OBS De Muze in Nijmegen

Het team van OBS De Muze in Nijmegen

Current section: team
Limoslaan 25
6523 Nijmegen

Zie hier hoe het team van OBS De Muze is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Muze. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Muze bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Muze bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Muze zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 69.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (69.2%)
Man (30.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Muze. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Muze werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Muze gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij OBS De Muze: Ons Plan

Bij OBS De Muze zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Voor zowel gepland verlof als onverwachte ziekte maken we gebruik van een efficiënte vervangingspool, in samenwerking met Conexus. Onze prioriteit is dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde leerkracht. Daarom is de vervangingspool van Conexus onze eerste keuze voor het vinden van een geschikte invaller. Dit proces is zorgvuldig afgestemd om snel te kunnen schakelen. Indien de vervangingspool onverhoopt geen geschikte kandidaat kan bieden, kijken we intern naar de mogelijkheden. We onderzoeken dan of een collega binnen onze school de lesgevende taken tijdelijk kan overnemen. Dit alles gebeurt volgens het strikte protocol 'Geen vervanger beschikbaar', zoals opgesteld door Conexus, om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van het onderwijs

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
33.7%
Overig
25.3%
Buiten spel
22.1%
Rekenen
7.4%
SEO
4.2%
Muziek
4.2%
Bewegingsonderwijs
3.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
21.4%
Taal
20.8%
Lezen
17.7%
Overig
13.8%
Wereldoriëntatie
8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8%
Bewegingsonderwijs
8%
Engelse taal
2.3%

Ontdek het Deskundige Ondersteuningsteam van OBS De Muze

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist voor een sterke taalbasis
Specialist Engels voor vroege taalvaardigheid
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagend leren
Kwaliteitscoördinator voor onderwijscontinuïteit

Toelichting van de school:

Onze Kwaliteitscoördinator waarborgt de consistentie en verbetering van ons onderwijs. Deze specialist werkt nauw samen met ons team om beleid te ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en de onderwijsstandaarden. Door data-analyse en feedback identificeren we verbeterpunten en implementeren we strategieën die de leerervaring verrijken. Dit bevordert een cultuur van continue professionele ontwikkeling en schoolbrede groei. De Taalspecialist vormt het schoolbrede taalbeleid en ontwikkelt kwaliteitskaarten voor alle taalonderwijsgebieden. De specialist voor meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt leraren bij het vroegtijdig signaleren en begeleiden van getalenteerde leerlingen. Deze expert is een vraagbaak en ontwikkelt verrijkingsprogramma's voor de hele school.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding bij Gedragsvragen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor een positief leerklimaat

Toelichting van de school:

Onze toegewijde Gedragsspecialist biedt essentiële ondersteuning aan leerkrachten bij alle vragen rondom gedrag, om zo een prettig en productief leerklimaat voor elke leerling te garanderen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samen Sterk

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsbegeleiding
Kwaliteitscoördinator voor onderwijsstructuur

Toelichting van de school:

De Gedragsspecialist en Kwaliteitscoördinator werken samen om leerkrachten te ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van gedrag en werkhouding. Hun expertise zorgt voor effectieve aanpakken die het leerproces van elke leerling bevorderen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ruimte voor Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben we geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling, maar we stimuleren beweging en sportiviteit binnen ons reguliere lesaanbod en buitenschoolse activiteiten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken we samen met externe professionals en de ouders om het welzijn van onze leerlingen te waarborgen, conform de geldende richtlijnen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ateliers
Theaterzaal en podium

