
De resultaten van Jenaplanschool St. Franciscus in Nunspeet
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jenaplanschool St. Franciscus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jenaplanschool St. Franciscus bij jullie?
Ontdek hoe goed Jenaplanschool St. Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Prestaties Fundamenteel Niveau Jenaplanschool St. Franciscus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt gemeten via de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Jenaplanschool St. Franciscus streeft ernaar dit percentage te overtreffen, wat essentieel is voor de doorstroom van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Vooruitgang naar het Streefniveau op Jenaplanschool St. Franciscus
Het streefniveau is een ambitieuzer doel, gericht op het maximaliseren van de leerlingontwikkeling in groep acht. De inspectie stelt schoolspecifieke streefpercentages vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Jenaplanschool St. Franciscus zet zich in om de resultaten voor dit hogere niveau te optimaliseren, zodat zoveel mogelijk leerlingen excelleren en zich verder kunnen ontwikkelen na de basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jenaplanschool St. Franciscus?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap voor uw kind. Jenaplanschool St. Franciscus in Nunspeet begeleidt u en uw kind hierin met een helder adviesproces. Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) wordt zorgvuldig samengesteld op basis van diverse factoren. Hierbij kijken we naar observaties van de stamgroepleiders, de ontwikkeling in kindverslagen en de resultaten van het IEP leerlingvolgsysteem. Ook de motivatie, werkhouding en het doorzettingsvermogen van uw kind spelen een cruciale rol. In groep 7 ontvangt u al een indicatie van het mogelijke VO-niveau tijdens een driegesprek. Dit zorgt voor een vroegtijdige betrokkenheid bij de aanstaande schoolkeuze. Het voorlopig schooladvies VO, gebaseerd op alle verzamelde gegevens, wordt in januari van groep 8 verstrekt. Dit definitieve advies, inclusief de resultaten van de IEP doorstroomtoets (afgenomen in februari 2026), ontvangt uw kind uiterlijk 24 maart 2026. De doorstroomtoets is een belangrijk instrument om te beoordelen of het voorlopige advies bijgesteld moet worden. Een hogere score op de toets kan leiden tot een hoger advies, mits dit in het belang van het kind is en in overleg met u gebeurt. Een lagere score verandert het eerder afgegeven schooladvies niet. Het definitieve advies is leidend bij de aanmelding bij een middelbare school, waarvoor de aanmeldweek plaatsvindt tussen 25 en 31 maart 2026. De school draagt zorg voor een digitale overdracht van gegevens naar de nieuwe school.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Jenaplanschool St. Franciscus
Jenaplanschool St. Franciscus in Nunspeet functioneert als een levendige leef-werkgemeenschap, speciaal ontworpen om kinderen te leren hoe ze op een positieve manier met elkaar kunnen omgaan. Onze school biedt een unieke oefenplaats voor het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden, cruciaal voor zowel de huidige als toekomstige levensfasen. Wij hechten grote waarde aan een omgeving die gebaseerd is op vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect. Als pedagogische school beschouwen we de relatie tussen leerling en leerkracht als fundamenteel. Elk kind verdient het om zich thuis te voelen, volledig tot zijn recht te komen en zich in een veilige setting te ontplooien tot een uniek en authentiek individu.
