
De resultaten van De Meander in Nijverdal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Meander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Meander bij jullie?
Ontdek hoe goed De Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool De Meander
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor de basisvaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat we streven naar een solide basis voor al onze 187 leerlingen op Basisschool De Meander.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Meander: Ambitieus Onderwijs
Het streefniveau op Basisschool De Meander daagt onze leerlingen uit om meer te bereiken dan de basisvaardigheden. We stimuleren voortdurende ontwikkeling en ambitie bij elke leerling. De inspectie stelt een specifieke signaleringswaarde vast per school, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Voor De Meander in Nijverdal is dit percentage een belangrijk doel om de ambitieuze leerdoelen te realiseren en de ontwikkeling van onze 187 leerlingen te maximaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Meander?
Op basisschool De Meander in Nijverdal wordt veel waarde gehecht aan een passend schooladvies voor elke leerling. Aan het einde van de basisschoolperiode, en al in groep 7 met een voorlopig advies, werken leerkrachten nauw samen met ouders en leerlingen. Dit traject is gebaseerd op de observaties van de leerkrachten en de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Het doel is om samen de beste vervolgopleiding te kiezen, met oog voor de individuele ontwikkeling van het kind. Indien de resultaten van een doorstroomtoets aanleiding geven tot een heroverweging, wordt het advies opnieuw besproken met zowel de leerling als de ouders. Transparantie en gezamenlijke besluitvorming staan hierbij centraal.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Meander: Samen Leren, Samen Leven
Op Basisschool De Meander staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat een sterke basis in samenwerken en samenleven essentieel is voor succes in de toekomst. Daarom gebruiken we doorlopend de effectieve methode Kwink. Deze methode versterkt sociaal-emotionele vaardigheden en bevordert respect voor normen en waarden. Via interactieve activiteiten en uitdagende opdrachten leren leerlingen hoe ze positief met elkaar omgaan. Dit draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving waar niet alleen individuele groei, maar ook de kracht van de groep wordt versterkt.
Focus op Competentie, Relatie en Autonomie voor optimale ontwikkeling.
Stimuleren van Eigenaarschap en Welbevinden bij elke leerling.
Bevorderen van Samenwerken en Samenleven als kern van onze schoolcultuur.
Hoe bevordert Basisschool De Meander de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school ziet het als een belangrijke taak om kinderen breed te vormen, met aandacht voor zowel cognitieve als persoonlijke en sociale ontwikkeling. We begeleiden leerlingen om zich te ontwikkelen tot prettige en waardige burgers. Gesprekken en observaties zijn cruciaal voor het volgen van hun sociaal-emotionele groei. Om deze sociale opbrengsten te meten, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld', dat zowel sociaal-emotioneel functioneren als executieve functies in kaart brengt. Ons leerlingtevredenheidsonderzoek biedt aanvullend inzicht. Voor een gedetailleerd beeld van onze aanpak nodigen we u van harte uit om onze school te bezoeken.
Welke methoden gebruikt De Meander voor het meten van sociale opbrengsten?
Basisschool De Meander hanteert diverse registratievormen om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen: * Leerling in Beeld, gericht op sociaal-emotioneel functioneren. * Vensters vragenlijst sociale veiligheid, voor een breder beeld van de schoolomgeving.
- Leerling in Beeld, sociaal emotioneel functioneren
- Vensters vragenlijst sociale veiligheid
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Meander gebruik van de volgende erkende methode: * Kwink: een vernieuwende aanpak die leerlingen helpt bij het ontwikkelen van essentiële sociale en emotionele vaardigheden.
- Kwink
Inspectierapport Basisschool De Meander: Kwaliteit en Resultaten
De Onderwijsinspectie evalueerde in oktober 2019 de kwaliteitszorg en het onderwijsproces van Basisschool De Meander. Dit onderzoek richtte zich op het didactisch handelen, de samenwerking met ouders en externe partners, en de algehele schoolontwikkeling. De inspectie beoordeelde diverse aspecten, waaronder de zorg voor leerlingen, de onderwijsresultaten en de naleving van wettelijke kaders. Er is gekeken naar de planmatige aanpak van de school en de begeleiding van leerlingen. Gesprekken met directie, interne begeleiders en een groep ouders, aangevuld met documentanalyse en klassenbezoeken, vormden de basis voor de bevindingen. De inspectie heeft de schoolomgeving en de leerresultaten grondig onderzocht. De Onderwijsinspectie is positief over de kwaliteit van het onderwijs, het didactisch handelen en het sociale klimaat op De Meander. Ook de samenwerking met ouders en de bredere omgeving werd als constructief beoordeeld. Als onderdeel van een breder bestuurs-onderzoek zijn de bevindingen over De Meander opgenomen in het algemene inspectieverslag. Hieronder vindt u de specifieke resultaten die de Inspectie heeft vastgesteld voor onze basisschool. VERBERG DETAILS