Basisschool Petrus Canisius in Nijmegen

Het team van Basisschool Petrus Canisius in Nijmegen

Current section: team
St. Stevenskerkhof 37 - 38
6511 Nijmegen

Zie hier hoe het team van Basisschool Petrus Canisius is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Petrus Canisius. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Petrus Canisius bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Petrus Canisius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Petrus Canisius zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.5%)
Man (4.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Petrus Canisius. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.5%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (22.7%)
45-55 jaar (31.8%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Petrus Canisius werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Petrus Canisius gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool Petrus Canisius

Op Basisschool Petrus Canisius zorgen we voor een continue leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van lesgevend personeel. Onze school valt onder Stichting Sint Josephscholen. Deze stichting heeft een eigen team van vaste invallers in dienst die direct inzetbaar zijn. Daarnaast werken we nauw samen met de flexibele vervangerspool van IPPON. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel en efficiënt te schakelen bij onverwachte personeelsuitval. We zetten ons maximaal in om altijd een gekwalificeerde vervanger voor de klas te hebben. Ondanks onze inspanningen merken we, net als veel andere scholen in de regio Nijmegen, de impact van het lerarentekort. Hoewel onze invallerspool en partners hun uiterste best doen, kan het voorkomen dat er op korte termijn geen vervanger beschikbaar is. In dergelijke situaties streven we ernaar om intern oplossingen te vinden door personeel flexibel in te zetten. Wij houden u als ouder altijd direct op de hoogte mocht er onverhoopt toch geen vervanging geregeld kunnen worden. Tot op heden is dit gelukkig een zeldzame uitzondering gebleven, dankzij onze proactieve aanpak en betrouwbare partners.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Visie op lesgeven

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool Petrus Canisius

4

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Petrus Canisius volgen we elke leerling nauwgezet. Ons team is breed opgeleid om te voldoen aan de diverse onderwijsbehoeften en om collega's te ondersteunen waar nodig. Leren van en met elkaar staat centraal in onze aanpak. De kwaliteitskaart 'Zorg en Ondersteuning' en het Schoolondersteuningsplan beschrijven gedetailleerd hoe wij extra ondersteuning organiseren. De kwaliteitscoördinator fungeert als centraal aanspreekpunt voor interne en externe lijnen. Daarnaast hebben diverse teamleden gespecialiseerde opleidingen gevolgd en fungeren zij als kartrekkers voor ontwikkelteams binnen specifieke vakgebieden, wat de kwaliteit van ons onderwijs verhoogt.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kwink coach
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool Petrus Canisius maken we gebruik van Kwink, een effectieve methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Kwink biedt een doordacht programma, gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten, dat praktisch, leuk en altijd relevant is. De methode richt zich op preventie, zoals het tegengaan van pesten, en op het versterken van een veilige groepsdynamiek. Onze geschoolde Kwink coach bewaakt de doorgaande lijn en de gestelde leerdoelen. Deze aanpak draagt bij aan een positief leerklimaat waarin elke leerling zich gewaardeerd en veilig voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwink-coach
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team, ondersteund door de kwaliteitscoördinator, leerkrachtondersteuner en Kwink-coach, begeleidt onze leerlingen optimaal op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. We streven naar een gestructureerde en positieve benadering, waarbij we rekening houden met individuele leerstijlen en behoeften. Dit bevordert een effectieve leeromgeving voor iedereen. Door deze gezamenlijke inspanning zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om succesvol te zijn.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gymleerkracht
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt actief gestimuleerd door ons team, in samenwerking met de kwaliteitscoördinator en onze gespecialiseerde gymleerkracht. Wij bieden diverse activiteiten aan die de grove en fijne motoriek bevorderen en een gezonde levensstijl aanmoedigen. Hierbij wordt rekening gehouden met de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. Deze focus op fysieke activiteit draagt bij aan de algehele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Opgeleide Bedrijfs Hulp Verleners

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool Petrus Canisius zijn diverse teamleden opgeleid tot Bedrijfs Hulp Verleners (BHV). Zij waarborgen de veiligheid en bieden assistentie bij medische situaties. Deze BHV'ers zijn ook verantwoordelijk voor de organisatie van een veilige ontruiming, waarvoor jaarlijks oefeningen worden gehouden. Dit zorgt voor een proactieve benadering van calamiteiten. De aanwezigheid van gekwalificeerd personeel garandeert een veilige en verzorgde omgeving voor alle leerlingen en medewerkers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
De buitenschoolse opvang van KION

