
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Nunspeet is 29,11 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Ook dit resultaat overstijgt het vergelijkingsgemiddelde (95,9%), wat de brede basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1% (+16,8%-punt). Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%, wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies focust sterk op theoretische leerwegen: 51,8% vmbo-(g)t en 30,4% havo/vwo-advies (tegenover 16,5% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Nunspeet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
69,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%) ligt. Het percentage onderadvisering (12,2%) is vergelijkbaar met landelijk (11,8%), maar de school scoort lager op bovenadvisering (18,4% vs. 25,3%). Dit benadrukt een accurate inschatting van leerpotentieel.