so Talita Koemi in Nijmegen

Het team van so Talita Koemi in Nijmegen

Current section: team
Burgemeester Daleslaan 1
6532 Nijmegen

Zie hier hoe het team van so Talita Koemi is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van so Talita Koemi. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past so Talita Koemi bij jullie?

Ontdek hoe goed so Talita Koemi bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij so Talita Koemi zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 79.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.1%)
Man (15.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (79.5%)
Man (20.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij so Talita Koemi. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.7%)
25-35 jaar (21.9%)
35-45 jaar (28.1%)
45-55 jaar (21.9%)
55-65 jaar (20.3%)
&ge;65 jaar (3.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (20.4%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (24.4%)
55-65 jaar (21.6%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij so Talita Koemi werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (39.7%)
Direct ondersteunend personeel (58.7%)
Management (1.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor so Talita Koemi gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers voor Onderwijs op Maat bij Talita Koemi

Speciaal Onderwijs Talita Koemi, onderdeel van de Punt Speciaal onderwijsgroep, hanteert een efficiënt systeem voor personeelsvervanging via onze interne flexpool: Flexpunt. Dit gespecialiseerde team zorgt voor betrouwbare vervanging van zowel leraren als onderwijsassistenten voor al onze locaties. Flexpunt beheert vervangingen voor zowel kortdurende als langdurige afwezigheden, met een focus op continuïteit en kwaliteit van het onderwijs. We werken met een zorgvuldig samengestelde flexibele schil van vaste medewerkers die nauw verbonden zijn met onze school. Bij Talita Koemi streven we ernaar het aantal wisselende invallers in de klas te minimaliseren. Hierbij houden we rekening met de specifieke behoeften en expertise van zowel de invaller als de leerlingen, om zo een optimale leeromgeving te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Alle leerlingen zijn ingedeeld in leerjaren en leerroute. Leerlingen van 4 t/m 12 jaar zitten in het so van Talita Koemi en doorlopen gedurende hun schoolloopbaan een onderbouw- (± 4 t/m 6 jaar), middenbouw- (± 7 t/m 9 jaar) en bovenbouw- (± 10 t/m 12 jaar) fase.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij SO Talita Koemi

4

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Logopedist
NT2 Specialist
Gedragswetenschapper

Toelichting van de school:

Op SO Talita Koemi zetten onze intern begeleiders zich actief in voor de optimale ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden. Onze toegewijde logopedist biedt gespecialiseerde ondersteuning, met speciale aandacht voor de taalontwikkeling van onze leerlingen. Samen zorgen deze experts voor een solide basis in taal en rekenen, essentieel voor succes op school en in het leven.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gedragswetenschapper

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele groei van onze leerlingen staat centraal. Onze gedragswetenschapper is een vast lid van ons zorgteam en de commissie van begeleiding. Zij biedt cruciale ondersteuning aan leraren bij pedagogische en orthopedagogische vraagstukken, voert grondige psychodiagnostische onderzoeken uit en deelt deskundig advies. Dit garandeert een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich begrepen en gesteund voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ergotherapeut
Gedragswetenschapper

Toelichting van de school:

SO Talita Koemi focust op het bevorderen van positief gedrag, een sterke werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze intern begeleiders en gedragswetenschapper werken nauw samen om deze gebieden te versterken. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met de therapeuten van Driestroom, wat een brede en gespecialiseerde aanpak garandeert voor elke leerling.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Gedragswetenschapper
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op SO Talita Koemi zorgen wij voor een optimale motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze intern begeleiders, gedragswetenschapper en vakdocenten bewegingsonderwijs werken nauw samen met onze partner Driestroom om dit te realiseren. Wij geloven dat bewegen essentieel is voor de algehele ontwikkeling. Goede motorische vaardigheden bevorderen een actieve leefstijl, vergroten het zelfvertrouwen en helpen leerlingen hun eigen mogelijkheden en grenzen te ontdekken. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld en een gezonde ontwikkeling. Ons bewegingsonderwijs is gestructureerd volgens de CED leerlijnen sport en bewegen, met drie verschillende soorten gymlessen: speellessen, TEACCH-lessen en werklessen. Hierdoor bieden we elke leerling gepersonaliseerde bewegingslessen die aansluiten bij hun individuele behoeften en leerdoelen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Zorg binnen Onderwijs (ZBO)

