St Nicolaasschool
Antoinette v Pinxterenln 4
6532 CW Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
23.29
Spreiding
5.26

De schoolweging van St. Nicolaasschool Nijmegen is 23,29 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score benadrukt de kwaliteit van het basisonderwijs, met name in taalvaardigheid (+2,3% groei t.o.v. groep 7).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,76% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 58,9% ligt. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, vooral in rekenen waar St Nicolaasschool 4,6% hoger scoort dan vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 36,8% havo en 21,1% vwo (vs. 16,1% en 18,6% regio). Praktijkonderwijs blijft laag (0%), wat aansluit bij de schoolweging en het beleid voor cognitieve uitdaging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Nicolaasschool NijmegenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De door de school gehanteerde methoden voor rekenen, lezen en begrijpend lezen bieden de mogelijkheid om de kinderen te volgen dmv toetsen om te kijken of zij de aangeboden leerstof begrijpen en kunnen toepassen. Regelmatig worden dictees afgenomen om te zien of kinderen de spellingregels kunnen toepassen. In januari/ februari worden de midden toetsen van cito afgenomen. In juni worden de eindtoetsen voor een aantal leerstof onderdelen afgenomen. De scores van de opbrengsten worden opgenomen in het leerling rapport van de voortgangsrapportage en meegenomen in de bespreking van ouders en kinderen van midden- en bovenbouw. De schoolopbrengsten worden geanalyseerd en verwerkt in een school zelfevaluatie. Op grond hiervan kunnen maatregelen worden genomen als het vergroten van de onderwijstijd voor een bepaald leerstofonderdeel, een verandering van het leerstofaanbod en dergelijke.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

84,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 5,3% zit onder advies, wat het belang van zorgvuldige advisering benadrukt. De school scoort hierbij consistent beter dan vergelijkbare scholen in Gelderland.

Sociale ontwikkeling

Jenaplanscholen streven ernaar kinderen zo op te voeden dat ze niet onverschillig staan tegenover problemen van andere mensen. Sterker nog, ze moeten zich er juist bij betrokken voelen en proberen een constructieve bijdrage te leveren aan de oplossing van die problemen, waarbij ze gebruikmaken van hun eigen capaciteiten. Dat betekent uitgaan van een gelijkwaardigheid van mensen. Er is dan ook geen waardeverschil tussen kinderen onderling, noch tussen stamgroepleerkracht en kinderen. Om te kunnen komen tot betrokkenheid en gelijkwaardigheid is het belangrijk dat de kinderen leren inzien dat praten met elkaar, luisteren naar elkaar, kortom met elkaar in gesprek treden belangrijk is. In dat gesprek moeten zowel de stamgroepleerkracht als de kinderen leren hun eigen ideeën en handelen ter discussie te stellen. Een Jenaplanschool is beslist geen antiautoritaire school. Jenaplan wil kinderen leren dat vrijheid alles te maken heeft met begrippen als verantwoordelijkheid, solidariteit en gemeenschappelijkheid, kinderen laten inzien dat je eigen streven naar vrijheid beperkende gevolgen kan hebben voor anderen. LEES MINDER

samenwerken-samenleven

uitgaan van verschillen

de kracht van de stamgroep

Wat is de werkwijze van St Nicolaasschool voor sociale ontwikkeling?

De stamgroepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Kinderen werken in tafelgroepen. Er wordt met en van elkaar geleerd. Elke dag wordt gestart met een kringgesprek. In de pauzes spelen alle kinderen gezamenlijk buiten. St Nicolaasschool kent een kinderraad, waarin onderwerpen die alle kinderen betreffen worden besproken. Storingen gaan voor, wat betekent dat conflicten eerst worden opgelost. De week wordt soms gestart en altijd geëindigd met een weeksluiting. Ieder jaar wordt de sociale veiligheid gemeten aan de hand van een vragenlijst.

Welke registratievorm(en) gebruikt St Nicolaasschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

St Nicolaasschool gebruikt observaties in het pedagogisch groepsoverzicht en ieder kind formuleert eigen ontwikkeldoelen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt St Nicolaasschool?

St Nicolaasschool gebruikt Een doos vol gevoelens voor sociaal-emotioneel leren. Er wordt geen vaste methode gebruikt.