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij Petrus Canisius Nijmegen

Informatie over Onderwijs en Ontwikkeling op Maat

Ontdek hoe Basisschool Petrus Canisius in Nijmegen uw kind optimaal ondersteunt. Wij geloven in een omgeving waar elk kind zich thuis voelt en kan excelleren. Daarom bieden we niet alleen regulier onderwijs, maar ook specifieke ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Ons doel is om een inclusieve leeromgeving te creëren, waarin diversiteit wordt omarmd en ieder kind de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Passend Onderwijs en Deskundig Advies: Uw Gids Voor vragen over passend onderwijs, advies op maat of een luisterend oor, kunt u terecht bij ons op school of bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. Hun website, www.steunpuntnijmegenstromenland.nl, biedt heldere informatie over passend onderwijs, speciaal gericht op zowel basis- als voortgezet onderwijs. U vindt er antwoorden op veelgestelde vragen, uitleg van belangrijke termen en nuttige links. Neem gerust contact op voor persoonlijke begeleiding. Meer regionale informatie vindt u op www.stromenland.nl. Deze website informeert u over de specifieke regelingen en ondersteuningsstructuren binnen de regio Stromenland, inclusief een overzicht van aangesloten scholen en relevante documenten. Doubleren of Versnellen: Een Weloverwogen Keuze Ons uitgangspunt is dat leerlingen, dankzij ons gedifferentieerde onderwijs, soepel doorstromen naar het volgende leerjaar. Echter, bij een significant vertraagde ontwikkeling kan een doublure overwogen worden. Omgekeerd stimuleren we geen versnelling, tenzij er sprake is van een uitzonderlijke cognitieve voorsprong. Na grondige diagnostiek, zoals intelligentieonderzoek en het doorlopen van het 'adviestraject vervroegde doorstroming', besluiten we in overleg met ouders over eventuele versnelling. Ons beleid rondom doubleren en versnellen is vastgelegd in een protocol, beschikbaar op onze schoolwebsite. Toekomstvisie: Naar een Inclusievere Schoolomgeving Basisschool Petrus Canisius streeft naar een steeds inclusievere onderwijsomgeving. Dit betekent dat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of specifieke onderwijsbehoeften, samen leren binnen dezelfde school. We streven ernaar dat elke leerling zich volledig geaccepteerd en gesteund voelt. Inclusief onderwijs betekent dat we onze methodes, materialen en personeelsbeleid aanpassen aan de behoeften van alle leerlingen. Het onderwijssysteem buigt zich naar het kind, niet andersom. De focus ligt op kwalitatief hoogstaand, betekenisvol onderwijs voor iedereen, zodat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar maximale potentieel te bereiken. Extra Ondersteuning door Onderwijsassistentie Om ons inclusieve onderwijs te versterken, hebben we een onderwijsassistent aangesteld. Deze assistent biedt gerichte, tijdelijke ondersteuning op basis van vooraf gestelde doelen. Soms is de assistent aanwezig om de klas te ondersteunen bij verwerkingsopdrachten, waardoor de leerkracht zich kan focussen op individuele leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. De inzet en organisatie van deze ondersteunende medewerkers valt onder de verantwoordelijkheid van de school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Petrus Canisius

Wat zijn de onderwijsdoelen van Basisschool Petrus Canisius voor 2024-2028?

Bij Basisschool Petrus Canisius focussen we in de periode 2024-2028 op een aantal kernpunten die het leerproces van uw kind verrijken. We streven naar een ononderbroken leerontwikkeling door middel van kwalitatieve instructies en een aangepast leerstofaanbod. Dit omvat onze aanpak met EDI (Expliciete Directe Instructie), differentiatie, het MBHB (Model voor BasisHandleidingen en Begeleiding) beleid en inclusief onderwijs. Hiermee zorgen we ervoor dat onze leerlingen na hun tijd bij ons een passend advies ontvangen voor het vervolgonderwijs. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de projecten van Jeelo, die biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap, digitale geletterdheid en creatieve vakken omvatten. Deze projecten worden zo rijk mogelijk ingericht, met een focus op zowel kennisverwerving als het ontwikkelen van vaardigheden. Binnen de Jeelo-projecten hanteren we in alle groepen een consistente aanpak met een doorgaande lijn en rijke leesteksten, wat zorgt voor een heldere leerervaring. Onze school biedt een rustige, veilige en voorspelbare speel- en leeromgeving voor alle leerlingen. Duidelijke regels en routines, bekend bij leerlingen, ouders en het team, dragen bij aan een prettige sfeer. We bereiden onze leerlingen voor op de toekomst door hen te leren zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Dit stimuleren we onder andere met een rapportfolio en een weektaak. De doorlopende lijn van deze ontwikkelingsvaardigheden is helder gecommuniceerd naar leerlingen, ouders en leerkrachten.

