Hidaya, basisschool op islamitische grondslag in Nijmegen

Het team van Hidaya, basisschool op islamitische grondslag in Nijmegen

Current section: team
Heiweg 99
6533 Nijmegen

Zie hier hoe het team van Hidaya, basisschool op islamitische grondslag is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Hidaya, basisschool op islamitische grondslag. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Hidaya, basisschool op islamitische grondslag bij jullie?

Ontdek hoe goed Hidaya, basisschool op islamitische grondslag bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Hidaya, basisschool op islamitische grondslag zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.3%)
Man (21.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Hidaya, basisschool op islamitische grondslag. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Hidaya, basisschool op islamitische grondslag werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.9%)
Direct ondersteunend personeel (4.3%)
Indirect ondersteunend personeel (17.4%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Hidaya, basisschool op islamitische grondslag gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Hidaya: Een Duidelijke Aanpak

Als Islamitische Basisschool Hidaya vinden wij de continuïteit van het onderwijs voor uw kind van het grootste belang. In tijden van lerarentekorten kan het voorkomen dat een leerkracht onverwacht afwezig is. We zetten ons maximaal in om de impact hiervan op het leerproces te minimaliseren. Om flexibel in te spelen op leerkrachtafwezigheid, heeft Basisschool Hidaya een samenwerking met IPPON, een gespecialiseerde vervangingspool voor onderwijzend personeel. Daarnaast beschikken wij over eigen, veelzijdige ambulante leerkrachten die direct inzetbaar zijn als invalkracht. Ons proces voor het regelen van vervanging is gestructureerd en transparant. We onderscheiden hierbij drie scenario's: een externe oplossing via onze pool, een interne oplossing binnen het schoolteam, of in uitzonderlijke gevallen, een tijdelijke onderbreking van de reguliere lessen. Bij een melding van leerkrachtafwezigheid starten we direct met het zoeken naar een passende externe vervanger via onze samenwerkingspartner IPPON. Dit is onze eerste prioriteit om de lesdoelen te waarborgen. Indien een externe oplossing niet direct mogelijk is, schakelen we interne middelen in. Dit kan betekenen dat parttime leerkrachten op hun vrije dagen worden ingeroepen, onderwijsassistenten tijdelijk voor de klas staan onder supervisie, of dat leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen met voorbereid lesmateriaal. We zijn ons bewust van de mogelijke werkdrukverhoging voor ons team bij interne oplossingen. Daarom monitoren we dit nauwgezet om overbelasting en verdere uitval te voorkomen. Flexibiliteit van ons team is essentieel, maar wel binnen gezonde grenzen. In het zeldzame geval dat geen enkele vervangende oplossing kan worden gevonden, informeren wij u direct via Parro. De leerlingen blijven dan thuis voor maximaal twee opeenvolgende dagen. Als een leerkracht langer afwezig is, neemt een collega een extra groep over en gaat een andere groep thuis aan het werk. We begrijpen dat dit een beroep doet op uw flexibiliteit, en betreuren de noodzaak hiervan ten zeerste, maar het is soms onvermijdelijk om de onderwijskwaliteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Hidaya

6

Taal- en Rekenzorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekendocent
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalontwikkelingsspecialist
Schoolopleider voor Pedagogisch Talent
Specialist Jonge Kind Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze specialisten zetten hun expertise primair in om de lesgevende leerkrachten te versterken, wat indirect ten goede komt aan alle leerlingen. Hun focus ligt op het optimaliseren van het onderwijsproces binnen de klas. Deze deskundige ondersteuning zorgt voor een continue verbetering van de didactische aanpak. Hierdoor wordt het leer- en ontwikkelingsklimaat voor iedere leerling op Basisschool Hidaya naar een hoger niveau getild, met speciale aandacht voor taal en rekenen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist en Welzijnscoach
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

Onze toegewijde gedragsspecialist fungeert tevens als de drijvende kracht achter ons programma 'De Vreedzame School'. Dit programma bevordert actief een positieve sociale interactie en een veilige leeromgeving. De expertise van onze gedragsspecialist garandeert een gestructureerde aanpak voor sociaal-emotionele groei.

6

Gedrag, Werkhouding en Taalaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Ontwikkeling
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Gespecialiseerde Rekendocent
Taalontwikkelingsspecialist
Specialist Jonge Kind Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Ons team van specialisten werkt nauw samen om leerlingen optimaal te begeleiden bij hun gedrag, werkhouding en taalontwikkeling. Deze multidisciplinaire aanpak garandeert een holistische ondersteuning, waarbij elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Gymnastiekdocent

Toelichting van de school:

Basisschool Hidaya beschikt over een gekwalificeerde vakleerkracht gymnastiek. Deze specialist zorgt voor een stimulerende en leerzame bewegingservaring voor al onze leerlingen, wat bijdraagt aan een gezonde fysieke ontwikkeling.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Bedrijfshulpverlener (BHV)

Toelichting van de school:

Op beide locaties van Basisschool Hidaya, Akkerlaan en Heiweg, is gedurende de gehele schooldag een gediplomeerde BHV'er aanwezig. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen en medewerkers, met directe toegang tot eerste hulp indien nodig.