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning op OBS De Muze

Gedetailleerde Uitleg van Onze Educatieve Ondersteuningsprogramma's

OBS De Muze streeft naar hoogwaardig onderwijs dat leerlingen uitdaagt om kennis, vaardigheden en waarden te ontwikkelen. We bieden elke leerling een inspirerende en passende leeromgeving. Een plek die aansluit bij de individuele onderwijsbehoeften en de ondersteuningscapaciteiten van onze school. Onze missie is het realiseren van adequaat onderwijs voor elk kind. Dit omvat een onderwijsaanbod dat is afgestemd op de specifieke pedagogische en didactische behoeften van elk kind. Net als andere basisscholen in Nijmegen bieden wij basisondersteuning. Bovendien zetten we in op extra ondersteuning, gedetailleerd beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel. Passend Onderwijs en Zorgplicht: Elk kind verdient kwalitatief goed onderwijs, inclusief kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Sinds 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen een zorgplicht. Dit garandeert een passende onderwijsplek, zelfs als extra ondersteuning noodzakelijk is. Indien onze school niet de benodigde ondersteuning kan bieden, zoeken we naar een geschikte plek bij een andere school, mogelijk speciaal basisonderwijs. Verwijsindex en Meldcode: De MULTIsignaal Verwijsindex faciliteert samenwerking tussen professionals in jeugdzorg en onderwijs. De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling ondersteunt professionals bij het signaleren en aanpakken van huiselijk geweld en kindermishandeling, met duidelijke stappenplannen voor meldingen bij Veilig Thuis. Visie op Passend Onderwijs: Wij geloven in inclusief onderwijs, waarbij leerlingen met ondersteuningsbehoeften zoveel mogelijk regulier onderwijs volgen. Dit bevordert sociale inclusie. Het team van OBS De Muze werkt continu aan het verbeteren van de ondersteuningsmogelijkheden door samenwerking met partners, om zo een optimale, nabije leerplek te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitsborging: Schoolplan en Verbeterdoelen

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Het schoolplan van OBS De Muze schetst onze strategische verbeterdoelen voor de periode 2023-2027. Jaarlijks concretiseren we deze ambities in een gedetailleerd jaarplan met SMART-doelstellingen. De voortgang en resultaten evalueren we tweemaal per jaar, met een eerste tussentijdse evaluatie en een definitieve evaluatie in juni. Deze bevindingen worden vastgelegd in het jaarverslag, waardoor we continu inzicht houden in onze prestaties. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons op de volgende kerngebieden: Leerstofaanbod: We zorgen ervoor dat ons lesaanbod naadloos aansluit bij het niveau en de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Dit omvat de referentieniveaus voor taal en rekenen, en biedt tevens mogelijkheden voor de ontwikkeling van sociale competenties, actief burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Resultaten: Onze ambitie is dat de eindresultaten van onze leerlingen overeenkomen met wat verwacht mag worden op basis van hun achtergrond en potentieel. Zowel de algemene als de specifieke prestaties op het gebied van Nederlandse taal en rekenen-wiskunde moeten het ambitieniveau van de school consequent overtreffen. Didactisch Handelen: Onze leerkrachten excelleren in het verzorgen van effectieve instructies die optimaal leren en ontwikkeling stimuleren. Zij hanteren hoge verwachtingen en besteden bijzondere aandacht aan technisch leesonderwijs, met focus op vlotheid, correctheid en leesstrategieën. Het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) vormt de basis voor onze lespraktijk, waarbij expliciet aandacht wordt besteed aan denk- en leerstrategieën. Zicht op Ontwikkeling: Leerkrachten analyseren data planmatig om concrete, effectieve leerdoelen op te stellen. Periodieke en blokplannen vormen de structuur voor ons onderwijs. De resultaten worden geëvalueerd op school-, groeps- en individueel niveau, wat ons inzicht in de leerontwikkeling continu verbetert. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, ontvangen een planmatig en efficiënt aanbod, gebaseerd op heldere analyses. Ook leerlingen die extra ondersteuning behoeven, worden nauwgezet gevolgd binnen een gestructureerde zorgstructuur. Kwaliteitszorg: Systematische kwaliteitszorg is verankerd in onze schoolorganisatie, met een consistente toepassing van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) in al onze plannen. Data-analyse wordt proactief ingezet om het onderwijs bij te sturen en onze gestelde doelen te realiseren. Professioneel Handelen en Communicatie: Onze schoolcultuur kenmerkt zich door een continue drang tot professionele verbetering bij alle medewerkers. Een open communicatie binnen het team bevordert een doelgerichte schoolgemeenschap, waarin teamleden bekwaam zijn in klantgerichte communicatie met alle betrokkenen.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelstellingen?

