De Rietslenke
Nicolaas Beetsstraat 6
7442 TL Nijverdal

Schoolweging

Schoolweging
29.77
Spreiding
5.57

De schoolweging van De Rietslenke is 29,77 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 95.03% ruim gehaald (+10% boven inspectienorm). Opvallend is dat dit exact hetzelfde percentage is als bij vergelijkbare scholen (95.88%), wat wijst op een solide basiskwaliteit ondanks dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 55.56% streefniveaubeheersing scoort De Rietslenke ruim boven de signaleringswaarde van 47.1%. Dit duidt op effectieve differentiatie, gezien de complexe populatie. De score ligt wel 2.2 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (57.79%), wat mogelijk samenhangt met de hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen tweespalt: 24.32% vmbo-(g)t als hoogste categorie, maar slechts 16.22% vwo-advies (tegen 18.61% regionaal). Opvallend is het beperkt aantal gecombineerde adviseringen (5.41% vmbo-k/-(g)t) vergeleken met omliggende scholen. Praktijkonderwijs blijft met 1.01% wel onder het regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RietslenkeGemeente AmsterdamNederland
LIB174.73176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tijdens de hele schoolperiode volgen wij de leerlingen in hun cognitieve-, sociale en emotionele ontwikkeling. Voor het meten van de resultaten op de vier basisvaardigheden (technisch lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling) maken wij gebruik van methodetoetsen en de Cito Midden en Eind toetsen. Sociaal-emotioneel volgen wij de leerlingen met de observatielijsten van de Sociale Monitor van LiB van Cito. Er is afstemming van het onderwijs op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen, zodat alle leerlingen passend onderwijs krijgen en zich optimaal kunnen ontwikkelen op basis van hun eigen mogelijkheden en talenten. We gaan handelingsgericht en planmatig om met verschillen in onderwijsbehoeften van leerlingen. We signaleren vroegtijdig en proactief welke leerlingen welke begeleiding of instructie nodig hebben. We verbeteren telkens de begeleidingsstructuur met de leerkrachten, de intern begeleider, de directie, de interne -en externe deskundigen en de ouders. De leerlingen en de ouders worden expliciet bij het begeleidingstraject betrokken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend lage onderadvisering: slechts 2.13% tegen 11.81% landelijk. 31.91% presteert boven advies - mogelijk teken van terughoudend adviseren. De combinatie van hoge doorstroom naar havo/vwo (66.7% in 2023-2024) en lage onderadvisering benadrukt de zorgvuldige begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Veilige omgeving Op de Rietslenke werken wij samen aan een veilige omgeving, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit ziet er bij ons als volgt uit: Elke ochtend begroeten wij elkaar, want een goed begin is het halve werk! Wij hechten veel waarde aan sociale vaardigheden. We leren kinderen hoe ze respectvol kunnen communiceren en samenwerken. Vanuit duidelijke gedragsverwachtingen werken wij met de kinderen en het team aan rust en structuur binnen de school. Saamhorigheid vinden wij van groot belang. Wij zien, accepteren en waarderen elkaar. Bij ons mag je echt jezelf zijn! LEES MINDER

Samen

Veilige omgeving

Wat is de werkwijze van De Rietslenke voor sociale ontwikkeling?

Alle leerlingen van De Rietslenke krijgen lessen uit de methode Kwink, waarbij waarden en normen centraal staan. Gedragsafspraken zijn symbolisch vastgelegd op posters in de klassen en centrale ruimtes. Aansluitend wordt de Sociale Monitor van 'Leerling in Beeld' van Cito gebruikt om de sociale ontwikkeling te meten en bespreken. In groep 6 krijgen de leerlingen een training van 'In je Sas'. De school hanteert een anti-pest-protocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Rietslenke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rietslenke gebruikt de Sociale Monitor LiB van Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Rietslenke?

De Rietslenke gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en de training 'In je Sas' in groep 6.