Jenaplanschool de Sterredans
Ubbergseveldweg 97
6522 HE Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
21.3
Spreiding
5

De schoolweging van De Sterredans is 21,30 , met een spreiding van 5,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een indrukwekkende 98,32% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de slagkracht van het adaptieve onderwijsprogramma, zelfs met de relatief brede samenstelling van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 74,10% score voor het streefniveau overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 68,3%. Dit illustreert hoe effectief de school differentieert in rekenen en taal, zeker gezien de heterogene stamgroepen die kenmerkend zijn voor het jenaplanonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen kenmerken zich door een sterke focus op theoretische leerroutes: 50% havo/vwo-advies (23,68% havo, 23,68% vwo) tegenover 26,31% voor gemengde vmbo/havo-paden. Het praktijkonderwijs (2,63% vmbo-k) blijft beperkt en ligt onder het regionaal gemiddelde. Deze verdeling past bij de onderwijsfilosofie van ontwikkelingsgericht leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SterredansGemeente AmsterdamNederland
LIB177.75176.74175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Sterredans zijn 3 gespreksmomenten met ouders in een schooljaar: Oktober: op-de-hoogte gesprek, hoe gaat het met jullie kind en hoe is het gestart in het nieuwe schooljaar? Februari: eerste rapportgesprek Juni: tweede rapportgesprek We nemen regelmatig binnen diverse vakgebieden methodetoetsen af. Op de Sterredans werken we daarnaast met de toetsen van Cito LiB. In januari en juni nemen we deze toetsen af. De resultaten worden aan de rapporten toegevoegd om m.b.t. de cognitieve ontwikkeling zo een transparant en eerlijk beeld te schetsen van ieder kind. Iedere groep maakt aan de start van het schooljaar een groepsoverzicht. Hierin worden de behoeftes van alle kinderen in beeld gebracht op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Dit groepsoverzicht is dynamisch. Het is de basis voor de gesprekken met de kwaliteitscoördinator en wordt meerdere malen per jaar, indien nodig, bijgesteld. Tijdens onze oudergesprekken praten wij altijd over de brede ontwikkeling van kinderen. Cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling staan altijd in het verlengde van maar vooral naast elkaar, waarbij welbevinden en betrokkenheid de basis van alles vormen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (31,71% vs 25,27% landelijk). Dit reflecteert mogelijk het effect van het jenaplanprincipe 'samen leren door ervaren'. Het percentage onder advies (12,2%) ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde, wat de betrouwbaarheid van de adviezen onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Ieder mens is uniek! Het kind dat centraal staat is een uniek mens. Wij houden in de ontwikkeling rekening met de basisbehoeften van ieder kind. Welbevinden en betrokkenheid. Door goed naar kinderen te kijken en naar ze te luisteren, willen wij de basisbehoeften van ieder kind kennen. Ieder kind mag zichzelf zijn. Zelfredzaamheid Op onze school oefenen wij in het zelfstandig denken en handelen om te groeien tot mensen die zorg dragen voor zichzelf, anderen en de wereld om zich heen. Dit oefenen wij in een veilige sfeer, waarin wij ideeën kenbaar kunnen en durven maken. Zorgdragen Terwijl je uniek bent en leeft, leef je ook samen met andere unieke mensen. Kinderen leren om verantwoordelijk te zijn voor zichzelf en voor andere mensen en voor de wereld waarin wij leven. Wij dragen zorg voor het welzijn van een ander en ons eigen welbevinden. LEES MINDER

Ieder mens is uniek!

Zelfredzaamheid

Zorgdragen

Wat is de werkwijze van Jenaplanschool de Sterredans voor sociale ontwikkeling?

Binnen het Jenaplanonderwijs van Jenaplanschool de Sterredans staan werk, spel, gesprek en vieren op gelijke voet. In de roosters in alle groepen is er iedere dag ruimte voor deze vier basisactiviteiten. Gesprek vindt elke dag plaats in de vorm van kinderkringen, presentaties en korte vergaderingen, afgestemd op de leeftijden van de kinderen. Wekelijks is er een opening en sluiting van de week met de hele school. De stamgroepen worden jaarlijks opnieuw samengesteld, waardoor kinderen leren nieuwe vriendschappen aan te gaan en ervaren hoe het is om 'jongste' en 'oudste' te zijn. Schoolkampen en schoolreisjes in het begin van het schooljaar dragen bij aan de sociale cohesie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool de Sterredans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplanschool de Sterredans gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en MijnKleuterGroep.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool de Sterredans?

Jenaplanschool de Sterredans gebruikt SOEMO-kaarten als methode voor sociaal-emotioneel leren.