Toelichting van de school:

SO Talita Koemi biedt essentiële zorg en persoonlijke verzorging binnen het onderwijs, geleverd door Driestroom. Deze samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen de benodigde ondersteuning krijgen voor hun medische behoeften en dagelijkse verzorging, waardoor zij zich volledig kunnen richten op hun educatieve ontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Multizaal
Snoezelruimte
Lift

Ontdek Ons Uitgebreide Leerlingondersteuningsaanbod

Gedetailleerde Toelichting van Speciaal Onderwijs Talita Koemi

Commissie van Begeleiding: Een Kernteam voor Optimale Leerlingontwikkeling Op so Talita Koemi werken we met een toegewijde Commissie van Begeleiding (CVB). Dit team werkt nauw samen met leerkrachten en ouders om de unieke behoeften van elke leerling te identificeren en te voldoen. Het CVB, bestaande uit een gedragswetenschapper, intern begeleider, jeugdarts en locatieleider, beoordeelt bij aanmelding of onze school optimaal aansluit bij de leerbehoeften. Vervolgens monitoren zij de voortgang en ontwikkeling van de leerling gedurende hun tijd bij ons. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP): Maatwerk voor Succes Alle afspraken rondom ondersteuning worden vastgelegd in een persoonlijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit plan wordt gezamenlijk met ouders, de mentor en eventuele andere specialisten besproken. Jaarlijks evalueren we het OPP om te garanderen dat het blijft aansluiten bij de veranderende behoeften van de leerling. Deskundigheid Binnen Ons Team: Een Breed Scala aan Ondersteuning De Mentor/Leerkracht is uw primaire contactpersoon voor de dagelijkse begeleiding en het onderwijsaanbod. Zij stellen samen met u het OPP op en bewaken de algehele ontwikkeling en het welzijn van uw kind. De Intern Begeleider (IB-er) fungeert als coach voor het onderwijsteam, verbetert didactische en pedagogische vaardigheden en is een essentieel lid van het ondersteuningsteam en de CVB. De IB-er ondersteunt leerkrachten actief bij het opstellen van effectieve OPP's. Onze Gedragswetenschapper, ook lid van het ondersteuningsteam en de CVB, biedt expertise bij orthopedagogische vraagstukken, voert psychodiagnostische onderzoeken uit en adviseert het team. De Psychodiagnostisch Medewerker, onder supervisie van de gedragswetenschapper, voert gespecialiseerde onderzoeken uit naar intelligentie en zelfredzaamheid, specifiek gericht op schoolse hulpvragen. De Achterwacht biedt ondersteuning in complexe situaties. Zij creëren een rustige omgeving voor leerlingen of nemen de klas over, zodat de vertrouwde leerkracht de situatie met extra aandacht kan afronden. Communicatie en Taalondersteuning: Inclusieve Benadering Onze school beschikt over een eigen logopedist die zowel individuele als groepsgerichte ondersteuning biedt ter verrijking van het onderwijs. Al ons personeel is getraind in het gebruik van ondersteunende gebaren binnen Nederlands met Gebaren (NmG), wat de communicatie ten goede komt. Voor uitbreiding van mondelinge taalvaardigheid bieden we gespecialiseerde NT2-ondersteuning. Therapeutische Ondersteuning aan Huis: Zorg en Onderwijs Geïntegreerd Fysiotherapie, Logopedie en Ergotherapie: Indien nodig voor de onderwijsdeelname, faciliteert so Talita Koemi eerstelijns therapieën via Driestroom tijdens schooltijd. Een verwijzing van de huisarts is hiervoor vereist. Psychomotorische Therapie (PMT) en Speltherapie: In nauwe samenspraak met ouders kan so Talita Koemi PMT of speltherapie onder schooltijd aanbieden. Deze therapieën worden door externe professionals verzorgd. Algemene Scholing en Methodieken: Waarborging van Kwaliteit Preventie van Agressie: Ons team is gespecialiseerd in de-escalerend handelen volgens de methodiek van Trifier. Dit proactieve beleid richt zich op het minimaliseren van verbaal en fysiek grensoverschrijdend gedrag. Ondersteuning bij Autisme: We werken met de 'Geef me de vijf' methodiek. Deze aanpak helpt leerlingen met autisme om routines te begrijpen, stress te verminderen door duidelijkheid, en de communicatie en samenwerking te verbeteren. Toekomstige Ontwikkelingen: Samen Werken aan Zorg en Onderwijs Onze ambitie is om het onderwijszorgarrangement verder te verfijnen door intensieve samenwerking met zorgpartners. Door kennisdeling en integrale aanpak creëren we een flexibel en op maat gemaakt aanbod, waarbij de individuele leerling centraal staat. Wij streven naar een optimale verbinding tussen onderwijs en zorg. Zo waarborgen we dat elke leerling de specifieke ondersteuning krijgt die hij nodig heeft om zijn potentieel volledig te benutten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Uitstekend Onderwijs in Nijmegen

