Basisschool de Lanteerne
Henry Dunantstraat 8
6543 KR Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
24.22
Spreiding
6.48

De schoolweging van De Lanteerne is 24,22 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau. Hoewel dit net onder het landelijk gemiddelde (97,7%) ligt, overstijgt het ruimschoots de inspectienorm van 85%. De intensieve taalbegeleiding draagt hier aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, met name op rekengebied (+4,6% vooruitgang t.o.v. groep 7).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch ingesteld: 50,6% havo/vwo of vwo-advies (vs. 49,5% landelijk). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (37,3% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo), wat past bij de brede differentiatie. Praktijkonderwijs blijft met 1,3% beperkt, vergelijkbaar met andere scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LanteerneGemeente AmsterdamNederland
LIB176.02176.74175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,7% van de leerlingen presteert boven advies (bijna dubbele van landelijk gemiddelde), slechts 7,4% zit eronder. Dit succes wordt verklaard door de schoolspecifieke doorstroomtraining en nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs.