Christelijke basisschool Prinses Marijke

De resultaten van Christelijke basisschool Prinses Marijke in Nijverdal

Current section: resultaten
Noetselerbergweg 23
7441 BH Nijverdal

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke basisschool Prinses Marijke, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Christelijke basisschool Prinses Marijke

Schoolweging
27.61
Spreiding
5.41

De schoolweging van Prinses Marijke is 27,61 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Christelijke basisschool Prinses Marijke bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke basisschool Prinses Marijke bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

97,86% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingspercentage van 96,45%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, met name bij rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en het vergelijkingscijfer van 61,13%. De school excelleert hiermee, mede dankzij gedifferentieerde instructie zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke basisschool Prinses Marijke?

De adviezen tonen een brede spreiding: 34,78% vmbo-k (vs. 9,17% regio) en 13,04% vwo (dichtbij landelijk gemiddelde van 18,61%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,13% vergelijkbare scholen), wat past bij de academische focus in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses MarijkeGemeente AmsterdamNederland
LIB176.43175.23176.93

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school maken we gebruik van een online registratiesysteem (ParnasSys) om tussentijdse resultaten nauwkeurig bij te houden. Op deze manier kunnen we snel hulp bieden aan de leerlingen die het nodig hebben. Daarnaast maken we gebruik van de resultatenmonitor die de methode hanteert om te kijken of de leerlingen de doelen die bij de thema's horen hebben behaald. Naast de methodetoetsen gebruiken wij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' om de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen. Toets resultaten worden op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau geanalyseerd en de analyses leiden tot een plan van aanpak voor verbeteringen Tijdens de halfjaarlijkse (grote) schoolbesprekingen en tijdens de tussenliggende (kleine) schoolbesprekingen worden de (tussen)resultaten en uitkomsten van de analyses besproken en wordt gekeken en besproken hoe we de ondersteuning in de groep vorm en inhoud gaan geven.

Zitten de oud-leerlingen van Christelijke basisschool Prinses Marijke in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31,03% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,27%), wat wijst op een onderbouwd en ambitieus adviesbeleid. Het percentage onder-advisering (13,79%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De school werkt hieraan via vroegtijdige signalering, zoals vermeld in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Door middel van een kindgesprek aan het begin van het schooljaar, het sociogram, de vragenlijst van Leerling in Beeld (sociaal emotioneel leren) en de methode voor SEL "Kwink" geven wij vorm en inhoud aan het Sociaal Emotioneel Leren. Tijdens het schooljaar vinden regelmatig gesprekken plaats tussen leerkracht en leerling om de onderwijsbehoeften van de leerling(en) in kaart te brengen. Ook tijdens de overdracht van de groep voorafgaand aan het nieuwe schooljaar worden de onderwijsbehoeften van de leerling(en) besproken. Deze worden daarnaast ook vermeld in het groepsoverzicht en indien nodig bijgesteld. LEES MINDER

Een leerling voelt zich veilig

Een leerling is te vertrouwen

Er is wederzijds respect

Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool Prinses Marijke voor sociale ontwikkeling?

De resultaten van de vragenlijst Vensters PO (groep 6 t/m 8) en het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld, Sociaal Emotioneel Functioneren, worden besproken tijdens de schoolbesprekingen van Christelijke basisschool Prinses Marijke.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool Prinses Marijke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke basisschool Prinses Marijke gebruikt Leerling in Beeld (Sociaal Emotioneel Functioneren) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool Prinses Marijke?

Christelijke basisschool Prinses Marijke gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.