Wat zijn de belangrijkste doelen van ons schoolplan?

Bij SO Talita Koemi staat hoogwaardig onderwijs centraal. We streven ernaar "de goede dingen goed te doen" door methodisch te werken, leerresultaten nauwgezet te volgen en te zorgen voor deskundige en professionele medewerkers. Elke vier jaar ontwikkelt de bestuurder van Punt Speciaal een meerjarenbeleidsplan, waarop elke school haar eigen schoolplan en jaarplan baseert. Deze plannen worden continu geëvalueerd en bijgestuurd op basis van leerresultaten, interne audits en tevredenheidsonderzoeken van ouders, medewerkers en partners. Ons leerlingvolgsysteem biedt inzicht in de individuele ontwikkeling, waardoor we ons onderwijs op maat kunnen aanpassen. Ons huidige schoolplan, van 2022 tot juli 2026, sluit aan bij het meerjarenbeleidsplan Richtpunt. De focus ligt op het meten en optimaliseren van ons onderwijsaanbod en de organisatie, zodat we het best mogelijke onderwijs kunnen bieden, gebruikmakend van lokale kansen. Onze belangrijkste streefbeelden voor de komende jaren zijn: 1. **Op Maat Gemaakt Onderwijs**: We bieden een passend onderwijsaanbod met geschikte materialen, gericht op de door- en uitstroom van elke leerling. Ons onderwijs stimuleert betekenisvolle vaardigheden voor school en daarbuiten, ondersteund door de juiste zorg, behandeling en begeleiding. 2. **Inclusieve Educatie**: Onderwijs in en met de maatschappij staat voorop. We integreren maatschappelijke initiatieven in de school en bevorderen deelname aan onderwijs, zo thuisnabij en regulier mogelijk. Talita Koemi werkt hiervoor nauw samen met regionale scholen en zorginstellingen. 3. **Professioneel Eigenaarschap**: We koesteren een professioneel werkklimaat waarin medewerkers vanuit eigenaarschap handelen, met betrokkenheid en dialoog. Heldere kaders en afspraken ondersteunen dit proces, waarbij ieders expertise optimaal wordt benut. We investeren in de vakbekwaamheid van onze medewerkers door middel van interne en externe scholing, zodat zij de specifieke expertise hebben voor onze leerlingen. Regelmatige evaluatie en bijstelling van onze doelen, mede op basis van leerlinggegevens en feedback, waarborgt de voortdurende verbetering van ons onderwijs.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en hoe meten we succes?

