Basisschool Kindcentrum De Uitdaging in Nijmegen

Het team van Kindcentrum De Uitdaging in Nijmegen

Current section: team
Dick Brunastraat 1
6515 Nijmegen

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Uitdaging is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Uitdaging. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Uitdaging bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Uitdaging bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Uitdaging zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Uitdaging. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (4.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Uitdaging werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Uitdaging gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Personeel: Een Zorgeloze Regeling bij Kindcentrum De Uitdaging

Bij Kindcentrum De Uitdaging staat de continuïteit van hoogwaardig onderwijs voorop, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde medewerkers. Onze procedure voor personeelsvervanging is zorgvuldig opgesteld om flexibiliteit en kwaliteit te garanderen. Bij verlof schakelen we primair de vervangingspool van Conexus in, waar gekwalificeerde invallers beschikbaar zijn. Indien de pool geen geschikte kandidaat biedt, activeert onze schoolleiding een reeks alternatieve oplossingen. Hierbij staat de kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van ons team centraal. We streven ernaar om de impact op zowel leerlingen als collega's te minimaliseren. Onze prioriteiten voor het vinden van vervanging omvatten: 1. Inzet van eigen leerkrachten voor extra uren, met oog voor werkdruk. 2. Benutten van ons professionele netwerk voor snelle plaatsing. 3. Inzet van ambulante medewerkers met lesbevoegdheid in specifieke situheden. 4. Ondersteuning door leraar ondersteuners, onderwijsassistenten of leraren in opleiding onder deskundige supervisie. 5. Tijdelijke herverdeling van leerlingen over groepen, met een strikte limiet van één schooldag. 6. In het uiterste geval, en na uitputting van alle andere opties, kan de schoolleiding besluiten tot thuislating van leerlingen, waarbij ouders onmiddellijk geïnformeerd worden. Wij volgen strikt het protocol van Conexus en waarborgen hiermee de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze vervangingsregeling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Onze Ondersteuningsspecialisten: Extra Hulp op Kindcentrum De Uitdaging

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Educatieve Groei
Gespecialiseerde Rekenspecialist
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Toegewijde Taalspecialist
Leesspecialist voor Vloeiend Lezen
Spelspecialist voor Ontwikkeling door Spel
Gedragsspecialist voor een Positieve Leeromgeving

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum De Uitdaging zetten we vol in op een sterke basisondersteuning, verrijkt door continue bijscholing van ons toegewijde team. Onze specialisten, waaronder experts in rekenen en spelling, bieden een afgestemd curriculum dat aansluit bij de unieke behoeften van elk kind. We besteden extra aandacht aan kinderen die al verder ontwikkeld zijn, zodat zij optimaal kunnen floreren. Wij geloven in een proactieve aanpak, waarbij we met specifieke aandacht voor taal en rekenen de leerontwikkeling stimuleren. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke kansen te bieden om hun volledige potentieel te bereiken.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Integrale Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Expert Sociaal Emotionele Ontwikkeling
Spelspecialist voor Interactieve Groei

Toelichting van de school:

De driehoek van kind, ouder en leerkracht vormt de kern van onze sociaal-emotionele benadering. Onze mentoren faciliteren open communicatie door middel van kind- en kringgesprekken, waardoor een veilige leeromgeving ontstaat. Onze specialist sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) fungeert als een waardevolle vraagbaak en deskundige. Zij ondersteunt leerkrachten bij het aanpakken van sociaal-emotionele vraagstukken die direct invloed hebben op het leerproces in de klas. Voor verdere ondersteuning onderhouden we nauwe banden met externe partners zoals Buurtteams en de GGD jeugdverpleegkundige. Onze kwaliteitscoördinator overziet deze processen en zorgt voor een naadloze samenwerking.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies Versterken

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectief Leren
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator voor Optimale Leerprocessen

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum De Uitdaging bieden we gerichte ondersteuning om de executieve functies van onze leerlingen te versterken. Deze cruciale vaardigheden, zoals aandacht, planning en organisatie, zijn essentieel voor succesvol en doelgericht gedrag. We maken deze leerdoelen concreet en zichtbaar voor de kinderen, zodat ze actief betrokken worden bij hun eigen leerproces. Door middel van effectieve feedback leren leerlingen hun werkhouding en taakaanpak te verbeteren. Onze specialisten werken samen om een omgeving te creëren waarin kinderen leren zelfstandig te plannen, organiseren en hun taken effectief aan te pakken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Sport en Bewegen
Kwaliteitscoördinator voor Bewegingsactiviteiten

