Basisschool De Meander in Nijverdal

Het team van De Meander in Nijverdal

Current section: team
Lochtersweg 1
7442 Nijverdal

Zie hier hoe het team van De Meander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Meander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed De Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Meander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Meander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Meander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Meander

Op basisschool De Meander streven we naar maximale aanwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Mocht een leerkracht onverhoopt ziek zijn of verlof opnemen, dan zorgen wij voor een stabiele en betrouwbare oplossing. We zetten hiervoor flexibel onze interne expertise in, zoals duo-partners en onze ambulante leerkrachten, aangevuld met ons team van ervaren, vaste vervangers. Bij geplande afwezigheid informeren wij u tijdig en direct via ons communicatieplatform Parro. Daarnaast zijn wij aangesloten bij een mobiliteitscentrum, waardoor we toegang hebben tot een breed netwerk van beschikbare invallers. Ondanks het huidige lerarentekort, werken we binnen de stichting 'Ieder kind telt' nauw samen aan effectieve vervangingsstrategieën. Hiermee minimaliseren we de impact op de klassen en voorkomen we zoveel mogelijk situaties waarin leerlingen thuis moeten werken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Meander: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

6

Taal en Rekenen: Excellente Leerresultaten met Maatwerk

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Leercoördinator
Ondersteuningscoördinator
Trendanalist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Meander in Nijverdal streven we naar optimale taal- en rekenvaardigheden voor elke leerling. Leerlingen ontvangen een gepersonaliseerd leeraanbod voor taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen, ondersteund door moderne en innovatieve leermiddelen. Dit stelt ons in staat om effectief te differentiëren binnen elke klas, waardoor iedereen op zijn eigen tempo kan groeien. We hanteren gelijklopende instructietijden voor deze kernvakken in alle groepen. Dit biedt unieke kansen voor leerlingen om deel te nemen aan instructie in een hogere jaargroep, wat extra uitdaging en verdieping stimuleert. Bovendien faciliteren we op stichtingsniveau 'Leerlabs', waar leerlingen in leeftijdsgroepen samen leren met gelijkgestemde peers. Dit bevordert samenwerking en kennisdeling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Ondersteuningscoördinator

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Naast de expertise die intern op Basisschool De Meander aanwezig is, werken we nauw samen met externe professionals. Via ons samenwerkingsverband kunnen we een beroep doen op gespecialiseerde ondersteuning, zoals een schoolcoach en een orthopedagoog. Deze samenwerking garandeert dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt om zich optimaal te ontwikkelen in sociaal en emotioneel opzicht.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling, werk- en taakaanpak, biedt Basisschool De Meander een breed scala aan expertise. Binnen ons Schoolondersteuningsteam (SOT) maken we actief gebruik van de gespecialiseerde kennis van een orthopedagoog. Deze orthopedagoog is verbonden aan Stichting Ieder Kind Telt en biedt waardevolle inzichten en ondersteuning. Samen zorgen we ervoor dat leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag en taakaanpak de juiste begeleiding ontvangen om succesvol te zijn in hun leerproces.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezondheid en Beweging Centraal

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen is een belangrijk aandachtspunt op Basisschool De Meander. Door strategische samenwerkingen met externe specialisten kunnen wij onze leerlingen uitstekende ondersteuning bieden. We hebben toegang tot de expertise van zowel een fysiotherapeut als een logopedist. Deze professionals helpen leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van fijne en grove motoriek, coördinatie en spraakontwikkeling. Dit draagt bij aan een algehele gezonde ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Professioneel

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Meander zetten we ons in voor een veilige en verzorgde omgeving voor alle leerlingen. Hoewel we momenteel geen specifieke medische professionals direct aan ons team hebben verbonden, werken we nauw samen met externe instanties om te voorzien in de behoeften van leerlingen waar dit nodig is. Onze prioriteit ligt bij het welzijn van elk kind, en we streven ernaar om, indien nodig, de juiste zorg en ondersteuning te faciliteren via gespecialiseerde partners. Uw kind kan rekenen op een zorgzame benadering.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerpleinen voor onder-, midden- en bovenbouw
Kinderkeuken op het middenbouwleerplein

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning op De Meander

Een Diepgaande Toelichting van Basisschool De Meander

Bij De Meander streven we naar inclusief onderwijs, waarbij we zoveel mogelijk leerlingen binnen de reguliere schoolomgeving verwelkomen. Ons doel is om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren voor iedereen. Leerlingen met zeer specifieke onderwijsbehoeften of zij die het leerproces van anderen significant belemmeren, worden zorgvuldig begeleid. Ons schoolondersteuningsprofiel schetst de grenzen van onze mogelijkheden, maar we zetten ons voortdurend in om deze grenzen te verleggen en ons aanbod te optimaliseren. Passend onderwijs betekent voor ons meer dan alleen inclusie; het omvat een structurele samenwerking binnen het samenwerkingsverband (SWV) met zowel basis-, speciaal basis- als speciaal onderwijs. Ontwikkeling en Toekomst: Ons Ondersteuningsaanbod De Meander is een school die continu in beweging is. Ons schoolplan voor 2023-2027 beschrijft onze ambities, met jaarlijks concrete doelen, acties en ambitiekaarten. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op drie kerngebieden: 1. Ambitiekaart B6-4all: Het versterken van een krachtig pedagogisch klimaat op De Meander, waarin elke leerling zich gewaardeerd voelt. 2. Ambitiekaart Staal 2: De implementatie van de nieuwe methode voor Taal en Spelling, gekoppeld aan onze pedagogische en didactische werkwijzen. 3. Ambitiekaart Kwaliteitscultuur: Het bevorderen van een waarderende samenwerking om de kwaliteitscultuur binnen onze school verder te verdiepen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Meander

