Rooms Katholieke Basisschool Prinsenhof
Langevelderweg 2
2211 AH Noordwijkerhout

Schoolweging

Schoolweging
27.99
Spreiding
6.2

De schoolweging van Prinsenhof is 27,99 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.95% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is consistent hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.45%), wat de kwaliteit van de basisondersteuning onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.09% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 50.1%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert, met name in de bovenbouw. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61.13%, wat suggereert dat er ruimte is voor verdere optimalisatie van het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert opvallend vaak hogere onderwijsniveaus: 25% vwo-advies tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft beperkt (1.39%), maar ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1.01%). De sterke focus op doorstroom naar havo (15.28%) en havo/vwo (16.67%) sluit aan bij het profiel van een ambitieuze scholengemeenschap.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinsenhofGemeente AmsterdamNederland
LIB177.38175.23174.11

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de leerlingen wordt systematisch en tussentijds gevolgd, bij stagnering in de ontwikkeling volgt specifieke begeleiding. Het onderwijs binnen de school wordt regelmatig tegen het licht gehouden, daar waar nodig worden veranderingen en verbeteringen doorgevoerd. Kortom: voortdurende kwaliteitsbewaking van het onderwijs. Andere instrumenten, die wij gebruiken bij de bepaling van de kwaliteit van ons onderwijs zijn: Groepsplannen Schooltoezicht onderwijsinspectie CITO Leerling in Beeld (M-toetsen jan/feb en E-toetsen juni) Parnassys leerlijnen jonge kind Schoolzelfevaluatie op basis van de CITO toetsresultaten KANVAS (sociale opbrengsten meting in november en april) Methodegebonden toetsen Gesprekken met leerkrachten Klassenbezoeken Resultaten voortgezet onderwijs Informatie van de ouders Informatie van het kind

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 12.73% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11.81% landelijk. Het hoge percentage boven-adviseerders (32.73% vs. 25.27% bij vergelijkbare scholen) benadrukt de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding. Dit komt overeen met het in het schoolplan beschreven 'talentgericht volgsysteem'.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan wij onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? Leerlingen komen pas tot leren wanneer zij zich veilig voelen. Dat betekent dat er een goed pedagogisch klimaat moet zijn, waarin leerlingen, leerkrachten en ouders zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. De meeste leerlingen zijn in beginsel sociale wezens. Wat wij ze bieden is een gestructureerde veilige en duidelijke omgeving waarin leerlingen zich binnen de gestelde kaders kunnen bewegen. Regels en afspraken zijn nodig om er met elkaar een fijne leer- en werkomgeving van te maken. LEES MINDER

Wij spelen samen

Wij werken samen

Wij leren samen

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Prinsenhof voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool Prinsenhof maakt gebruik van de Kanjertraining. De Kanjertraining leert kinderen herkennen welk gedrag er is en dat je je op verschillende manieren kunt gedragen ('zwarte pet', 'rode pet', 'gele pet', 'witte pet'). Het gaat om bewustwording van reacties op gedrag en het aanbieden van verschillende manieren van reageren. Daarnaast gaat het om groepsvorming om pestgedrag te verminderen. Het doel is om kinderen te leren op een goede manier voor zichzelf op te komen en aan te geven wat ze wel en niet prettig vinden. In elke groep wordt wekelijks met de Kanjerlessen gewerkt. Gedurende de gehele basisschool staan dezelfde regels centraal: Wij vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, We werken samen, Niemand lacht uit / We hebben plezier, Niemand doet zielig / We doen mee.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Prinsenhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Prinsenhof gebruikt Kanvas en Parnassys leerlijnen jonge kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Prinsenhof?

Rooms Katholieke Basisschool Prinsenhof gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.