
Schoolweging
De schoolweging van De Waterwilg is 25,38 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, scoort de school ver boven de landelijke norm van 85%. Ook overtreft deze score het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,6%). Dit benadrukt het effect van de basisondersteuning en het preventieve zorgbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 74,7% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Deze score overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (64%). De nadruk op differentiatie en maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 38,1% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal gemiddeld) en 20,2% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs blijft met 1,2% beperkt, in lijn met het landelijk beeld. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie, ondanks de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Waterwilg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180 | 176.4 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen hebben voldoende basisvaardigheden nodig voor een goede aansluiting op het vervolgonderwijs en om later in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Bovendien zijn deze basisvaardigheden nodig om kennis te vergaren bij alle andere vakgebieden. Daarom is het belangrijk dat wij goed zicht hebben op welke resultaten onze leerlingen behalen. Wij kunnen dan tijdig ons onderwijs bijsturen als dat nodig is. Zo zorgen wij ervoor dat hun leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. Als de tussenopbrengsten (Cito toetsen van februari en juni) bekend zijn, volgt een groepsbespreking met de intern begeleider. Zij maken samen een aanpak voor de vakken rekenen, spelling, technisch– en begrijpend lezen voor de groep. Per groep wordt bekeken op welk vakgebied het accent moet liggen om de resultaten op niveau te houden of te verbeteren. Scholen moeten zich ieder jaar verantwoorden naar de Onderwijsinspectie, zo ook De Waterwilg. De Onderwijsinspectie kijkt naar welke referentieniveaus de leerlingen beheersen voor lezen, taalverzorging en rekenen. Aan de hand daarvan bepaalt de Onderwijsinspectie of leerlingen genoeg hebben geleerd. Zij houden daarbij rekening met de leerlingenpopulatie (de schoolweging). Ook dit jaar liggen de resultaten op De Waterwilg ruim boven de gestelde normen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Een opvallend hoog percentage (34,2%) stroomt door boven het advies, wat het effect van de doorlopende leerlijn en individuele begeleiding onderstreept. Deze cijfers ondersteunen de schoolvisie op ‘adaptief onderwijs op maat’.
Sociale ontwikkeling
Het team van De Waterwilg vindt een veilige en ontspannen sfeer op school belangrijk. Deze komen tot uitdrukking in onze 10 leefregels: Aandacht voor jezelf en elkaar, de leefomgeving en het milieu Respect hebben voor elkaar Eerlijk en open zijn Verdraagzaam zijn Samen werken en en samen spelen Vriendelijk en beleefd spreken Een gevoel van eigenwaarde opbouwen Zich inspannen om zich zelf te ontplooien Werk en (t)huiswerk goed verzorgen naar ieders vermogen Conformeren aan de schoolregels Deze regels hangen niet alleen zichtbaar in alle lokalen, ook worden deze regels besproken en wordt er gedurende het schooljaar naar verwezen. Kinderen moeten ook leren dat zij onderdeel uitmaken van een maatschappij en dat zij daar een actieve bijdrage aan kunnen leveren. Zo hebben wij een leerlingenraad die steeds meer betrokken wordt bij de ontwikkeling van de school omdat wij ervoor willen zorgen dat deze leerlingen een actieve rol krijgen. Middels de checklist "Actief Burgerschap en Sociale Integratie" willen wij bijhouden wat wij concreet doen aan de onderwerpen: sociale ontwikkeling, democratie, participatie, identiteit en culturele ontwikkeling. LEES MINDER
Het is goed dat jij er bent
Opvoeden doen wij samen
Respectvol om gaan met elkaar
Wat is de aanpak van RKBS De Waterwilg voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Naast aandacht voor goede doelen en leefregels, wordt er wekelijks aandacht besteed aan sociaal vaardig gedrag met de Kanjertraining. De kanjerlessen worden gegeven door getrainde leerkrachten. RKBS De Waterwilg is sinds 2014 een Kanjerschool. Ouders worden betrokken bij de kanjerlessen door middel van kijkmomenten, informatieavonden en thema's die periodiek via Social Schools worden gedeeld. Twee keer per jaar evalueert de leerkracht de resultaten uit het sociaal leerlingvolgsysteem KanVas met de intern begeleider. Er wordt een groepsplan gedrag opgesteld. Ouders worden actief betrokken bij handelingsgerichte interventies om het sociaal en emotioneel welbevinden te optimaliseren. Er wordt regelmatig een tevredenheidspeiling onder de leerlingen gehouden.
Welke registratiesystemen gebruikt RKBS De Waterwilg om sociale opbrengsten te meten?
RKBS De Waterwilg gebruikt Kijk! en KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RKBS De Waterwilg?
RKBS De Waterwilg maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.