0

Gedragsinzichten en Islamitische Pedagogiek

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Gedrag is een complex samenspel van aangeleerde en aangeboren factoren, beïnvloed door onze omgeving en innerlijke aanleg. De islamitische visie op 'Fitrah' beschrijft de menselijke natuur als oorspronkelijk goed en ontvankelijk voor spirituele waarden, inclusief een aangeboren besef van goed en kwaad. Vanuit deze islamitische grondslag, en met de missie om elk kind te helpen zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen, onderzoeken we de diepere motivaties achter gedrag. We vermijden veroordelingen en zoeken naar de positieve intenties, om zo optimaal aan te sluiten bij de behoeften van het kind. Onze specialisten en ervaren leerkrachten werken samen met ouders om dit proces te ondersteunen. Een treffend voorbeeld hiervan is een leerling die liever sociaal contact zoekt dan aan rekenopdrachten werkt. In plaats van direct in te grijpen, analyseerden we samen met collega's, specialisten en ouders de situatie. De rekenspecialist ontdekte dat de leerling de stof al beheerste en zich verveelde door herhaling, zonder voldoende uitdagende verdiepingsopdrachten. Dit inzicht leidde tot een aangepaste aanpak die de leerling weer motiveerde en engageerde.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool Hidaya

Ons Schoolbeleid voor Educatieve Groei

Op basisschool Hidaya in Nijmegen verwelkomen we een diversiteit aan leerlingen, velen meertalig opgevoed. Onze focus ligt op het waarborgen dat elke leerling, ongeacht thuistaal, zich optimaal kan ontwikkelen in het Nederlands. Door onze gespecialiseerde NT2-opleidingen voor taalexperts en leerkrachten, en een continue aandacht voor taalontwikkeling binnen het team, creëren we een stimulerende leeromgeving. Binnen onze school hanteren we een gestructureerde interne ondersteuningsaanpak, met helder gedefinieerde rollen voor ons toegewijde zorgteam, bestaande uit specialisten, intern begeleiders en de directie. Dit team voert tweejaarlijkse groepsanalyses en individuele leerlingbesprekingen uit. Deze gezamenlijke inspanningen verzekeren een proactieve en effectieve aanpak voor zowel groepsdynamiek als individuele leerbehoeften. Ons onderwijsbeleid omvat een breed scala aan protocollen en plannen, waaronder een meldcode, veiligheidsplan, dyslexie- en pestprotocol, en beleid voor sociale veiligheid, taal, rekenen en VVE. Hoewel een dyscalculieprotocol in ontwikkeling is, maken we al effectief gebruik van Bareka en Rekensprint, en bieden we specifieke ondersteuning voor hoogbegaafdheid. Voor aanvullende expertise en ondersteuning werken we nauw samen met het samenwerkingsverband Stromenland en lokale Buurtteams. Ook onderhouden we contact met Kentalis voor leerlingen met een TOS en met Bindkracht 10 voor het versterken van sociale structuren in Nijmegen. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om de talenten van onze leerlingen te ontdekken en te ontwikkelen. Onze intern begeleider coördineert de zorg, terwijl reken-, taal- en gedragsspecialisten het team ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van hun vaardigheden. We streven ernaar om de kwaliteitszorg en de ondersteuning van onze leerkrachten continu te verbeteren, met als doel een optimale leerervaring voor elke leerling. Het onderwijs op Hidaya is afgestemd op individuele verschillen. We maken gebruik van gedifferentieerde instructie en digitale middelen zoals Chromebooks voor extra oefening. Coöperatieve werkvormen en een thematische aanpak bij de kleuters, met ondersteuning van de Schatkist-methode, bevorderen actieve betrokkenheid en samenwerking. We creëren een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving met zichtbare dagagenda's en lesdoelen. Duidelijke regels en routines, jaarlijks besproken, zorgen voor rust en focus. We werken met gerichte plannen voor taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling, en bieden extra ondersteuning aan leerlingen met specifieke behoeften, met name op taalgebied. Onze ambitie is om binnen een Integraal Kindcentrum (IKC) de ondersteuning verder te verfijnen door interne talenten optimaal in te zetten en multidisciplinaire samenwerkingen aan te gaan. Zo garanderen we dat alle kinderen de ondersteuning krijgen die ze verdienen, zowel op academisch als op sociaal-emotioneel vlak, om hun volledige potentieel te bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg: Een Schoolplan voor Succes

Welke concrete doelen stellen we in ons jaarlijkse schoolplan?

