Basisschool Basisschool de Lanteerne in Nijmegen

Het team van Basisschool de Lanteerne in Nijmegen

Current section: team
Henry Dunantstraat 8
6543 Nijmegen

Zie hier hoe het team van Basisschool de Lanteerne is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Lanteerne. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Lanteerne bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Lanteerne bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Lanteerne zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.4%)
Man (8.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Lanteerne. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (31.4%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (31.4%)
55-65 jaar (22.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Lanteerne werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.4%)
Management (5.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Lanteerne gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallerspool: Zorgen voor continuïteit op De Lanteerne

Bij Basisschool de Lanteerne streven we naar een stabiele leeromgeving. Wanneer een docent onverhoopt afwezig is door ziekte of voor professionele ontwikkeling, zetten we primair onze eigen vervangingspool in. Deze gespecialiseerde groep externe leerkrachten garandeert een naadloze overgang en minimale verstoring van de lessen. Indien het niet lukt om een geschikte invaller uit de pool te selecteren, worden creatieve oplossingen binnen de school gezocht. Afhankelijk van de groepsgrootte en de frequentie van de afwezigheid, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen of kan een leerkracht met een vrij rooster worden ingezet. Deze flexibiliteit waarborgt de kwaliteit van ons onderwijs. Ondanks onze inspanningen kan het lerarentekort soms leiden tot uitdagingen bij het vinden van vervanging. In uitzonderlijke gevallen, en met tijdige communicatie via Social Schools vóór 07:15 uur, kunnen ouders worden verzocht hun kind een dag thuis te houden. Mocht de afwezigheid langer duren, dan garanderen we dat de kinderen de volgende dag weer welkom zijn en zoeken we actief naar passende alternatieven om hun educatieve continuïteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool de Lanteerne

5

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Lanteerne bieden we gespecialiseerde begeleiding voor taal en rekenen, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Op zorgniveau 2 bieden we extra ondersteuning binnen de klas. Dit omvat gerichte oefeningen voor woordenschat, tekstanalyse en lees- en spellingsvaardigheden met programma's zoals Asgaard Saga en Yoleo. Voor rekenen focussen we op automatisering en het gebruik van concreet materiaal, ondersteund door visuele hulpmiddelen en programma's zoals Bareka. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben, krijgen verrijkingsmateriaal en minder herhaling. Zorgniveau 3 richt zich op intensievere begeleiding buiten de stamgroep, in kleine setting. Hierbij bieden we extra uitleg en herhaling, met model-leren voor taal en specifieke aanpakken voor lezen, spellen en rekenen, inclusief protocollen voor dyslexie en vermoedelijke dyscalculie. Kinderen met een grotere leerbehoefte kunnen deelnemen aan verdiepende projecten in de Kompasgroep. Bij zorgniveau 4 schakelen we externe expertise in, zoals taalexperts van Kentalis of dyslexiezorgspecialisten, wanneer de ondersteuning binnen de school ontoereikend is. Voor kinderen die langzamer leren of meer aankunnen, wordt nauw samengewerkt met het samenwerkingsverband voor passende plaatsing in bijvoorbeeld een voltijd hoogbegaafdheidsklas.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Basisschool de Lanteerne besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We bieden ondersteuning op verschillende niveaus om elk kind zich veilig en begrepen te laten voelen. Op zorgniveau 2 bieden we ondersteuning in de klas, waarbij extra aandacht wordt besteed aan sociale interacties en het bieden van structuur met pictogrammen en stappenplannen. Dit helpt kinderen om zich zekerder te voelen en beter te navigeren binnen de groep. Voor kinderen die behoefte hebben aan meer intensieve begeleiding, bieden we op zorgniveau 3 hulp buiten de stamgroep. Hierbij trainen we vaardigheden zoals zelfvertrouwen, samenwerken en emotieregulatie, met een focus op gedragsaanpassing en zelfcontrole. Indien nodig, schakelen we op zorgniveau 4 externe deskundigen in, zoals buurtteams of gedragsdeskundigen via het samenwerkingsverband. In nauwe samenwerking met ouders zorgen we zo voor een optimale ondersteuning, afgestemd op de specifieke behoeften van het kind.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

