
De resultaten van Brede school het Kleurrijk in Nijmegen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Brede school het Kleurrijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Brede school het Kleurrijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Brede school het Kleurrijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van de leerlingen aan het einde van de basisschool de kerncompetenties op het gebied van taal en rekenen dient te beheersen. Deze norm geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie Streefniveau: Hogere Prestaties op Brede School Het Kleurrijk
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hogere academische prestatie te behalen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school specifieke streefniveaus vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie en context. Deze school-specifieke doelen fungeren als een belangrijk referentiepunt om de onderwijskwaliteit te monitoren en te verbeteren. Het behalen van het streefniveau indiceert een succesvolle ontwikkeling van leerlingen boven de basisvereisten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Brede school het Kleurrijk?
Ontdek hoe Brede school het Kleurrijk u en uw kind begeleidt bij het verkrijgen van een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO). Wij bieden heldere informatie over ons proces en de rollen die leerkrachten en directie spelen. Ons schooladvies wordt zorgvuldig bepaald door een team van professionals, waaronder de leerkrachten van groep 7 en 8, de kwaliteitscoördinator en de directeur. Wij kunnen zowel een enkelvoudig als een meervoudig advies afgeven, waarbij een plaatsingsadvies de overstap naar het voortgezet onderwijs vergemakkelijkt. Ons doel is de best passende plek in het VO voor elk kind te vinden, hoewel de uiteindelijke plaatsing door de VO-school wordt verzorgd. Om tot een weloverwogen advies te komen, kijken we naar diverse factoren. Dit omvat toetsresultaten, maar ook de taakaanpak, concentratie, motivatie, werkhouding en doorzettingsvermogen van de leerling. Eventuele diagnostische informatie of bijzonderheden over de thuissituatie, evenals inzichten uit leerling- en groepsbesprekingen, worden meegenomen. In groep 7 ontvangen leerlingen in januari/februari een voorlopige niveauaanduiding (pré-advies 1) tijdens het rapportgesprek. Dit biedt de mogelijkheid om scholen te verkennen tijdens open dagen. In juni van groep 7 volgt een tweede pré-advies. Het definitieve schooladvies wordt in januari van groep 8 verstrekt. Na afname van de doorstroomtoets kan dit advies worden heroverwogen en, indien gerechtvaardigd, naar boven bijgesteld na een gesprek met de ouders. Adviezen worden nooit naar beneden bijgesteld. Uiterlijk 24 maart ontvangen ouders en kinderen het definitieve advies. Alleen bij afwijkingen van het voorlopig advies vindt er een gesprek plaats. De landelijke aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs vindt jaarlijks plaats van 25 tot 31 maart. Het schooladvies wordt vastgelegd in de leerlingadministratie en gedeeld met ouders via een regionaal vastgesteld formulier. Dit advies is uniform voor leerling, ouders en de VO-school. De leerkrachten stellen een onderwijskundig rapport op met alle benodigde informatie voor de overstap, dat met ouders wordt gedeeld. Onderzoeksverslagen worden enkel met toestemming gedeeld. Een telefonische overdracht naar de mentor/coördinator van de ontvangende school vindt plaats. Jaarlijks ontvangen wij feedback van VO-scholen over de studieresultaten van onze leerlingen. Het tijdpad voor het voortgezet onderwijs wordt elk jaar in groep 7 en 8 met kinderen en ouders besproken.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Brede School Het Kleurrijk Nijmegen
Op Brede School Het Kleurrijk in Nijmegen creëren we een omgeving waar kinderen, ouders en leerkrachten zich optimaal welkom en veilig voelen. Veiligheid is de fundamentele basis voor elke succesvolle ontwikkeling. Onze schoolvisie en dagelijkse aanpak zijn erop gericht om respectvolle interacties te bevorderen en ieders mening serieus te nemen, zowel bij leerlingen als bij volwassenen. Wij hanteren het preventieve programma Kwink als kernonderdeel van onze aanpak voor sociale ontwikkeling. Hoewel pestgedrag helaas nooit volledig uit te sluiten is, implementeren wij structurele afspraken om de kans op pesten te minimaliseren. Dit doen we door kinderen bewust te maken van de impact van pestgedrag, hen weerbaarder te maken en de 'zwijgende meerderheid' en meelopers actief te betrekken bij het stoppen van pesten.
Gevoel van Veiligheid
Ondersteunende Leeromgeving
Wederzijds Respect
Wat is de bewezen aanpak van Brede School Het Kleurrijk voor sociale ontwikkeling?
Om een positief pedagogisch klimaat te waarborgen en de preventieve aandacht voor sociale vaardigheden te maximaliseren op alle niveaus – schoolbreed, leerkracht, leerling en ouder – volgt Het Kleurrijk een specifieke methodiek. We focussen op sociale en emotionele competenties, essentieel voor zowel de algehele ontwikkeling als het ontdekken van talenten. Vaardigheden zoals zelfvertrouwen, weloverwogen beslissingen nemen, actief luisteren en rekening houden met anderen zijn hierbij cruciaal. Kwink, onze gekozen methode, stimuleert niet alleen emotionele intelligentie, maar draagt door het verbeteren van het welzijn van leerlingen ook bij aan hun cognitieve groei. Dit sluit naadloos aan bij de kerndoelen voor gezond en redzaam gedrag. De bijbehorende handleidingen bieden concrete handvatten voor deze aansluiting. Naast sociaal-emotionele vaardigheden integreren we ook gezondheidsvaardigheden, met een sterke nadruk op preventie. Aangezien kinderen steeds jonger experimenteren met schadelijke gewoonten, is vroegtijdige preventie van groot belang, vooral in de kritieke leeftijdsfase van tien tot veertien jaar. Gedurende het schooljaar nemen we deel aan diverse landelijke themaweken om deze thema's extra aandacht te geven.
Welke methoden gebruikt Het Kleurrijk om sociale resultaten te meten?
Om de voortgang in sociale ontwikkeling te monitoren, maakt Brede School Het Kleurrijk gebruik van de volgende meetinstrumenten:
- Cito Leerlingen in Beeld (LiB) voor sociaal-emotioneel functioneren
- Digikeuzebord voor diverse observaties
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Het Kleurrijk?
Brede School Het Kleurrijk zet de volgende effectieve methode in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink
Inspectierapport Brede School Het Kleurrijk: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Brede School Het Kleurrijk. Onze school, gelegen in het hart van Nijmegen, streeft naar excellentie in het basisonderwijs voor alle 186 leerlingen. Lees hier meer over onze onderwijskwaliteit, de pedagogische aanpak en de resultaten die we behalen. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Dit inspectierapport biedt een gedetailleerd inzicht in de prestaties van onze school en de gebieden waarop we ons blijven focussen voor verdere verbetering. Bekijk de officiële documenten voor een compleet beeld.