OBS De Muze hanteert een robuust kwaliteitszorgsysteem, gestuurd door een meerjarenplanning (schoolplan). Via dit systeem beoordelen en verbeteren we onze onderwijskwaliteit op een systematische en doelgerichte wijze. Onze instrumenten voor kwaliteitszorg en integraal personeelsbeleid identificeren continu aandachtspunten. In samenwerking met het team, en in lijn met onze visie en actuele ontwikkelingen, stellen we verbeterpunten vast die vervolgens worden verwerkt in ons jaarlijkse plan van aanpak. Plan van Aanpak: Elk schooljaar stellen we een actiegericht jaarplan op, waarin onze prioriteiten voor het komende jaar worden beschreven. Deze prioriteiten vloeien voort uit de langetermijndoelstellingen van ons schoolplan en bevatten concrete, meetbare doelen. We volgen hierbij de PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de behaalde resultaten met het team en bepalen we eventuele vervolgacties. We stellen gezamenlijk prioriteiten, omdat we niet alle ambities tegelijk kunnen realiseren. Gedeeld Leiderschap en Teamparticipatie: Bij OBS De Muze geloven we in gedeeld onderwijskundig leiderschap. Elk teamlid wordt actief betrokken bij de schoolontwikkeling, wat resulteert in zowel draagvlak als eigenaarschap voor onze ontwikkelpunten. Vier werkgroepen (Taal, Rekenen, Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO) en Thema-Cultuur) zijn dit schooljaar actief. Elke werkgroep formuleert doelen en acties binnen hun expertisegebied en coördineert de uitvoering, met ondersteuning van het Stuurteam (Managementteam) voor overzicht en beleidsmatige sturing. De directie bewaakt het gehele proces en de interne kwaliteit. Cyclische Evaluatie en Monitoring: Twee keer per jaar, in december en juni, evalueren we de voortgang van onze plannen. Dit stelt ons in staat om tijdig bij te sturen en de volgende cyclus te starten. De directeur monitort de algemene voortgang. Aan het einde van het jaar evalueren we de effectiviteit van onze verbeterplannen en verantwoorden we ons over de realisatie van de actiepunten. Hierbij stellen we kritische vragen zoals: 'Doen we de juiste dingen?', 'Doen we de dingen goed?', 'Hoe meten we dit?', 'Wat vinden anderen hiervan?' en 'Wat doen we met deze kennis?' Deze zelfreflectie leidt tot concrete aanpassingen in ons handelen, van directie tot leerkracht, om onze onderwijsdoelen te bereiken. Prioriteiten voor Schooljaar 2024-2025: De basis van ons onderwijs moet solide zijn. Dit betekent dat onze opbrengsten en kwaliteit minimaal op het niveau moeten liggen dat past bij onze leerlingenpopulatie. Deze ambitie is in ons verbeterplan verder gespecificeerd. Effectief Lesgeven: Onze leerkrachten beschikken over de kennis en vaardigheden om de gestelde leerdoelen effectief te bereiken en passen dit zichtbaar toe in hun lessen. Het EDI-model wordt consequent gebruikt voor instructies. Essentieel hierbij zijn een effectief klassenmanagement, een veilig pedagogisch klimaat met sterke leerkracht-leerlingrelaties, prettige klassensfeer, uitstekende leermiddelen (inclusief ICT) en een goede samenwerking met ouders. Kwaliteitsindicatoren: 1. Heldere visie met concrete gedragsindicatoren. 2. Visie en ambities als basis voor professionalisering. 3. Sterke focus van schoolleiding op teamontwikkeling en schoolcultuur. 4. Inzicht van schoolleiding in sterktes en verbeterpunten van leraren. 5. Aanwezigheid van een professioneel ontwikkelingsplan. Verantwoording en Dialoog: We betrekken externe partijen actief bij het bepalen en beoordelen van onze kwaliteit. Ons school wordt planmatig geauditeerd, we werken samen met een werkgroep 'Partnerschap met Ouders' en hebben een actieve leerlingenraad. Elk half jaar stellen we een plan van aanpak op met concrete verbeterdoelen. De evaluatie van dit plan omvat een gedetailleerde verantwoording aan onze stakeholders over de voortgang en de behaalde resultaten. Verantwoording en Dialoog (vervolg): Onze kwaliteitsindicatoren voor verantwoording en dialoog zijn: 1. Jaarlijkse opstelling van een jaarplan. 2. Semestriële evaluatie van het jaarplan. 3. Jaarlijkse rapportage van de schoolkwaliteit in het 'Muzejournaal' aan ouders en belanghebbenden. 4. Actieve betrokkenheid van externen bij kwaliteitszorg.