We ondersteunen leerlingen van Basisschool de Lanteerne actief bij hun gedrag, werkhouding en taakaanpak om een optimale leeromgeving te creëren. Op zorgniveau 2 richten we ons op extra structuur en duidelijkheid in de klas, zoals met dagplanningen, vaste routines en een rustige werkplek. We helpen kinderen met het plannen van hun werk en gebruiken de gedragscirkel voor reflectie op gedrag. Voor kinderen die meer intensieve begeleiding nodig hebben, bieden we op zorgniveau 3 ondersteuning buiten de stamgroep. Dit omvat training van executieve functies, zoals plannen en emotieregulatie, en het aanleren van sociaal wenselijk gedrag in kleine groepen, eventueel met inzet van een gedragsspecialist. Op zorgniveau 4 werken we samen met het samenwerkingsverband en externe experts, zoals ambulante begeleiders of het Buurtteam Jeugd en Gezin, wanneer de ondersteuning binnen de school niet toereikend is. Dit garandeert een gespecialiseerde aanpak voor complexe gedrags- of leeruitdagingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Basisschool de Lanteerne biedt ondersteuning voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen, zodat iedereen optimaal kan deelnemen aan het onderwijs. Op zorgniveau 2 zorgen we voor aanpassingen binnen de klas, zoals aangepaste materialen met duidelijke lettertypes, het gebruik van luisterhulpmiddelen en optimale zitplekken dicht bij het bord. Dit bevordert de toegankelijkheid en participatie van elk kind. Wanneer er meer specifieke begeleiding nodig is, bieden we op zorgniveau 3 Motorisch Remedial Teaching (MRT) aan. Dit helpt kinderen met extra ondersteuning op het gebied van zowel grove als fijne motoriek. Voor complexe fysieke ondersteuningsbehoeften schakelen we op zorgniveau 4 externe specialisten in. Denk hierbij aan ambulante begeleiders van gespecialiseerde organisaties zoals Visio of Kentalis, of samenwerking met fysiotherapeuten en ergotherapeuten om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool de Lanteerne zet zich in voor kinderen met specifieke fysieke begeleidingsbehoeften, in nauwe samenwerking met ouders en externe begeleiders. Met aanvullend budget of de inzet van persoonsgebonden budgetten kunnen we aangepast onderwijs en ondersteuning bieden. Het welbevinden en de betrokkenheid van het kind staan hierbij centraal, om te waarborgen dat de begeleiding effectief is en geen frustratie veroorzaakt. Voor gedetailleerde informatie over het omgaan met medicatie en specifieke zorgprotocollen, verwijzen we u graag naar het medicijnprotocol dat beschikbaar is op onze schoolwebsite.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Wereldplein
Groene schoolpleinen

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool de Lanteerne

Gedetailleerde Toelichting van Onze Educatieve Faciliteiten en Protocollen

Basisschool de Lanteerne biedt een breed scala aan faciliteiten om elk kind de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Onze school beschikt over diverse specifieke ruimtes, zoals een rustige plek voor één-op-één begeleiding en een prikkelarme werkplek. Daarnaast hebben we praktijklokalen voor techniek, keukenactiviteiten en tuinieren, evenals een speciale behandelruimte en een multifunctionele ruimte gericht op bewegings- en leerbehoeften. Deze ruimtes zijn ingericht om aan verschillende onderwijsbehoeften te voldoen en de ontwikkeling van elk kind te stimuleren. Onze school hanteert strikte protocollen ter bescherming en ondersteuning van leerlingen. Deze zijn te vinden op onze website en omvatten onder andere de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, een antipestprotocol, en protocollen voor dyscalculie, dyslexie, medisch handelen en ondersteuning bij meer- en hoogbegaafdheid. Wij zijn toegewijd aan het continu verbeteren van ons onderwijsaanbod. Momenteel ontwikkelen we een structureel NT2-aanbod om kinderen die thuis een andere taal spreken optimaal te begeleiden met een taangerichte aanpak, afgestemd op hun niveau en behoeften. Bovendien investeren we in het versterken van ons basisaanbod voor alle leerlingen. Dit doen we door preventief en planmatig te werk te gaan binnen de klas, met expliciete aandacht voor executieve functies zoals taakaanpak en zelfregulatie. Door effectieve differentiatie in instructie en verwerking zorgen we ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen de veilige omgeving van de stamgroep.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit bij Basisschool de Lanteerne: Ons Schoolplan

Wat zijn de belangrijkste onderwijsdoelen van Basisschool de Lanteerne voor 2023-2027?

