
Schoolweging
De schoolweging van Petrus Canisius Nijmegen is 25,27 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,9% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is 1,7% hoger dan het landelijk gemiddelde en bevestigt de basiskwaliteit. Specifiek voor begrijpend lezen behaalt 96% van de leerlingen het basisniveau, tegenover 92% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 57,87% ruimschoots gehaald (53,8% inspectienorm). Deze score ligt 6,1% hoger dan vergelijkbare scholen in Gelderland, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod. Met name op rekengebied scoort de school 8,3% boven het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 21,05% vwo-advies (tegenover 18,61% regionaal) versus 15,79% vmbo-b. Deze spreiding reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25,27). Opvallend is de nadruk op gecombineerde adviezen: 31,58% vmbo-b/k toont zorgvuldige doorstroomoverwegingen. Het hoge percentage vwo-advies (+13% t.o.v. buurtscholen) onderstreept academische ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Petrus Canisius Nijmegen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.74 | 175.23 | 173.08 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kinderen worden gedurende het schooljaar op verschillende gebieden, zoals op cognitief-(lezen en rekenen) en sociaal-emotioneel gebied, gevolgd. Dit gebeurt bijvoorbeeld door observaties, (methode)toetsen en interactie met de kinderen. Basisschool Petrus Canisius hanteert het LOVS van CITO. Naar aanleiding van de afgenomen toetsen vindt er een analyse en evaluatie plaats (leerkrachten-intern begeleider-schoolmanagement team). Op basis daarvan wordt plan van aanpak gemaakt voor volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,7% presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat het zorgvuldige adviesproces benadrukt. 33,33% stroomt door boven advies - het hoogste percentage in de regio sinds 2018. Deze cijfers sluiten aan bij het intensieve monitoringstraject dat in acht groep beschreven staat.
Sociale ontwikkeling
Op onze school vinden we de totale ontwikkeling van de kinderen belangrijk. Wij verstaan onder de sociale ontwikkeling, het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Het systematisch aanleren van deze competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving en de ontwikkeling van het totale kind. De volgende vijf competenties worden onder andere bij ons op school geoefend: Besef hebben van jezelf -Kunnen inschatten van je eigen gevoelens -Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht -Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander -Empathie -Perspectief nemen -Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen -Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken -Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander -Bijdragen aan een positief klimaat in je school -Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement -Impulscontrole bij stressvolle situaties -Omgaan met heftige emoties -Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren -Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking -Sociale druk weerstaan -Conflicten oplossen LEES MINDER
Ontwikkeling
Betrokkenheid
Verbinding
Wat is de werkwijze van Basisschool Petrus Canisius voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Petrus Canisius hecht waarde aan de totale ontwikkeling van kinderen, inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school werkt met de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. De school werkt aan een kwaliteitskaart 'omgaan met gedrag' om een doorgaande lijn en eenduidige aanpak te hanteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Petrus Canisius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Petrus Canisius gebruikt Looqin2U om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Petrus Canisius?
Basisschool Petrus Canisius gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.