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Uitdaging stimuleert beweging bij alle leerlingen, zowel tijdens actieve buitenspelmomenten als tijdens het leren op onze leerpleinen. Onze gespecialiseerde vakdocent sport en bewegen verzorgt de gymlessen met expertise en enthousiasme. Door de gecombineerde kennis van onze vakdocent en de nauwe samenwerking met de mentoren, kunnen bijzonderheden in de motorische en lichamelijke ontwikkeling tijdig worden gesignaleerd. We zorgen voor een passende aanpak, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Bewegen is een integraal onderdeel van ons onderwijs, wat bijdraagt aan een gezonde levensstijl en een betere concentratie tijdens het leren.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV Team voor Noodsituaties
Kwaliteitscoördinator voor Gezondheidszorg

Toelichting van de school:

Ons toegewijde BHV (Bedrijfshulpverlening) team is volledig uitgerust om adequaat te handelen bij diverse noodsituaties, waaronder ongevallen, rampen en brand. Zij zorgen voor een actueel calamiteitenplan en informeren collega's effectief. Voor specifieke vragen rondom medisch handelen of persoonlijke verzorging, adviseren we ouders en verzorgers om direct contact op te nemen met onze kwaliteitscoördinator. Zo kunnen we gezamenlijk de best mogelijke ondersteuning bieden, in samenwerking met ons interne team en externe deskundigen. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Ons team is getraind om snel en effectief te reageren op elke situatie die zich voordoet.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
2 podia

Ontwikkeling en Ondersteuning: Een Focus op Kindwelzijn bij De Uitdaging

Ons Toegewijde Plan voor Kindontwikkeling en Extra Begeleiding

Bij Kindcentrum De Uitdaging zetten we ons in voor de mentale gezondheid van elk kind. Sinds 2020 werken we in Nijmegen-Noord samen met diverse zorg- en preventieorganisaties binnen een uniek 0-12 jarigen preventieplatform. Dit platform heeft de 'Hand voor Mentale Gezondheid' ontwikkeld, een krachtig instrument dat essentiële thema's belicht. Denk hierbij aan een gezond dagritme, voldoende rust en slaap, voedingskeuzes, het omgaan met relaties en emoties, bewegen, mindfulness en het belang van creativiteit en plezier. Dit concept benadrukt hoe dagelijkse gewoontes en de onderlinge samenhang van deze thema's een directe invloed hebben op het mentale welzijn van onze leerlingen. De 'Hand voor Mentale Gezondheid' bevordert een gedeelde taal en begrip binnen ons stadsdeel. Speciaal voor ouders is er een informatieve website beschikbaar die dieper ingaat op dit waardevolle initiatief. Wij streven ernaar om passend onderwijs te bieden door een sterke basisondersteuning te integreren in het dagelijks onderwijs. Zowel pedagogisch als didactisch ligt de nadruk op deze integrale aanpak. Om een consistente en hoogwaardige basisondersteuning te garanderen, werken we schoolbreed aan vernieuwde onderwijsplannen. Dit zorgt voor een afgestemd en doordacht onderwijsaanbod dat aansluit bij de behoeften van elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Ontwikkeling en Veiligheid op De Uitdaging

