Brede school het Kleurrijk
Thijmstraat 40C
6531 CS Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
32.22
Spreiding
9.16

De schoolweging van Het Kleurrijk Nijmegen is 32,22 , met een spreiding van 9,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95% behaalt fundamenteel niveau, ruim boven inspectienorm (85%) en vergelijkbaar met regio (95,2%). Vooral rekenen-wiskunde scoort sterk met 97% basisvaardigheid. De focus op praktisch taalgebruik in NT2-onderwijs draagt mogelijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40,3% behaalt streefniveau (regio: 55,4%), onder de signaleringswaarde van 43,5%. Dit reflecteert de complexe populatie. Positief is dat 82% minimaal één domein op streefniveau afsluit, in lijn met gepersonaliseerde ambities uit het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Praktijkonderwijs valt met 4,35% op (1,01% landelijk), terwijl 34,78% vmbo-b/k-advies krijgt (4,04% regio). Theoretische adviezen: 21,74% vmbo-(g)t en 13,04% havo/vwo. De combinatie van praktijkonderwijs en hoge vmbo-b/k-percentages past bij de hoge schoolweging en NT2-leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente NijmegenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om zicht te krijgen/ te houden op de ontwikkeling van de kinderen en de kwaliteit van de school worden halverwege het schooljaar en op het einde van het schooljaar de tussenresultaten van het Cito leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld) geanalyseerd. Op basis van deze analyse worden er, indien nodig, verdere en diepere analyses gemaakt. Leerkrachten analyseren de toetsgegevens van hun eigen groep. Dit doen we middels de cyclus van Data, Duiden, Doelen, Doen. In de leerjaaranalyse vindt de vertaling plaats van data naar concreet handelen. Leerjaaranalyses op schoolniveau worden met het team gedeeld en besproken. Het SMT (school managementteam) formuleert, in samenwerking met het team, verbeterpunten. Deze worden opgenomen in de jaarplanning en/ of het schoolplan. De analyses met mogelijke verbeterpunten krijgen op groepsniveau een vervolg tijdens de groepsbesprekingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35,7% presteert boven advies (landelijk 25,3%), 14,3% onder (vergelijkbaar 11,8%). De focus op realistische advisering blijkt uit 50% op-niveau plaatsingen. Het hoge 'boven-advies'-percentage sluit aan bij succesvolle doorstroomprogramma's voor NT2-leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Wij zorgen voor een school waar kinderen, ouders en leerkrachten zich prettig en veilig voelen. Veiligheid is voor ieder mens een voorwaarde om goed te kunnen ontwikkelen. Onze visie en ons handelen is gericht op respectvol met elkaar omgaan en elkaar serieus nemen. Dit geldt voor kinderen en voor volwassenen. Hierbij gebruiken wij preventief als basis het programma Kwink. Pesten zal echter op alle scholen voorkomen, dus helaas ook bij ons. Vandaar dat wij structurele afspraken maken om zoveel mogelijk te voorkomen dat plagen overgaat in pesten. Het leren inzien van wat pestgedrag doet met een ander, het weerbaarder willen maken van de gepeste en het betrekken van “de zwijgende meerderheid” en de meelopers bij een pestsituatie om het pesten te stoppen, liggen ten grondslag aan onze structurele afspraken. LEES MINDER

Veiligheid

Ondersteunen

Respect

Wat is de werkwijze van Brede school het Kleurrijk voor sociale ontwikkeling?

Brede school het Kleurrijk gebruikt de methode Kwink voor sociaal emotioneel leren (SEL) vanaf schooljaar 2023-2024. Kwink is een SEL-programma voor groep 1 t/m 8, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, en richt zich op preventie en een veilige groep. In de onderbouw wordt gebruik gemaakt van het Lieveheersbeestje, een symbool dat in elke klas en op het schoolplein zichtbaar is. Leerlingen leren naar elkaar te luisteren, samen een oplossing te bedenken, excuses aan te bieden en zelfstandig onenigheid op te lossen. Kwink sluit aan bij de kerndoelen voor gezond en redzaam gedrag en biedt naast sociaal-emotionele competenties ook gezondheidsvaardigheden. Binnen de school is er een 'coördinator Sociaal- Emotionele Ontwikkeling'. Collegiale consultatie en wederzijds klassenbezoek worden gestimuleerd. De school hanteert het instrument 'sociaal emotioneel functioneren' van Leerling in beeld (Cito) om de ontwikkeling van leerlingen op sociaal-emotioneel gebied te monitoren. Voor de kleutergroepen wordt het Digikeuzebord ingevuld. Brede school het Kleurrijk neemt deel aan verschillende landelijke themaweken, zoals de Week van de mediawijsheid, Week van de lentekriebels en Week tegen pesten, Kinderboekenweek.

Welke registratievorm(en) gebruikt Brede school het Kleurrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Brede school het Kleurrijk gebruikt Sociaal emotioneel functioneren (Cito LiB) en het Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Brede school het Kleurrijk?

Brede school het Kleurrijk gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.