Voor de schoolplanperiode 2023-2027 heeft Basisschool de Lanteerne drie kernambities geformuleerd om de leerervaring te optimaliseren. Ten eerste focussen we op rekenvaardigheid, met als doel de leerresultaten van elke leerling te laten aansluiten bij hun individuele capaciteiten en behoeften. We streven naar een solide basis in rekenen voor alle kinderen. Daarnaast ligt onze prioriteit bij taalontwikkeling. We zetten ons in om de lees-, schrijf- en taalbegripvaardigheden van onze leerlingen continu te verbeteren, zodat zij zich optimaal kunnen uitdrukken en begrijpen. Tot slot bevorderen we professionele groei binnen ons team. Leerkrachten werken binnen hun units en in professionele leergemeenschappen intensief samen. Door van elkaar te leren, verhogen we gezamenlijk de kwaliteit van ons onderwijs.

Hoe waarborgt Basisschool de Lanteerne de gestelde onderwijskwaliteit en teamontwikkeling?

Bij Basisschool de Lanteerne is continue verbetering van het onderwijs een constante drijfveer. Dit realiseren we door systematisch de voortgang van leerlingen te monitoren en de samenwerking en professionele ontwikkeling van ons onderwijsteam te stimuleren. Elke dag stellen we ons vier cruciale vragen: Leren onze leerlingen optimaal? Is het onderwijs passend en effectief? Voelen zij zich veilig en gewaardeerd? Is ons curriculum rijk en uitdagend? Deze vragen vormen de basis van onze kwaliteitsbewaking. We verbinden de groei van individuele leerkrachten aan de algehele schoolontwikkeling, wat leidt tot gezamenlijke vooruitgang. Een heldere visie stuurt onze inspanningen, waarbij we regelmatig de voortgang meten en bijsturen waar nodig. Kwaliteitskaarten per thema bieden inzicht in onze prioriteiten, doelen en werkwijzen, en benadrukken het belang van effectief lesgeven. Uiteindelijk cultiveren we een lerende organisatie waarin teamleden actief van elkaar leren, verantwoordelijkheid nemen en streven naar continue verbetering van zowel hun eigen professionaliteit als het onderwijs voor onze leerlingen.

Speciaal Programma Jonge Kind: Ontwikkeling en Plezier op De Lanteerne

Toelichting van de school

Basisschool de Lanteerne biedt een uniek programma speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Wij geloven in een stimulerende omgeving waar kinderen op hun eigen tempo kunnen groeien en ontdekken. Onze focus ligt op spelenderwijs leren, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen aanwakkeren. Dit programma legt een stevige basis voor hun verdere schoolcarrière, met aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve vaardigheden. Ervaar zelf de warme en veilige sfeer waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. Een uitstekende start begint bij Basisschool de Lanteerne.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt Basisschool de Lanteerne voor jonge kinderen?

Basisschool de Lanteerne heeft een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, gericht op hun unieke ontwikkelingsbehoeften. Dit programma stimuleert spelenderwijs leren en de brede ontwikkeling. Wij creëren een veilige en inspirerende omgeving waar elk kind kan floreren. Ontdek hoe wij uw kind een fantastische start geven in het onderwijs.

Met welke organisaties werkt Basisschool de Lanteerne samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool de Lanteerne werkt momenteel niet samen met externe partijen voor het programma voor jonge kinderen. Wij zetten volledig in op onze eigen expertise om de beste leerervaring te garanderen. Dit stelt ons in staat om de kwaliteit en continuïteit van ons aanbod optimaal te bewaken en af te stemmen op de specifieke behoeften van onze jongste leerlingen.
Team | Basisschool de Lanteerne in Nijmegen | [2025] Schoolregister