Hidaya, basisschool op islamitische grondslag in Nijmegen

De resultaten van Hidaya, basisschool op islamitische grondslag in Nijmegen

Current section: resultaten
Heiweg 99
6533 Nijmegen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Hidaya, basisschool op islamitische grondslag, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Hidaya, basisschool op islamitische grondslag bij jullie?

Ontdek hoe goed Hidaya, basisschool op islamitische grondslag bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau: Essentieel voor Alle Leerlingen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze essentiële kennis wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat ten minste 85% van alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière de fundamentele vaardigheden onder de knie moet hebben. Basisschool Hidaya streeft ernaar dit fundamentele niveau voor al haar leerlingen te realiseren, wat cruciaal is voor hun verdere schoolloopbaan en ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Basisschool Hidaya: Optimaliseren van Leerlingprestaties

Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren aan het einde van groep acht. Het is een ambitieus doel dat bijdraagt aan de verdere ontwikkeling en toekomstmogelijkheden van onze leerlingen. Voor elke basisschool wordt door de onderwijsinspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van de school. Dit percentage dient als maatstaf om de prestaties van de school te evalueren en te verbeteren. Islamitische Basisschool Hidaya zet zich in om zoveel mogelijk leerlingen op dit hogere niveau te laten presteren, wat de kwaliteit van ons onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Hidaya, basisschool op islamitische grondslag?

Basisschool Hidaya in Nijmegen bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Ons schooladvies is een weloverwogen beslissing, gebaseerd op de prestaties, motivatie en inzet van elk kind. Gedurende de laatste twee basisschooljaren bieden wij individuele begeleiding om het juiste niveau voor het middelbaar onderwijs te bepalen. De Doorstroomtoets in groep 8 is een belangrijk meetmoment, maar de keuze voor het vervolgonderwijs wordt al eerder gevormd. Ouderavonden en persoonlijke adviesgesprekken ondersteunen dit proces. Leerlingen en ouders worden aangemoedigd open dagen te bezoeken om weloverwogen keuzes te maken. De schooladviezen van Hidaya komen vaak overeen met of overtreffen de voorlopige adviezen van groep 7. Een eventuele bijstelling na de eindtoets is altijd mogelijk. Jaarlijkse terugkoppeling van middelbare scholen stelt ons in staat de voortgang van oud-leerlingen te volgen. Uit deze gegevens blijkt dat het merendeel van onze leerlingen succesvol is op het niveau van ons advies, wat onze kansrijke advisering onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool Hidaya

Bij basisschool Hidaya in Nijmegen geloven we sterk in de ontwikkeling van onze leerlingen op zowel academisch als sociaal-emotioneel vlak. We hanteren de methode 'De Vreedzame School' om kinderen essentiële sociale en emotionele vaardigheden bij te brengen. Deze vaardigheden omvatten empathie, democratisch besluitvormingsvermogen, openheid voor diversiteit, effectieve conflictresolutie, sterke omgangsvaardigheden en een gevoel van gemeenschapszin. Ons doel is om kinderen niet alleen kennis bij te brengen, maar hen ook te vormen tot positieve, verantwoordelijke burgers die een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving. We monitoren de voortgang van onze leerlingen nauwgezet met behulp van de 'Leerling in Beeld' vragenlijsten, die we tweemaal per jaar afnemen. Voor de hogere groepen vullen leerlingen zelf ook een vragenlijst in, wat ons waardevol inzicht geeft in hun sociale interacties. Door middel van sociogrammen analyseren we de dynamiek binnen de klas, zodat we sociaal gedrag actief kunnen stimuleren en bijsturen waar nodig. Indien nodig werken we met groepsplannen of individuele handelingsplannen, in nauwe samenwerking met onze intern begeleider en gedragsspecialist. Daarnaast onderhouden we structurele contacten met het Brede School OndersteuningsTeam (BSOT), dat bestaat uit diverse professionals zoals de directeur, intern begeleiders, een onderwijsondersteuner, de schoolverpleegkundige van de GGD en een gezinswerker. Dit team komt minimaal zes keer per jaar bijeen om samen oplossingen te bedenken voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel of cognitief gebied. Onze school werkt ook samen met externe deskundigen, zoals Kentalis, om leerlingen, individueel of in groepsverband, te ondersteunen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze samenwerkingen garanderen een brede expertise en een integrale aanpak voor de groei van elk kind.

Achlaaq (Islamitisch gedrag)

Vreedzaam omgaan met elkaar

Een omgeving die Aardig, Veilig, Schoon & Rustig is

Hoe bevordert Basisschool Hidaya de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool Hidaya bevordert de sociale ontwikkeling door de methode 'De Vreedzame School' structureel toe te passen. We monitoren de voortgang via de 'Leerling in Beeld' vragenlijsten en sociogrammen om sociaal gedrag te stimuleren. We werken indien nodig met groeps- en individuele handelingsplannen en schakelen externe deskundigen in. Regelmatig overleg met het Brede School OndersteuningsTeam (BSOT) stelt ons in staat om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, effectief te begeleiden op sociaal-emotioneel en cognitief gebied.

Welke instrumenten gebruikt Basisschool Hidaya voor het meten van sociale resultaten?

Basisschool Hidaya gebruikt de volgende registratievormen om de sociale resultaten van leerlingen in kaart te brengen: * WMK Vragenlijsten voor sociaal welbevinden. * Leerling in Beeld-vragenlijsten, die tweemaal per jaar worden afgenomen.

  • WMK Vragenlijsten sociale welbevinden
  • Leerling in Beeld

Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden op Basisschool Hidaya gebruikt?

Op Basisschool Hidaya maken we gebruik van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: * Vreedzame School: een uitgebreid programma gericht op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en burgerschapscompetenties.

  • Vreedzame school

Inspectierapport Basisschool Hidaya: Transparantie en Kwaliteit

De Onderwijsinspectie heeft in het voorjaar van 2022 een grondig verificatieonderzoek uitgevoerd bij Basisschool Hidaya, naar aanleiding van een breder onderzoek op bestuursniveau. Dit onderzoek resulteerde in een herstelopdracht voor het schoolbestuur, gericht op het verder verbeteren van de onderwijskwaliteit. In juni 2023 heeft de inspectie een nieuw verificatieonderzoek gehouden om de voortgang met betrekking tot de herstelopdracht te beoordelen. De definitieve bevindingen van dit recente onderzoek zullen na afronding openbaar worden gemaakt, wat onze toewijding aan transparantie en continue verbetering onderstreept. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen volgens de principes van het islamitisch onderwijs.

Resultaten | Hidaya, basisschool op islamitische grondslag in Nijmegen | [2025] Schoolregister