Hoe borgt Basisschool Petrus Canisius het behalen van de onderwijsdoelen?

Het behalen van onze onderwijsdoelen wordt nauwlettend gevolgd en geëvalueerd door het voltallige team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur van de Sint Josephscholen. Tweemaal per jaar stellen we een 'Schoolzelfevaluatie' op. In deze evaluaties bespreken we de behaalde resultaten en de schoolontwikkeling met het team en de MR. Dit zorgt voor continue verbetering en afstemming. Om de tussentijdse doelen scherp te houden, organiseren we wekelijks 'bordsessies'. Tijdens deze sessies bespreken leerkrachten gezamenlijk de voortgang en eventuele aandachtspunten. Jaarlijks vindt er een visitatie plaats binnen het bestuur, waarbij de scholen onderling kennis en resultaten uitwisselen. Ook bij deze visitaties staan de opbrengsten en de schoolontwikkeling centraal, wat bijdraagt aan een gedeelde kwaliteitsstandaard.

Downloaden

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Nijmegen

Toelichting van de school

Bij Basisschool Petrus Canisius in Nijmegen zorgen we voor een warme en soepele overgang van de voorschoolse opvang naar het basisonderwijs. We maken gebruik van de methodes 'Warme Overdracht' en 'Warme Overdracht Plus'. Warme Overdracht is een persoonlijke overleg, telefonisch of face-to-face, tussen de voorschoolse voorziening of het consultatiebureau en onze school. Door kindinformatie te delen, faciliteren we een prettige start voor elk kind. Warme Overdracht Plus biedt een uitgebreidere overdracht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit omvat overleg met de voorschoolse voorziening, de school en de ouders. Dit is speciaal voor kinderen met een VVE-indicatie, een KDO of Peuterarrangement met VVE, of kinderen die extra zorg nodig hebben. We zetten Warme Overdracht Plus ook in voor kinderen in een zorgtraject (Kijk Op Kleintjes/ZAT0-4 jaar) of wanneer de voorschoolse voorziening zorgen heeft over de ontwikkeling van een kind. Dit helpt ons om de overgang voor alle kinderen zo goed mogelijk te begeleiden.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Petrus Canisius extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de school biedt gespecialiseerd aanvullend aanbod voor onze jongste leerlingen. Dit aanbod is ontworpen om elke kleuter een uitstekende start te garanderen. We richten ons op een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze inspanningen zijn gericht op het creëren van een naadloze aansluiting met de kinderopvang en peuterspeelzalen.

Ja, de school biedt gespecialiseerd aanvullend aanbod voor onze jongste leerlingen. Dit aanbod is ontworpen om elke kleuter een uitstekende start te garanderen. We richten ons op een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze inspanningen zijn gericht op het creëren van een naadloze aansluiting met de kinderopvang en peuterspeelzalen.

Samenwerking met voorschoolse educatiepartners

Met welke organisaties werkt onze basisschool samen voor het jonge kind?

Basisschool Petrus Canisius onderhoudt nauwe banden met diverse lokale partners. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor het bieden van een doorlopende leerlijn en extra ondersteuning aan onze jonge leerlingen. We werken actief samen met KION BSO De Kroon, zowel voor de leeftijdsgroep 4-7 jaar als voor de oudere kinderen van 7-12 jaar, om een consistente zorg en begeleiding te garanderen.

Basisschool Petrus Canisius onderhoudt nauwe banden met diverse lokale partners. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor het bieden van een doorlopende leerlijn en extra ondersteuning aan onze jonge leerlingen. We werken actief samen met KION BSO De Kroon, zowel voor de leeftijdsgroep 4-7 jaar als voor de oudere kinderen van 7-12 jaar, om een consistente zorg en begeleiding te garanderen.

KION BSO De Kroon (leeftijd 4-7 jaar)
KION BSO De Kroon (leeftijd 7-12 jaar)
Team | Basisschool Petrus Canisius in Nijmegen | [2025] Schoolregister