Vertrouwen in elkaar en de omgeving
Een veilige leeromgeving voor iedereen
Wederzijds respect in alle interacties
Hoe bevordert Jenaplanschool St. Franciscus de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op Jenaplanschool St. Franciscus zetten we de Kanjertraining in als een effectief instrument om onze kernwaarden te realiseren en een positieve schoolsfeer te creëren. Het doel is tweeledig: het preventief bewaken van een prettige klassensfeer en het curatief aanpakken van sociale uitdagingen. Door middel van deze training pakken we problemen zoals pesten, conflicten en sociale uitsluiting aan, wat resulteert in een verhoogd welbevinden en een verbeterde sociale interactie bij onze leerlingen. De Kanjertraining wordt elke twee weken in de stamgroepen gegeven, aangevuld met diverse oefeningen gericht op vertrouwen en samenwerking. We monitoren de sociale en fysieke veiligheid van elk kind met behulp van het Kanjeradvies- en volgsysteem. Daarnaast brengen we het welbevinden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en creativiteit in kaart via het IEP leerlingvolgsysteem, waarbij leerlingen uit groep 6 t/m 8 jaarlijks een vragenlijst invullen om de veiligheid te meten. De resultaten worden gedeeld via de IEP talentenkaart. Ons omgangs- en gedragsprotocol, inclusief de Kanjeraanpak, is te vinden op onze schoolwebsite en maakt deel uit van ons veiligheidsplan.
Welke systemen gebruikt onze school om sociale vooruitgang te registreren?
Onze school hanteert de volgende registratiesystemen om de sociale ontwikkeling en het welzijn van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Het IEP leerlingvolgsysteem, een instrument dat zowel de cognitieve als sociaal-emotionele aspecten van de leerling belicht.
- Vensters monitoring sociale veiligheid, geïntegreerd via het IEP-systeem, voor een compleet beeld van de veiligheidsbeleving.
Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt onze school?
Jenaplanschool St. Franciscus maakt gebruik van de volgende bewezen methoden om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren:
- Groepsgeluk, een programma gericht op het vergroten van het groepsgevoel en welzijn.
- De Groepsgeluk leerlijn, voor een gestructureerde aanpak van sociaal-emotionele vaardigheden.
- Gouden, zilveren en bronzen weken, thematische periodes die gericht zijn op het versterken van sociale competenties.
Inspectierapport Jenaplanschool St. Franciscus: Kwaliteit en Ontwikkeling
Jenaplanschool St. Franciscus in Nunspeet staat voor kwalitatief hoogstaand Jenaplanonderwijs. In het schooljaar 2021-2022 heeft onze scholengroep SKO een grondige inspectie op bestuursniveau doorstaan, waarbij het vertrouwen in onze organisatie werd bevestigd. Onze interne kwaliteitsanalyses, een vast onderdeel van de SKO-kwaliteitscyclus, waarborgen de basiskwaliteit van al onze scholen. Een uitgebreide audit in oktober 2020, uitgevoerd door Bonne van Dam onderwijsadvies, bevestigde de sterke punten van onze school. De audit concludeerde dat Jenaplanschool St. Franciscus over een solide basiskwaliteit beschikt. We bieden een gestructureerd en veilig leerklimaat dat essentieel is voor de leerontwikkeling van elk kind. Leerlingen zijn actief betrokken, werken doelgericht en benutten hun tijd effectief. De behaalde eindresultaten voldoen aan de inspectienormen, en we evalueren continu ons onderwijs en de leerresultaten om proactief te verbeteren. Onze schoolleiding zorgt voor een effectieve kwaliteitszorg, ondersteund door een professionele cultuur binnen het team. Dit alles draagt bij aan een continue ontwikkeling en waarborging van de onderwijskwaliteit. Het kwaliteitsrapport identificeerde specifieke verbeterpunten, met name op het gebied van didactisch handelen. Ontwikkelingen zoals het geven van gerichte feedback aan leerlingen, het stimuleren van denk- en leerstrategieën en planmatige differentiatie zijn centraal gesteld in onze schoolplanperiodes 2020-2022 en 2022-2024. Daarnaast toonden de eindresultaten tussen 2017-2019 aan dat er ruimte voor verbetering was, met name bij rekenen. We hebben hier gericht aan gewerkt, en de positieve ontwikkeling is inmiddels zichtbaar in de actuele resultaten. In oktober 2024 vindt een nieuwe kwaliteitsanalyse plaats, uitgevoerd door Jan Oudeboon van Oudeboon Onderwijsadvies, als onderdeel van onze doorlopende kwaliteits- en sturingscyclus. Dit onderstreept onze commitment aan continue verbetering.