OBS De Muze
Limoslaan 25
6523 RZ Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
24.54
Spreiding
7.69

De schoolweging van De Muze is 24,54 , met een spreiding van 7,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, ook in vergelijking met andere scholen (97.7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58.9%. Toch ligt dit 6.3%-punt onder het vergelijkingsniveau van 67.7%, wat wijst op uitdagingen in het bereiken van optimale leeropbrengsten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 19.4% vwo (vs. 18.6% regio) en 13.9% havo/vwo. Tegelijk is er aandacht voor maatwerk met 2.8% praktijkonderwijs (iets boven regionaal gemiddelde). De brede spreiding van vmbo-(g)t (27.8%) tot vwo onderstreept de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MuzeGemeente AmsterdamNederland
LIB176.83176.74175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op OBS de Muze werken wij met het Cito Leerling in Beeld. Dat betekent dat vanaf groep 3 alle leerlingen minimaal 2 keer per jaar getoetst worden a.d.h.v. de landelijk genormeerde toetsen van Cito. De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden geanalyseerd. Deze analyse dient als uitgangspunt voor extra instructie en aandacht voor de individuele leerlingen of de groep als geheel. Deze resultaten worden met ouders besproken. In de groepen 1-2 werken wij met Cito Kleuter in Beeld. Dit observatieinstrument is goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO. Leraren volgen hiermee de ontwikkeling van de kleuters op de domeinen: taal, motoriek, sociaal-emotioneel en rekenen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11.8% landelijk). 47.1% presteert boven advies (o.a. door 17 vwo-adviezen in 2023-2024). Dit bevestigt het in het schoolplan beschreven 'adaptieve begeleidingsmodel' dat uitstroom op hogere niveaus mogelijk maakt.

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotioneel welbevinden We zien een belangrijke relatie tussen het welbevinden van de kinderen bij ons op school en hun plek in de maatschappij nu en in de toekomst. Daarom besteden we aandacht aan prettige omgangsvormen, respect voor elkaar en verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Het is voor ons dus belangrijk om het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen goed in de gaten te houden. Dat doen we in onze dagelijkse relatie met leerlingen. Door goed te observeren en met leerlingen in gesprek te gaan, krijgen we belangrijke informatie. We vinden het belangrijk om daar met regelmaat bij stil te staan en te evalueren wat er met de individuele leerlingen en met de groep als geheel gebeurt. Op deze manier kunnen we, waar nodig, tijdig bijsturen. Ononderbroken ontwikkeling Ook op sociaal-emotioneel vlak is het ons streven dat onze kinderen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen en ontplooien. LEES MINDER

veiligheid

vertrouwen

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van OBS De Muze voor sociale ontwikkeling?

OBS De Muze werkt structureel en systematisch aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met behulp van KiVa, een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen door middel van vragenlijsten en het instrument 'Werken met Kwaliteitskaarten Primair Onderwijs' (WMKPO) om de aanpak indien nodig bij te stellen. De anti-pestcoördinatie valt onder de verantwoordelijkheid van het KiVa-team, bereikbaar via benita.kwakkernaat@conexus.nu. De vertrouwenspersoon is Ineke Smulders, ineke.smulders@conexus.nu.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Muze om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Er is geen informatie beschikbaar over de specifieke registratievormen die OBS De Muze gebruikt om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Muze?

OBS De Muze gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.