
Schoolweging
De schoolweging van St. Franciscus Nunspeet is 28,40 , met een spreiding van 6,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%) ligt. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen, wat aansluit bij het Jenaplanprincipe van 'basisontwikkeling voor elk kind'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 58,2% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert de school net onder het landelijk vergelijkingsgemiddelde (60,5%), maar ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat een meerderheid van de leerlingen boven basisverwachtingen presteert, passend bij de combinatie van ontwikkelingsgericht onderwijs en individuele leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op hogere onderwijsniveaus: 24,1% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de combinatie van 13,8% vmbo-(g)t/havo en 6,9% zuiver vmbo-(g)t, wat wijst op een breed aanbod voor verschillende leerstijlen. De 6,9% vmbo-b/k-adviezen liggen iets boven regionale vergelijking (5,5%), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Franciscus Nunspeet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onderbouw (groep 1/2) De kinderen worden geobserveerd door de stamgroepleider, deze gegevens worden verwerkt in het observatiesysteem BOSOS. Op basis van de observatie wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. In deze schoolplanperiode (2022-2024) zijn de eerste stappen gezet richting een nieuw observatie-instrument. Zo heeft het ontwikkelteam onderbouw zich verdiept in het nieuwe IEP leerlingvolgysteem voor kleuters en actief geparticipeerd in de pilotgroep. Doordat het IEP instrument op het moment nog niet voldoende is ontwikkeld, blijven wij werken met het observatiesysteem BOSOS, waarmee wij de ontwikkeling van de kleuter in beeld brengen. Midden- en bovenbouw (groep 3/4/5 & groep 6/7/8) Het periodiek afnemen van methodegebonden toetsen en/of testen wordt ingezet om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van het kind. Voor de tussen- en eindmeting maken wij op school sinds januari 2022 gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS). De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen en de ingezette interventies worden geanalyseerd. Op basis van de conclusies uit deze analyse wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen In de school spreken wij van een korte-, middellange- en langezorgcyclus met betrekking tot het monitoren van de resultaten van het kind en het onderwijsproces. De korte cyclus omvat de dagelijkse notities n.a.v. observaties tijdens instructies en verwerking met betrekking tot de beheersing van het gestelde lesdoel. De middellange cyclus omvat het periodiek afnemen en analyseren van (methode)toetsen en testen in midden- en bovenbouw en de observaties vanuit BOSOS in de onderbouw. De lange cyclus omvat de analyse op groeps-, bouw- en schoolniveau op basis van de tussen- en eindmeting. De intern begeleider en de directeur begeleiden deze lange zorgcyclus, waarbij het team met elkaar de opbrengsten bespreekt om vervolgens hier conclusies en acties aan te verbinden. In het onderwijsplan van de school, deze is in te zien op school, staat te lezen op welke wijze deze cycli per vakgebied wordt ingezet. Groeps- en kindbesprekingen De intern begeleider, Tom van den Berg, voert met de stamgroepleider(s) van elke stamgroep groeps- en kindbesprekingen. In een groepsbespreking staat de ontwikkeling van de gehele stamgroep centraal. Er wordt gekeken naar pedagogische en didactische uitgangspunten, waarbij er aandacht is voor de tussentijdse resultaten van kinderen. Op basis van een groepsbespreking worden er acties opgesteld voor de betreffende stamgroep. Een kindbespreking wordt gevoerd n.a.v. een groepsbespreking. In een kindbespreking staat telkens één kind centraal met zijn/haar specifieke ontwikkelbehoeften. Vanuit de kindbespreking worden acties opgesteld. In de handelingskalender, welke ter inzage ligt op school, staat per maand uitgewerkt welke acties er in het kader van het cyclisch volgen worden uitgevoerd. Overgaan, doubleren & herfstkinderen Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Leerlingen die na 1 januari instromen in de kleutergroepen worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1. Als de ontwikkeling van een kind aanleiding geeft om het kind mogelijk nog niet naar groep 3 te laten doorstromen, of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de stamgroepleider, in samenspraak met de intern begeleider extra worden gekeken naar het sociaal emotionele aspect, en naar de cognitieve “rijpheid” van het kind. Het oordeel van de stamgroepleider, die het kind goed volgt met een observatielijst en leerlingvolgsysteem is van doorslaggevend belang. De procedure staat beschreven in het 'Protocol overgaan, doublure & herfstkinderen' dat op school is in te zien. Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3. De uiteindelijke beslissing een kind wel of niet te laten doubleren of versnellen, wordt altijd door de school genomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41,7% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies in VO-jaar 3, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 12,5% zit onder advies, wat de nauwkeurigheid van de adviesprocedure benadrukt. Deze cijfers ondersteunen het beleid van tweeledige advisering met voorlopig en definitief advies, gecombineerd met de IEP-doorstroomtoets.
Sociale ontwikkeling
Onze Jenaplanschool is een leef-werkgemeenschap, waar je leert samenleven. De school vormt hierin een belangrijke oefenplaats voor het leven van nu én later, ook op het gebied van sociaal leren. Vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect zijn hierin onze kernwaarden. Onze Jenaplanschool is een pedagogische school; een plek waar de relatie als zeer belangrijk wordt gezien. Een kind moet zich bij ons thuis voelen en tot zijn recht kunnen komen, waarbij het zich in veiligheid mag ontwikkelen tot een authentiek individu. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool St. Franciscus voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Jenaplanschool St. Franciscus gebruikt de Kanjertraining om een veilige en vertrouwde sfeer in de klas te creëren en sociale vaardigheden te versterken. Het doel is om pesten, conflicten en uitsluiting te voorkomen of verminderen, en het welbevinden van de kinderen te vergroten. De Kanjertraining bevordert vertrouwen, veiligheid, sociale vaardigheden, verantwoordelijkheid en actief burgerschap. De school volgt de sociale veiligheid met het Kanjeradvies- en volgsysteem en het IEP leerlingvolgsysteem.
Welke registratievormen gebruikt Jenaplanschool St. Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Jenaplanschool St. Franciscus gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem (hart & handen instrument), KanVas Kanjertraining (aanvullend), en Vensters monitoring sociale veiligheid (via IEP) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij Jenaplanschool St. Franciscus?
De Jenaplanschool St. Franciscus gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.