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Ons vernieuwde schoolplan, opgesteld voor de periode 2023-2027, definieert onze strategische doelen voor de komende vier jaar. Op basis van dit meerjarenplan formuleren we jaarlijks concrete plannen, gedreven door onze visie- en doelenkaarten. Binnen onze school werken leerkrachten actief in Professionele Leergemeenschappen (PLG's) aan specifieke ambitiekaarten. Door middel van regelmatige evaluaties van deze ambitiekaarten waarborgen we een continue cyclus van kwaliteitsverbetering. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende cruciale ontwikkelingsgebieden: de integratie van de nieuwe taal- en spellingsmethode Staal 2, het bevorderen van een krachtig pedagogisch klimaat door eenduidige regels en afspraken via B6-4all, en het versterken van onze kwaliteitscultuur door waarderende samenwerking. Om de kwaliteit van ons onderwijs en werkomgeving continu te monitoren, voeren we structureel tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen (groepen 5-8) en ons personeel.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen met een focus op kwaliteit?

We stellen jaarlijks heldere en meetbare doelen op via onze doelen- en actiekaarten. Deze acties worden uitgewerkt in ambitieplannen die gedurende het schooljaar geëvalueerd worden. Deze plannen vormen samen het jaarlijkse ontwikkelingsplan van De Meander, waarbij we aan het einde van elk schooljaar de behaalde resultaten analyseren en beleid aanpassen. Om ons onderwijs continu te verbeteren, nodigen we jaarlijks externe 'critical friends' uit. Dit zijn directeuren van binnen of buiten Stichting Ieder Kind Telt die met een frisse, kritische blik naar onze school kijken. Dit helpt ons om 'blinde vlekken' te voorkomen. In het schooljaar 2023-2024 leverden zij waardevolle feedback op 'Zicht op ontwikkeling en begeleiding' en 'Kwaliteitszorg, visie en ambitie'. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben de critical friends feedback gegeven op de rubric 'Pedagogisch Handelen' en de rubric 'Kwaliteitscultuur'. Tevens hebben zij diverse lesbezoeken afgelegd, wat resulteerde in opbouwende en waarderende inzichten voor ons team. Hun aanbevelingen zijn vastgelegd in een formeel verslag, ter ondersteuning van onze verdere ontwikkeling.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen (4-7 jaar) op De Meander

Toelichting van de school

Basisschool De Meander biedt een uniek programma voor jonge kinderen van 4 tot 7 jaar. Onze visie is speciaal afgestemd op deze leeftijdsgroep, met behoud van de kernprincipes van ons onderwijs. We geloven dat spel de sleutel is tot leren en ontwikkeling in deze vormende jaren. Door spel ontdekken kinderen hun wereld en zichzelf, ontwikkelen ze essentiële sociale vaardigheden en bouwen ze een schat aan ervaringen op. Deze ervaringen vormen de basis voor toekomstig leren en aanpassingsvermogen. We hanteren een kindgerichte aanpak, waarbij de interesses en behoeften van elk kind centraal staan. Onze leerkrachten spelen in op individuele talenten en leerstijlen, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. We koesteren de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen, en zorgen ervoor dat leren altijd plezierig is. Dit bevordert een positieve en motiverende leerervaring. We werken met levendige thema's die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Deze thema's integreren diverse leergebieden en vaardigheden, waardoor kinderen verbanden leggen en leren hoe ze kennis in de praktijk toepassen. Thematisch werken maakt leren betekenisvol en stimuleert de intrinsieke motivatie van kinderen. Veiligheid en uitdaging gaan hand in hand in onze leeromgeving. We creëren een plek waar kinderen zich geborgen voelen, gestimuleerd worden om te ontdekken en waar experimenteren en fouten maken deel uitmaken van het leerproces. Kinderen mogen zichzelf zijn en zich vrij ontwikkelen. Kortom, ons programma voor jonge kinderen focust op een stimulerende en betekenisvolle omgeving. Hierin leren kinderen spelenderwijs en ontwikkelen ze zich optimaal. Plezier, nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn onze drijfveren. Op De Meander groeien jonge leerlingen samen en worden ze samen wijs.

Veelgestelde vragen

Biedt De Meander extra educatieve activiteiten voor kleuters?

Ja, De Meander heeft een speciaal samengesteld aanbod met extra educatieve activiteiten gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit programma verrijkt het reguliere lesaanbod en is afgestemd op de specifieke behoeften van kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar.

Ja, De Meander heeft een speciaal samengesteld aanbod met extra educatieve activiteiten gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit programma verrijkt het reguliere lesaanbod en is afgestemd op de specifieke behoeften van kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar.

Met welke organisaties werkt De Meander samen voor het jonge kind?

Basisschool De Meander werkt nauw samen met lokale partners om een doorlopende leerlijn te garanderen. Dit omvat een waardevolle samenwerking met Kosmo, locatie Krummel, en diverse peuterspeelzalen in de regio.

Basisschool De Meander werkt nauw samen met lokale partners om een doorlopende leerlijn te garanderen. Dit omvat een waardevolle samenwerking met Kosmo, locatie Krummel, en diverse peuterspeelzalen in de regio.

Team | De Meander in Nijverdal | [2025] Schoolregister