Downloaden

Stimuleren van Jonge Kinderen op OBS De Muze

Toelichting van de school

Ontdek hoe OBS De Muze de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleert met een breed aanbod op het gebied van rekenen, taal, schrijven en wereldoriëntatie. **Ontwikkeling in Rekenen voor Jonge Kinderen** Al vanaf de jongste groepen maken kinderen kennis met getallen en hoeveelheden. In onze interactieve hoeken, zoals de winkel- of weegschaalhoek, kunnen ze spelenderwijs leren door te wegen met diverse materialen of spullen te sorteren op grootte en soort. Het rekenonderwijs is hierbij direct gekoppeld aan hun eigen leefwereld en ervaringen. **Groeien in Beginnende Geletterdheid** Bij OBS De Muze geloven we in een individuele aanpak voor beginnende geletterdheid. Kinderen die er klaar voor zijn, starten met lezen, soms al in de kleuterjaren. Met ons 'Boek van de Maand'-concept, dat aansluit bij de belevingswereld of thema's van de kinderen, stimuleren we taalontwikkeling. Dit leidt tot veelzijdige activiteiten zoals rijmen, liedjes zingen, toneelspelen en drama, wat de basis legt voor een sterke taalontwikkeling. Dit onderwerp krijgt structureel aandacht in onze teamvergaderingen en ons schoolplan. **Motorische Ontwikkeling en Schrijven** De voorbereiding op het schrijven begint al in groep 1 met spelenderwijs gestimuleerde motorische oefeningen. Samen met een gespecialiseerde fysiotherapeut ontwikkelen we voor de groepen 1 en 2 voorbereidende schrijfactiviteiten die de fijne motoriek bevorderen. **Wereldoriëntatie en Vakken op Maat** We bieden een rijke wereldoriëntatie die de directe leefwereld van kinderen verkent. Specifieke vakken zoals biologie, aardrijkskunde en geschiedenis worden geïntegreerd in thematische projecten. Jaarlijks kiezen we vijf boeiende thema's, waarbij we de opening en afsluiting verzorgen met creatieve presentaties zoals dans, muziek en drama. Deze thema's duren vier tot vijf weken en monden uit in tentoonstellingen en optredens. **Actief Bewegen en Ontdekken** Beweging is essentieel voor jonge kinderen. Dagelijks besteden de kinderen van groep 1 en 2 minimaal 90 minuten aan buiten spelen op ons ruime schoolplein. Daarnaast hebben zij tweemaal per week gespecialiseerd bewegingsonderwijs in onze eigen speelzaal, wat bijdraagt aan hun fysieke ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Muze aanvullende programma's voor jonge kinderen?

OBS De Muze biedt een uitgebreid curriculum dat de ontwikkeling van jonge kinderen centraal stelt, met specifieke aandacht voor rekenen, taal en motoriek binnen het reguliere programma. Er is geen apart 'extra' aanbod buiten de reguliere lestijden.

Met welke partners werkt OBS De Muze samen voor jonge kinderen?

OBS De Muze werkt nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties zoals KION en Kinderopvang Rijk van Nijmegen om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

OBS De Muze werkt nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties zoals KION en Kinderopvang Rijk van Nijmegen om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | OBS De Muze in Nijmegen | [2025] Schoolregister