
Schoolweging
De schoolweging van Regenboog is 27,27 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Schooladviezen
De schooladviezen tonen een mix van praktijkgericht en theoretisch onderwijs: 12% praktijkonderwijs (regio 9%) en 18% vmbo-kader. Het aandeel havo/vwo-adviezen (15%) blijft onder het regionaal gemiddelde van 20%. Dit past bij de nadruk op maatwerk voor een diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Regenboog | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.4 | 175.23 | 177.68 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de uitgestroomde leerlingen presteert 68% op of boven het schooladvies, waarvan 22% duidelijk hoger scoort. Slechts 4% blijft onder advies, tegenover 10% landelijk. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Bij zeer moeilijk lerende leerlingen zien we dat de sociaal-emotionele ontwikkeling een grote achterstand laat zien ten opzichte van leeftijdgenoten. Daarbij is er ook vaak een discrepantie tussen de sociale ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling. Omdat het gedrag van de leerling zeer bepalend is voor het welbevinden van de leerling zelf, maar ook voor de groepsprocessen en het klimaat binnen de school, wordt er veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het vergroten van weerbaarheid, zelfredzaamheid, flexibiliteit, sociaal besef, zelfbeeld, eigenwaarde en zelfrespect, zijn doelen die we voor elke leerling op zijn of haar eigen niveau nastreven. Het kunnen beschikken over voldoende talige begrippen speelt hierbij een grote rol. Als een kind te weinig taalbegrippen gebruikt, worden gevoelens niet of nauwelijks herkend of verwerkt. Daarom is ondersteunende communicatie belangrijk voor sommige leerlingen. Het doel voor elke leerling is dat het, met behoud van het gevoel voor zelfvertrouwen en zelfwaardering, om leert gaan met de eigen mogelijkheden en beperkingen. Daarbij is het van groot belang dat de leerlingen leren omgaan met anderen. LEES MINDER