
De resultaten van Basisschool de Lanteerne in Nijmegen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Lanteerne, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Lanteerne bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Lanteerne bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool de Lanteerne
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met de eindtoets of doorstroomtoets om dit niveau te meten. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit zorgt voor een consistente kwaliteitsmeting in heel Nederland, waarbij Basisschool de Lanteerne uitblinkt. Deze data toont aan dat onze leerlingen de basisvaardigheden uitstekend onder de knie hebben, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Succes op Basisschool de Lanteerne
Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Wij streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit stimuleert scholen om op maat te werken en de potentie van elke leerling optimaal te benutten. De resultaten van Basisschool de Lanteerne laten zien dat we onze leerlingen succesvol voorbereiden op een uitdagende toekomst, met een focus op zowel basisvaardigheden als ambitieuze leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Lanteerne?
Op Basisschool De Lanteerne in Nijmegen begeleiden we leerlingen optimaal naar het voortgezet onderwijs. Vanaf de jongste jaren volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet door middel van toetsen, observaties en overleg met ouders en leerlingen. Dit resulteert in een persoonlijk ontwikkelperspectief dat aangeeft welk type voortgezet onderwijs het beste past. Tijdens gesprekken vanaf groep 6 bespreken we dit perspectief uitgebreid met ouders. We moedigen deelname aan open dagen van middelbare scholen aan om een goede keuze te maken. In de groepen 7 en 8 verdiepen we de oriëntatie op het voortgezet onderwijs met speciale activiteiten. Denk hierbij aan 'Creatieve wiskunde' en 'Maak kennis met het VMBO', naast reguliere schoolbezoeken. In groep 8 besteden we wekelijks een half uur aan huiswerkbegeleiding ter voorbereiding op de middelbare school. In januari ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies na een ontwikkelgesprek. Na de doorstroomtoets in februari en de uitslag, die we ongeveer vier weken later ontvangen, stellen we het definitieve advies vast. Bij significante verschillen plannen we aanvullende gesprekken. Ouders schrijven hun kind uiterlijk eind maart in bij de gekozen VO-school. Wij leveren een gedetailleerd onderwijskundig rapport, inclusief de doorstroomtoetsuitslag, ons schooladvies en relevante kindinformatie. Ook na de overstap onderhouden we contact met de VO-scholen om de voortgang van onze oud-leerlingen te volgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool de Lanteerne: Groei & Samenleven
Bij Basisschool de Lanteerne Nijmegen staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat kinderen zich optimaal ontwikkelen wanneer ze niet alleen academisch, maar ook sociaal vaardig worden. Onze school stimuleert kinderen om positieve relaties op te bouwen met zichzelf, hun medeleerlingen en de wereld om hen heen. Dit draagt bij aan hun groei tot zelfstandige, empathische en verantwoordelijke individuen. Wij volgen nauwlettend de sociale en emotionele groei van elk kind en de groep als geheel. Via regelmatige groepsbesprekingen, geleid door de stamgroepleider en de Kwaliteitscoördinator, evalueren we het welbevinden en de sociale interacties. Indien nodig bieden we gerichte ondersteuning om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen. Het welzijn van uw kind is immers de basis voor effectief leren en persoonlijke ontwikkeling. Ons Jenaplanonderwijs richt zich op drie essentiële relaties die cruciaal zijn voor een gebalanceerde ontwikkeling: **De Relatie met Zichzelf:** Kinderen leren hun unieke talenten en ontwikkelpunten te herkennen en te benutten. We leggen de nadruk op persoonlijke groei, het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor leerdoelen en het reflecteren op hun voortgang. Dit helpt hen zelfvertrouwen op te bouwen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen. **De Relatie met de Ander:** In onze leeftijdsgemengde stamgroepen leren kinderen effectief samenleven en samenwerken. Ze oefenen met communicatie, het geven en ontvangen van hulp, en het bijdragen aan een positieve groepsdynamiek. Door verantwoordelijkheid te nemen voor de sfeer, voelen alle kinderen zich gezien en gewaardeerd. **De Relatie met de Wereld:** Wij leren kinderen dat hun acties impact hebben en dat ze betekenisvolle bijdragen kunnen leveren. Ze ontwikkelen zorg voor hun omgeving, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Via boeiende wereldoriëntatieprojecten ontdekken ze de wereld, passen ze kennis toe en leren ze in ritmische cycli van spel, werk, gesprek en viering. Initiatief nemen vanuit eigen vragen en interesses wordt hierbij sterk aangemoedigd.
Positieve relatie met jezelf
Sterke relaties met medeleerlingen
Verbinding met de wereld om ons heen
Hoe bevordert Basisschool de Lanteerne sociale vaardigheden bij leerlingen?
Basisschool de Lanteerne Nijmegen stimuleert sociale vaardigheden door middel van ons Jenaplanonderwijs. We richten ons op de ontwikkeling van de relatie van het kind met zichzelf, de ander en de wereld. Dit gebeurt in leeftijdsgemengde stamgroepen waar samenleven, samenwerken en reflecteren centraal staan. Via groepsbesprekingen en gerichte aandacht voor welbevinden creëren we een veilige omgeving waarin kinderen leren omgaan met hun emoties, verantwoordelijkheid nemen en positieve relaties opbouwen. Dit alles met als doel kinderen te vormen tot gelukkige en verantwoordelijke wereldburgers.
Welke methoden gebruikt De Lanteerne voor het registreren van sociale leeropbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en leeropbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maakt Basisschool de Lanteerne gebruik van de registratiemethode Looqin. Deze methode helpt ons om de voortgang op sociaal-emotioneel gebied systematisch te volgen en te waarborgen.
- Looqin
Inspectierapport Basisschool de Lanteerne: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Basisschool de Lanteerne, gelegen in Nijmegen, streeft naar excellentie in het basisonderwijs. Onze school biedt een stimulerende leeromgeving waar elke leerling wordt uitgedaagd om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Wij nodigen u uit om de officiële inspectierapporten te raadplegen voor een gedetailleerd overzicht van onze onderwijskwaliteit en de resultaten van onze inspanningen.