Prins Clausschool
Weezenhof 4002
6536 DB Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
28.31
Spreiding
7

De schoolweging van De Spil is 28,31 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs en de focus op essentiële vaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, waarbij talentontwikkeling centraal staat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Prins Clausschool geeft relatief veel hogere adviezen: 16,3% vwo en 16,3% havo, terwijl praktijkonderwijs (0%) ruim onder het regionale gemiddelde (1,01%) blijft. De combinatie vmbo-(g)t/havo-adviezen (12,2%) toont een gedifferentieerde aanpak die aansluit bij diverse leerbehoeften. Dit patroon past bij de schoolvisie op maximale cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SpilGemeente AmsterdamNederland
LIB176.8176.74175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 50% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies in het VO, tegen 25,3% landelijk. Slechts 2,4% zit onder advies, wat wijst op zorgvuldige advisering. Deze cijfers sluiten aan bij het beleid van 'ambitieuze doch realistische doelen', zoals beschreven in het schoolplan.