
Schoolweging
De schoolweging van St. Victor Noordwijkerhout is 30,53 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, wat fors boven de landelijke signaleringswaarde van 85% uitkomt. Dit onderstreept het effectieve basisonderwijs in essentiële vakgebieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit toont aan dat de school leerwinst boekt bij leerlingen met diverse onderwijsbehoeften, mede dankzij differentiatie in lesaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 61,5% van de leerlingen een theoretische leerweg (havo/vwo: 28,9%, vwo: 23,1%), ruim boven het regionaal gemiddelde van 45,6%. Praktijkonderwijsadviezen (1,9%) liggen iets boven de regio (1,0%), passend bij de diverse populatie. De focus op doorstroom naar hogere niveuas sluit aan bij de relatief hoge toetsresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Victor Noordwijkerhout | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.38 | 175.23 | 174.57 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op school maken wij gebruik van het leerling- en onderwijsvolgsysteem van het Cito Leerling in beeld. Twee keer per jaar worden de leerlingen van groep 3 t/m 8 getoetst en worden de opbrengsten van ons onderwijs over de verschillende vakgebieden (technisch- en begrijpen lezen, spelling en rekenen) gemeten. Op deze manier kunnen wij in de gaten houden of uw kind zich voldoende ontwikkelt en monitoren wij onze onderwijskwaliteit. De normering van het Cito Leerling in beeld is landelijk vastgesteld. Op deze manier kunnen wij uw kind, de groepen en de school dus objectief vergelijken met andere leerlingen, groepen en scholen binnen Nederland. De uitslagen van deze toetsen ontvangt u van ons ook twee keer per jaar bij het rapport. De kinderen ontvangen tweemaal hun rapport na de Cito Leerling in beeld toets afname in februari/maart en in juni/juli. Rond het meegeven van de rapporten worden de oudergesprekken gepland. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken wij gebruik van KanVAS (leerlingobservatielijst). Dit is een lijst met tien gedragscompetenties van leerlingen. Alle leerkrachten vullen twee keer per jaar per leerling een observatielijst in. In de groepen 5 t/m 8 vult ook uw kind twee keer per jaar deze lijsten in.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32% van de leerlingen presteert onder het basisschooladvies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit zou kunnen duiden op uitdagingen in de overgang naar het VO. Echter, 60% presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de gestructureerde begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat kinderen, maar ook ouders en medewerkers, zich veilig voelen bij ons op school. Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke leer- en werkomgeving te creëren voor kind(eren), professionals en ouders/verzorgers . Een leef- en leerklimaat waarin iedereen zich veilig voelt en zich positief verbonden voelt met de school en met elkaar. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. LEES MINDER
respect - veiligheid
vertrouwen - zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool St Victor voor sociale ontwikkeling?
Om sociale veiligheid te waarborgen, maakt de Rooms Katholieke Basisschool St Victor gebruik van methodes die zich richten op educatie en houding/meningsvorming. De school gebruikt methodes als Relaties en seksualiteit, Positive Behavior Support (PBS), Kanjertraining, en weerbaarheidstraining van de GGD voor groep 7. Tweemaal per jaar vullen leerkrachten (en leerlingen in groep 5 t/m 8) de KanVAS observatielijsten in. Er is een gedragsspecialist die samen met de intern begeleider meerdere keren per jaar de aanpak evalueert en adviezen geeft aan leerkrachten en overlegt met overblijfouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St Victor om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool St Victor gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.