Wat zijn de kernpunten en doelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan voor 2024-2027 legt de focus op zes essentiële speerpunten om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en te verbeteren. Ten eerste streven we naar midden- en eindopbrengsten in rekenen, taal en lezen die conform onze schoolweging (OR1) zijn. Dit betekent dat we verwachten dat onze leerlingen de gestelde leerdoelen behalen. Ten tweede volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet en bieden we passende begeleiding en extra ondersteuning waar nodig. Onze HGW-cyclus (Handelingsgericht Werken) zorgt voor inzicht in de ontwikkeling op school-, groeps- en individueel niveau, met een duidelijke aanpak voor verschillende ondersteuningsbehoeften. Een kwaliteitscoördinator (OP2 en SKA2) bewaakt dit proces. Ten derde hanteren we een helder beleid voor pedagogisch-didactisch handelen, zichtbaar in de dagelijkse praktijk van onze leerkrachten (OP3). Ten vierde hebben we een gedragen visie op goed onderwijs, met duidelijke ambities en doelen waar we actief op sturen (SKA1). Ten vijfde zorgen we ervoor dat leerlingen sociale en maatschappelijke competenties ontwikkelen die aansluiten bij de verwachtingen van het vervolgonderwijs en de maatschappij. Ons aanbod is hierop afgestemd (OR2). Tot slot borgen we dat onze kwaliteitszorg op orde is, met ruimte voor continue aanscherping (OP2). Jaarplan 2024-2025: Concrete Doelen Voor rekenen heeft het expertteam een beleidsplan opgesteld met ambities, leerlijnen, leertijd, didactisch handelen, differentiatie en organisatie. Dit schooljaar implementeren we dit plan en werken we aan een kwaliteitskaart voor instructie. Op het gebied van taal implementeren we de methode Staal voor spelling, technisch en begrijpend lezen. We leiden een leesexpert op om het leesonderwijs en de leesbeleving te bevorderen. Ons SEO-beleidsplan garandeert de kwaliteit en kenmerken die we nastreven. We blijven reflecteren en focussen op speerpunten, met speciale aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling via het programma 'Vreedzaam', waarbij ouders per blok geïnformeerd worden. Met thematisch werken zorgen we voor een doorgaande lijn, waarbij SLO-doelen aan thema's worden gekoppeld. Binnen cultuur verdiepen we ons in diverse kunstdisciplines (beeldend, drama, dans, muziek, literatuur) volgens ons geïmplementeerde beleidsplan, dat jaarlijks wordt geëvalueerd. Voor zorg bieden we een doorlopend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, gebaseerd op een vorig jaar opgesteld beleidsplan. De kwaliteitscoördinator stuurt de kwaliteitsgerichte cyclus aan, ondersteunt leerkrachten en zorgt voor onderwijs op maat, zodat alle leerlingen goed in beeld zijn. Onze visie wordt aangescherpt door middel van een visietraject, gericht op leren, organiseren, veranderen en professionaliseren, met een balans tussen vernieuwing en bewezen onderwijsmethoden.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Kindcentrum De Uitdaging stelt jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op, waarin concrete doelen voor het komende schooljaar worden beschreven. Deze doelen zijn afgeleid van onze langetermijnambities uit het schoolplan. We hanteren de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om onze jaarplannen te structureren en te evalueren. In januari en juni vindt een teamvergadering plaats om de voortgang van de doelen te bespreken en eventuele vervolgstappen voor het nieuwe schooljaar te bepalen. Om de betrokkenheid bij schoolontwikkeling te vergroten, werken we met expertteams. Elk teamlid participeert in minimaal één expertteam, en elk team heeft een eigen coördinator. Deze expertteams zijn nauw verbonden met het Stuurteam (Managementteam), dat hen ondersteunt en het overzicht bewaakt. De schoolleiding coacht het teamproces en monitort de interne kwaliteit. Meerdere keren per jaar komen het managementteam en de coördinatoren van de expertteams bijeen om de voortgang te evalueren, plannen bij te stellen en de cyclus van het jaarplan te continueren.

Downloaden

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op Kindcentrum De Uitdaging

Toelichting van de school

Kindcentrum De Uitdaging in Nijmegen biedt een geïntegreerde leeromgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar. We werken nauw samen met KION, onze partner voor kinderopvang en buitenschoolse opvang, om een naadloze overgang en rijke ervaringen te garanderen. Onze unieke aanpak met combinatiefunctionarissen zorgt voor continuïteit; onderwijsassistenten ondersteunen zowel de schoolactiviteiten als de naschoolse opvang. Peuters van het kinderdagverblijf worden actief betrokken bij vieringen en activiteiten van de kleuterklassen, wat de sociale ontwikkeling en integratie bevordert. Voor de allerkleinsten zorgen we voor een warme en gestructureerde introductie. Een uitgebreide overdracht en kennismakingsprocedure, gecoördineerd door de unitcoördinator, mentor, ouders en KION-pedagogisch medewerkers, bereidt elk kind voor op een succesvolle start. Onze visie op de ontwikkeling van jonge kinderen is geworteld in spelend leren. We geloven dat kinderen zich optimaal ontwikkelen door te ontdekken, te onderzoeken en vanuit intrinsieke motivatie te handelen. Spel is hierbij het krachtigste instrument, gestimuleerd en verrijkt door onze toegewijde mentoren. Leerdoelen worden geïntegreerd in betekenisvolle activiteiten, dagelijkse routines en boeiende thema's. Door middel van observatie volgen we de voortgang van elk kind nauwkeurig. Deze observaties stellen ons in staat om ons onderwijsaanbod continu af te stemmen, kinderen uit te blijven dagen en eventuele ondersteuningsbehoeften tijdig te signaleren. Zo waarborgen we een omgeving waarin elk kind kan floreren.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum De Uitdaging specifieke programma's voor jonge kinderen?

Kindcentrum De Uitdaging integreert het leren voor jonge kinderen in het algehele aanbod en de dagelijkse activiteiten, in samenwerking met onze kinderopvangpartners.

Met welke organisaties werkt Kindcentrum De Uitdaging samen voor het jonge kind?

Kindcentrum De Uitdaging werkt nauw samen met KION Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling en rijke leerervaringen te garanderen voor alle jonge kinderen in ons centrum.

Kindcentrum De Uitdaging werkt nauw samen met KION Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling en rijke leerervaringen te garanderen voor alle jonge kinderen in ons centrum.

KION Kinderopvang
Team | Kindcentrum De Uitdaging in Nijmegen | [2025] Schoolregister