Montessorischool Nijmegen-Oost
Heyendaalseweg 6
6524 SL Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
20.47
Spreiding
4.07

De schoolweging van Montessorischool Nijmegen is 20,47 , met een spreiding van 4,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessorischool NijmegenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.74176.54175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken in onze school gebruik van verschillende instrumenten om de ontwikkeling van kinderen te volgen: Focus PO, Cito leerling in beeld en Looqin. Voor het monitoren van de resultaten op het gebied van taal en rekenen maken we gebruik van het instrument Focus PO. In het instrument Focus PO noteert de leerkracht of dat bepaalde doelen uit de leerroutes van kinderen wel of niet beheerst worden. Als tijdens een tussenevaluatie blijkt dat bepaalde doelen niet beheerst worden, kunnen deze doelen als bezemdoel meegenomen worden naar een volgende periode. Mocht een leerling teveel doelen niet behalen, ondanks veel instructie en begeleiding, dan wordt een aanpassing van de leerroute overwogen. Dit geldt ook voor leerlingen die de leerroute in een versneld tempo hebben doorlopen. Aanpassing van de leerroute gaat altijd in overleg met de kwaliteitscoördinator. De leerkracht werkt in de dagelijkse praktijk met een lesjesschrift (dag- en weekplanning). In dit lesjesschrift worden de extra lesjes en groepsinstructies ingepland en gemonitord. Tijdens vaste rondes kijkt de leerkracht: welke kinderen de leerstof, het concept, bepaald gedrag of een sociale conventie nog aan het oefenen zijn welke materialen ze nog niet hebben gebruikt of onder de knie hebben welke kinderen nog instructie of begeleide inoefening nodig hebben We werken verder met een kwaliteitscyclus, waarin resultaten geëvalueerd worden en waarna verbeteracties volgen (zie hoofdstuk kwaliteitzorg).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Om kinderen te leren straks zelf keuzes te kunnen maken in de maatschappij, is het nodig dat ze zelf een confrontatie met de praktijk aangaan. Om persoonlijkheid en leiderschap te ontwikkelen is het vooral belangrijk dat kinderen verschillende rollen en perspectieven leren innemen. Zowel wanneer ze samenwerken, als wanneer ze ruzie maken.We geven ruimte om te oefenen met op te komen voor hun eigen belang en voor het belang van de ander. We stimuleren kinderen om zelf op zoek te gaan, om te luisteren en vragen te stellen en om zelf na te denken. Kinderen stellen we op die manier in de gelegenheid om een realistisch zelfbeeld en eigenwaarde te ontwikkelen. Deze ontwikkeling ontstaat vaak in vrijheid, het leren op dit gebied is namelijk associatief, onvoorspelbaar en kwetsbaar. Kinderen leren op deze manier al vroeg te begrijpen wat democratie is en wat er nodig is voor meer vrede. Maria Montessori had een mooie uitspraak die hierbij past: 'Free the child's potential and you will free the world' LEES MINDER

Confrontatie met de praktijk

Eigenwaarde en potentieel

Democratie

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Er wordt regelmatig gereflecteerd op de interacties in de groep. Daarnaast wordt er expliciet aandacht gegeven aan het sociale klimaat: in de eerste schoolweken worden er activiteiten georganiseerd waarmee we het groepsproces stimuleren tijdens de mooi-werk-weken presenteren kinderen het werk waar ze het meest trots op zijn aan elkaar en aan de ouders kinderen leren van en met elkaar in onze school we werken met mediatoren en tutoren en er is veel ruimte voor peer-feedback we doen als school mee aan themaweken zoals aan de week van de lentekriebels we geven lessen uit de methode 'De Vreedzame School' We screenen meerder keren per jaar het welbevinden en de betrokkenheid van al onze leerlingen met het instrument Looqin. De leerlingen uit leerjaar 6 t/m 8 vullen de monitor sociale veiligheid in (Looqin2u). Bij meer zorgen om een groep, een groepje leerlingen of een individuele leerling zetten wij in eerste instantie in op groepsinterventies. We worden hierbij ondersteund door Buurtteams Nijmegen en ondersteuningsplatform Nijmegen.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Looqin en Looqin2u Vanaf 24-25 mogelijk Focus PO

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school