De Meander
Lochtersweg 1
7442 BM Nijverdal

Schoolweging

Schoolweging
29.96
Spreiding
5.64

De schoolweging van De Meander Nijverdal is 29,96 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert De Meander uitstekend. Dit is 3,3% hoger dan het landelijk gemiddelde (95,9%) en ver boven de inspectienorm van 85%, wat consistent is met de schoolvisie op basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit is 15,1% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%), wat duidt op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 21,4% havo en 21,4% vwo (samen 42,8%), tegenover 17,9% vmbo-k en 3,6% vmbo-b. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo 16,1%, vwo 18,6%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs 1,0% regio), wat past bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Meander NijverdalGemeente AmsterdamNederland
LIB176.35176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In ons onderwijs toetsen we de leerlingen om te zien of ze zich voldoende ontwikkelen en of dit evt. extra inzet of middelen vereist (formatief toetsen). Ook gebruiken we de observaties en ervaringen van de leerkrachten en de ondersteuningscoördinator. Op deze manier kunnen we het onderwijs op de leerlingen afsstemmen. In het leerproces vinden we het heel belangrijk dat de leerling het gevoel heeft dat het de leerstof aan kan (zich competent voelt), dat het de stof zelf kan verwerken (zich autonoom voelt) en dat hij/zij het samen met anderen kan delen (een goede relatie heeft). Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen hebben we dus ook veel aandacht. Om de ontwikkeling van de leerlingen op een objectievere manier vast te stellen, naast de observaties, kind- en portfolio gesprekken en andere wijzen die hierboven worden beschreven gebruiken we de toetsen van Leerling in Beeld in ons leerlingvolgsysteem. We krijgen zo een completer beeld van de totale ontwikkeling van het kind en kunnen de prestaties ook vergelijken met leerlingen van dezelfde leeftijd op andere scholen in ons land. De resultaten van een leerling, op de methoden gebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem, zijn steeds het uitgangspunt om voor de volgende periode, samen met de leerling, de doelstellingen te bepalen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, 19,1% boven en 14,3% onder. Het percentage onder-advisering ligt iets hoger dan landelijk (14,3% vs 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge schoolweging. De 19,1% boven-advisering benadrukt de kwaliteit van doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Er wordt veel aandacht besteed aan samenwerken en samenleven. De methode Kwink wordt gebruikt in de hele school. Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. Met het Kwinkprogramma worden jongeren hiervan bewustgemaakt. Samen met klasgenoten doen ze activiteiten en opdrachten die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep. LEES MINDER

Competentie, relatie, autonomie

Eigenaarschap en welbevinden

Samenwerken en Samenleven

Wat is de werkwijze van De Meander voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van De Meander geven weer dat de school het als opdracht ziet om kinderen breed te vormen, niet alleen cognitief, maar ook in hun persoonsvorming en sociaal functioneren. De school wil kinderen begeleiden in hun ontwikkeling tot aardige en waardige burgers. Gesprekken en observaties zijn belangrijk voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Om sociale opbrengsten in kaart te brengen, gebruikt De Meander het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld voor sociaal-emotioneel functioneren en executieve functies. Ook een leerlingtevredenheidsonderzoek geeft een beeld. Bezoek de school voor een completer beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Meander gebruikt Leerling in Beeld (sociaal emotioneel functioneren) en de Vensters vragenlijst sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Meander?

De Meander gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.