De leeropbrengsten van ons onderwijs worden tweemaal per jaar geanalyseerd met het leerlingvolgsysteem Schoolaris. Dit geeft inzicht in de ontwikkeling van individuele leerlingen en hun voortgang richting het verwachte uitstroomperspectief. We streven ernaar dat 75% van onze leerlingen het gestelde streefniveau per leerroute behaalt. Op basis van deze analyses passen we ons onderwijs aan, zowel op individueel niveau als schoolbreed. Dit kan leiden tot nieuwe doelen voor leerlingen of de implementatie van nieuwe onderwijsinitiatieven. Zo garanderen we zowel de kwaliteit van ons onderwijs als de leerresultaten. De leeropbrengsten voor het schooljaar 2024-2025 waren: - Mondelinge taal: 87% - Technisch lezen: 84% - Begrijpend lezen: 78% - Rekenen: 82% - Sociaal-emotionele ontwikkeling: 79% - Leren-leren: 86% Onze uitstroomresultaten zijn als volgt: - VSO: 9 leerlingen - SBO: 4 leerlingen - Dagbesteding: 0 leerlingen Alle leerlingen hebben 75% van hun beoogde uitstroomdoelen behaald. **Ontwikkeling van Medewerkers**: Wij onderscheiden formeel en informeel leren voor onze medewerkers. **Formeel leren** omvat opleidingen en cursussen, zowel intern via Punt Speciaal als extern, die leiden tot diploma's of certificaten. Jaarlijks bieden we een vast aanbod aan cursussen, aangevuld met trainingen gericht op actuele onderwerpen. **Informeel leren** vindt plaats op de werkplek door samenwerking, coaching, intervisie en het lezen van vakliteratuur. Expertgroepen delen kennis, ontwikkelen expertise en begeleiden collega's. Het digitale platform Kennisplein faciliteert de uitwisseling van kennis en ervaringen voor alle vormen van leren.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij SO Talita Koemi

Toelichting van de school

Speciaal Onderwijs Talita Koemi in Nijmegen heeft in januari 2021 een innovatieve combigroep gelanceerd in samenwerking met kinderdagcentrum Stijntje Buys, een initiatief van Driestroom. Binnen deze zorg-onderwijssetting biedt Talita Koemi hoogwaardig onderwijs, terwijl Driestroom zorgt voor gespecialiseerde zorg en therapieën. Het primaire doel is om kinderen te begeleiden vanuit een veilige en prikkelarme omgeving. Hierdoor stimuleren we hun ontwikkeling optimaal, zodat ze de benodigde vaardigheden opdoen om succesvol te functioneren binnen een schoolse setting. Vervolgens faciliteren we de overstap naar een passende onderwijsomgeving die aansluit bij hun individuele behoeften.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft SO Talita Koemi voor jonge kinderen?

SO Talita Koemi biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen dat is ontworpen om hun ontwikkeling te maximaliseren. Dit programma integreert onderwijs en zorg naadloos. Wij focussen op een veilige en stimulerende leeromgeving waar jonge kinderen de basis leggen voor toekomstig schoolsucces. Het aanbod is afgestemd op de specifieke behoeften van elk kind.

SO Talita Koemi biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen dat is ontworpen om hun ontwikkeling te maximaliseren. Dit programma integreert onderwijs en zorg naadloos. Wij focussen op een veilige en stimulerende leeromgeving waar jonge kinderen de basis leggen voor toekomstig schoolsucces. Het aanbod is afgestemd op de specifieke behoeften van elk kind.

Speciaal onderwijs voor peuters en kleuters

Met welke partners werkt SO Talita Koemi samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor jonge kinderen werkt Speciaal Onderwijs Talita Koemi nauw samen met Driestroom. Deze samenwerking omvat twee belangrijke pijlers: Kindcentrum Stijntje Buys zorgt voor de gespecialiseerde zorg en behandeling, terwijl Driestroom Ondersteuning & Groei aanvullende expertise en begeleiding biedt. Deze geïntegreerde aanpak garandeert een holistische ontwikkeling voor elk kind.

Voor ons programma voor jonge kinderen werkt Speciaal Onderwijs Talita Koemi nauw samen met Driestroom. Deze samenwerking omvat twee belangrijke pijlers: Kindcentrum Stijntje Buys zorgt voor de gespecialiseerde zorg en behandeling, terwijl Driestroom Ondersteuning & Groei aanvullende expertise en begeleiding biedt. Deze geïntegreerde aanpak garandeert een holistische ontwikkeling voor elk kind.

Driestroom Kindcentrum Stijntje Buys
Driestroom Ondersteuning & Groei
Team | so Talita Koemi in Nijmegen | [2025] Schoolregister