Ons jaarlijkse schoolplan, zorgvuldig opgesteld en vindbaar via 'mijnschoolplan.nl', legt onze ambitieuze doelen vast op het gebied van onderwijsvernieuwing, professionele ontwikkeling van ons team en efficiënte schoolorganisatie. Dit plan wordt uitgebreid besproken met ons toegewijde team en de Medezeggenschapsraad (MR), waarna het formeel wordt bekrachtigd. Om de kwaliteit continu te waarborgen, beschrijven we in ons borgingsdocument de vastgelegde afspraken voor zowel de algehele school als de individuele vakgebieden. Momenteel werken we aan de ontwikkeling van innovatieve kwaliteitskaarten die onze aanpak verder zullen versterken. Wij streven naar een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving voor alle leerlingen. Dagagenda's en lesdoelen worden duidelijk zichtbaar gepresenteerd, terwijl onze leerkrachten consistente regels en procedures hanteren om een optimale leerervaring te garanderen. Jaarlijks evalueren we de overgangssignalen en procedures voor het naar buiten gaan om deze aan te scherpen. Voor kernvakken zoals rekenen, lezen, spelling en de sociaal-emotionele ontwikkeling hanteren we doelgerichte plannen. Deze plannen, met daarin de specifieke doelen en didactische aanpak, worden per groep helder gearticuleerd. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, met name op het gebied van taalontwikkeling, ontvangen de noodzakelijke, op maat gemaakte ondersteuning. Onze gespecialiseerde intern begeleider beschikt over een post-HBO-opleiding NT2, en alle leerkrachten zijn getraind in het lesgeven van Nederlands als tweede taal. Nieuwe teamleden worden actief bijgeschoold om onze onderwijskwaliteit te verhogen. Kinderen met dyslexie kunnen rekenen op extra begeleiding van onze samenwerkingspartner, het RID. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals hoogbegaafde kinderen, bieden we geavanceerde compacting- en verrijkingsmogelijkheden. Dit beleid, gedetailleerd beschreven in ons beleidsplan hoogbegaafdheid, maken we concreet met methodes zoals Acadin en Webpad. Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) schetst gedetailleerd welke extra ondersteuning wij als school kunnen bieden om elke leerling te laten excelleren.

Hoe monitoren en realiseren we onze onderwijsdoelen?

Onze leerkrachten stellen zowel lange- als korte-termijndoelen op in hun onderwijsplannen. Deze doelen worden actief gecommuniceerd en periodiek geëvalueerd met leerlingen, ouders en collega's. Vragen over de totstandkoming, implementatie en realisatie van deze plannen worden systematisch besproken tijdens overlegmomenten met intern begeleiders, parallelgroep collega's en specialisten op het gebied van taal, rekenen, gedrag en jonge kind. We volgen de brede ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet. Dit doen we voor technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies, gebruikmakend van zowel methode-onafhankelijke toetsen als het instrument 'Leerling in Beeld'. Sinds dit schooljaar monitoren we tevens de ontwikkeling van burgerschapscompetenties bij onze leerlingen. De resultaten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen worden per blok en trimester grondig geanalyseerd. Leerkrachten interpreteren deze resultaten en formuleren conclusies voor zowel de groep als individuele leerlingen. Deze analyses delen we met de intern begeleider tijdens onze halfjaarlijkse doelstellings- en resultatengesprekken. De dagelijkse observaties van leerkrachten met betrekking tot taakwerkhouding, concentratie, motivatie en gedrag van leerlingen, zowel tijdens lessen als bij meer informele activiteiten zoals gym en buitenspelen, zijn van onschatbare waarde. Opvallende observaties worden zorgvuldig vastgelegd in een logboek. Gedragspatronen bespreken we proactief met ouders en leerlingen. Dit doen we om gezamenlijk te bepalen wat de continue ontwikkeling bevordert en welke factoren potentieel belemmerend kunnen werken.

Ontdek ons VVE Programma voor Jonge Kinderen bij Hidaya

Toelichting van de school

Basisschool Hidaya biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen met ons gecertificeerde VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) programma, gebaseerd op de succesvolle methode Schatkist. Wij investeren continu in de ontwikkeling van ons aanbod, in lijn met de nieuwste inzichten en in samenwerking met andere Nijmeegse scholen. Ons thematische onderwijs prikkelt de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontwikkeling van elk kind. We gebruiken de Schatkist-methode als rijke bron voor leerzame en speelse activiteiten. Om een naadloze overgang en optimale ontwikkeling te garanderen, werken we nauw samen met lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Deze samenwerking omvat een "warme overdracht", waarbij essentiële informatie over de ontwikkeling van uw kind wordt gedeeld, uiteraard met uw expliciete toestemming. Dit stelt ons in staat om direct aan te sluiten bij de individuele behoeften van uw kind, wat bijdraagt aan een continue en effectieve leerervaring. Indien uw kind geen peuterspeelzaal heeft bezocht, nemen wij proactief contact op met het consultatiebureau. Vooruitkijkend verkennen we in het schooljaar 2023-2024 en 2024-2025 de mogelijkheden om uit te groeien tot een Integraal Kind Centrum (IKC). Dit ambitieuze project stelt ons in staat om een breder en meer geïntegreerd aanbod te creëren voor voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse opvang, opvoeding en opleiding, ten gunste van alle kinderen en hun ouders.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Hidaya speciale programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Hidaya biedt een VVE-programma voor jonge kinderen, gebaseerd op de Schatkist-methode, om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Met welke organisaties werkt Basisschool Hidaya samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Hidaya werkt samen met lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven voor een optimale ontwikkeling en warme overdracht van jonge kinderen.
Team | Hidaya, basisschool op islamitische grondslag in Nijmegen | [2025] Schoolregister