Basisschool De Beekgraaf
De Beekgraaf 60
5388 CV Nistelrode

Schoolweging

Schoolweging
29.36
Spreiding
5.93

De schoolweging van De Beekgraaf is 29,36 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,73% van de leerlingen op fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm (85%) en het regionale gemiddelde (95,88%). Deze score onderstreept de stevige basis in taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,21% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en het regionaal gemiddelde (57,79%). Dit benadrukt de effectieve begeleiding van talentontwikkeling, vooral in de doorstroom naar havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 48,5% havo/vwo en vwo (regio 45,6%), tegen slechts 3% praktijkonderwijsadvies. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde vmbo/havo-adviezen (12,12%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BeekgraafGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Beekgraaf hanteert het kleutervolgsysteem MijnKleutergroep. Dit nieuwe systeem sluit naadloos aan bij het dagelijks handelen van de leerkracht. Voor groep 3 t/m 8 gebruiken wij Leerling in Beeld van Cito om de ontwikkeling van het kind te volgen. Dit zijn nieuwe toetsen en rapportages gericht op groei waarbij de leerling centraal staat. Deze toetsen worden gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs vast te stellen en waar nodig te verbeteren. Voorts geven deze toetsen inzicht in de ontwikkeling van een groep en/of een individuele leerling. In groep 8 maken de kinderen de eindtoets van Route 8. De groepen 2 t/m 8 ontvangen tweemaal per jaar een rapport, waarbij groep 8 een (advies)rapport ontvangt. Leerlingen van groep 1 krijgen aan het einde van het schooljaar een rapport. De rapportage volgt op de toetsen die voor het leerlingvolgsysteem zijn afgenomen. Tijdens de oudergesprekken zal de leerkracht een toelichting geven op deze resultaten. Dit schooljaar zullen wij een nieuw rapport ontwikkelen. Er is voor elke leerling een dossier en vanaf augustus 2023 gebruiken we daar het administratiesysteem ParnasSys voor. Natuurlijk willen wij ook weten of kinderen lekker in hun vel zitten, hoe de sfeer in de groep wordt ervaren en of er sprake is van pestgedrag of pestbeleving. Op onze school volgen we leerlingen niet alleen in hun cognitieve ontwikkeling, maar ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast eigen observaties gebruiken we hiervoor de instrumenten MijnKleutergroep voor groep 1-2 en Sociaal-emotioneel functioneren voor groep 3 t/m 8. De leerkrachten vullen tweemaal per jaar een vragenlijst in. Vanaf groep 5 vullen ook de leerlingen een speciaal voor hen bestemde vragenlijst in. Op basis van de resultaten kunnen zowel op schoolniveau als op groeps- en individueel niveau acties worden uitgezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64,29% van de leerlingen presteert op advies (+1,36% boven regio), met 21,43% bovenadvies. Hoewel 14,29% onderadvies iets hoger ligt dan landelijk (11,81%), reflecteert dit een realistische advisering met aandacht voor individuele groei.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn samen de Beekgraaf. Leerlingen, ouders en iedereen die hier werkt. Samen zijn wij school en maken wij verschil voor kinderen. Op de Beekgraaf word je gezien en gehoord. We willen onze leerlingen veiligheid en ruimte bieden. Het maakt niet uit wie je bent of wat je kunt; elk kind is bijzonder. Wij geloven dat kinderen zich van nature willen ontwikkelen; voor ons telt wat je daarvoor nodig hebt. Dit doen we vanuit waardering voor elk kind en oog voor hun behoefte. We dagen elk kind uit om de beste versie van zichzelf te worden. We stellen doelen en hebben hoge verwachtingen van onszelf en van ieder kind. Wij geven kinderen en onszelf het vertrouwen en de kansen om te ontwikkelen. LEES MINDER

Gezien en gehoord worden

De beste versie van jezelf

Zonder samen is er geen leren

Wat is de werkwijze van Basisschool De Beekgraaf voor sociale ontwikkeling?

Naast de leerontwikkeling zijn socialisatie en persoonsvorming belangrijk. Basisschool De Beekgraaf besteedt schoolbreed aandacht aan sociale vaardigheden, onder andere met Fides. De 'sociale agenda' is hierbij leidend. De werkgroep Sociaal-Emotionele-Ontwikkeling (SEO) waarborgt afstemming en ontwikkeling. Structuur en duidelijkheid in het pedagogisch klimaat zorgen voor ruimte en warmte. De school streeft naar een open sfeer. Cito Leerling in Beeld Sociaal-Emotioneel Functioneren wordt gebruikt om de sociale opbrengsten te monitoren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Beekgraaf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Beekgraaf gebruikt LiB - Sociaal Emotioneel Functioneren en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Beekgraaf?

Basisschool De Beekgraaf gebruikt de Vreedzame school en Fides als methoden voor sociaal-emotioneel leren.