staat stelt om gerichte ondersteuning te bieden.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Veilige Medische Zorg op School Onze school beschikt over medewerkers met een certificering voor Bedrijfshulpverlening (BHV). Zij zijn getraind om als eerste aanspreekpunt op te treden bij medische situaties. Ons veiligheidsplan, inclusief het protocol voor medicijnverstrekking en medisch handelen, beschrijft gedetailleerd hoe wij deze ondersteuning bieden.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Ons Aanbod voor Extra Kindondersteuning: Jenaplanschool St. Franciscus
Gedetailleerde Toelichting van Onze Ondersteuningsmogelijkheden
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Jenaplanschool St. Franciscus: Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling
Wat zijn de kernpunten van ons Jenaplan schoolplan en jaarplan?
Hoe waarborgt Jenaplanschool St. Franciscus de kwaliteit van het onderwijs?
Hoe integreert onze Jenaplanschool burgerschapsonderwijs in het curriculum?
Voor- en Vroegschoolse Educatie voor Jonge Kinderen bij Jenaplanschool St. Franciscus
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod heeft Jenaplanschool St. Franciscus voor jonge kinderen?
Jenaplanschool St. Franciscus biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met erkende peuteropvangfaciliteiten. Ons doel is een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool.
Met welke partnerschappen werkt Jenaplanschool St. Franciscus samen voor het jonge kind?
Jenaplanschool St. Franciscus werkt succesvol samen met Prokino Kinderopvang 'De Boomhut'. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige vroegschoolse educatie. Onze gezamenlijke focus ligt op de optimale ontwikkeling van jonge kinderen.