
Schoolweging
De schoolweging van De Uitdaging is 23,82 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,21% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 97,66%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 58,9% maar vergelijkbaar met scholen met een soortgelijke schoolweging. De focus op gepersonaliseerd leren en brede talentontwikkeling lijkt ruimte te bieden voor verbetering richting de landelijke trend van 67,66%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 23,08% havo en 23,08% vwo (versus 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Met 15,38% voor vmbo-(g)t/havo-adviestrajecten benadrukt de school doorstroommogelijkheden. Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt onder het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Uitdaging | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. Dit doen we vanaf leerjaar 3. We gebruiken hiervoor de toetsen van CITO Leerling In Beeld. Daarbij werken we planmatig aan de hand van onze Kwaliteitsgerichte cyclus. Dit houdt in dat we ons onderwijs afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, dat er doelgericht gewerkt wordt en dat het aanbod wordt geëvalueerd. Processen worden doorlopen volgens vaststaande en steeds terugkerende stappen. Op basis van deze cyclus kijken we steeds kritisch naar ons aanbod en nemen we besluiten. Door inzet van de Kwaliteitsgerichte cyclus worden de ontwikkelingen op groeps- en individueel niveau gevolgd en geborgd. De Kwaliteitsgerichte cyclus is concreet en inzichtelijk vormgegeven door middel van een poster voor zowel het team als voor ouders. (Zie Schoolondersteuningsprofiel).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder hun adviesniveau – hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviescultuur. Tegelijkertijd stroomt 30% boven advies door, wat aansluit bij het intensieve mentorprogramma en de doorlopende ontwikkelingslijn die de school beschrijft.
Sociale ontwikkeling
De Uitdaging is een oefenplek voor sociale competenties en actief burgerschap. Sociale groei begint met je gezien voelen. Vanuit vertrouwen en hoge verwachtingen. Kinderen leren om oog te hebben voor elkaar en hun omgeving. Zo ontstaat sociale verbondenheid. We stimuleren de ontwikkeling van vaardigheden, zodat kinderen op een constructieve manier conflicten kunnen oplossen en leren omgaan met verantwoordelijkheid. Dit proces loopt door alle leerjaren heen, waarbij het vermogen om zelfstandig te kunnen oplossen steeds verder toeneemt. LEES MINDER
Vertrouwen
Respectvol
Samen lerend
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Uitdaging voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Uitdaging besteedt dagelijks aandacht aan sociaal-emotioneel leren in de groepen. Kinderen leren samenwerken, een actieve betrokken houding ontwikkelen en in hun kracht te staan. Tijdens de Gouden weken staat groepsvorming centraal. De school werkt met een leerlingenraad en met het programma De Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De ontwikkelgroep SEO ontwikkelt beleid en geeft advies op sociaal-emotioneel leren en legt dit vast in een beleidsplan.