Basisschool de Akker

Het team van Basisschool de Akker in Nijmegen

Current section: team
Akkerlaan 40
6533 Nijmegen

Zie hier hoe het team van Basisschool de Akker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Akker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Akker bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Akker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 66.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (66.7%)
Man (33.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Akker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Akker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Akker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging op Basisschool de Akker: Altijd Doorlopend Onderwijs

Op Basisschool de Akker zetten we ons in voor ononderbroken leerplezier. Daarom hebben we, in samenwerking met de scholen van het bestuur van St. Josephscholen, een gespecialiseerde invallerspool opgebouwd. Deze pool bestaat uit gekwalificeerde en ervaren onderwijsprofessionals die klaarstaan om uw kind te begeleiden wanneer een vaste leerkracht afwezig is. Zo garanderen we dat de educatieve continuïteit altijd gewaarborgd blijft. Onze invallers zijn zorgvuldig geselecteerd en bekend met onze onderwijsmethoden, zodat de vertrouwde leeromgeving behouden blijft. Uw kind kan rekenen op deskundige begeleiding, ongeacht eventuele afwezigheid van de eigen leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kleutergroepen zijn combinatiegroepen, de leerlingen uit leerjaar 1 en uit leerjaar 2 vormen samen een groep.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij Basisschool de Akker

8

Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider (IB) voor onderwijsontwikkeling
Orthopedagoog voor gedrags- en leerondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdagend onderwijs
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Opleidende taalspecialist (start schooljaar 23-24)
Opleidende specialist hoogbegaafdheid (start schooljaar 23-24)

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Akker bieden we alle leerlingen onderwijs op zorgniveau 1, wat de basis vormt voor hun ontwikkeling. Indien een leerling specifieke leerbehoeften heeft, schakelen we naar zorgniveau 2. Dit houdt in dat de leerling uitgebreide instructie en extra ondersteuning binnen de klas ontvangt. Voor leerlingen die meer nodig hebben dan zorgniveau 2, zetten we zorgniveau 3 in. Zij krijgen naast de reguliere lesmethoden een gerichte aanpak aangeboden door de leerkracht, onder supervisie van de Intern Begeleider. Soms wordt zorgniveau 3 ook verzorgd door een externe Remedial Teacher (RT) voor optimale resultaten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal-emotionele begeleiding
Intern Begeleider (IB) voor leerlingenzorg
Orthopedagoog voor ontwikkelingsondersteuning
Pedagogisch Educatief Professional voor begeleiding

Toelichting van de school:

Basisschool de Akker garandeert voor iedere leerling onderwijs op zorgniveau 1, de standaard voor een positieve schoolervaring. Bij afwijkende leerbehoeften bieden we zorgniveau 2, met een aangepaste aanpak en begeleiding in de klas, altijd in nauwe samenspraak met ouders. Zorgniveau 3 is voor leerlingen die baat hebben bij gespecialiseerde ondersteuning. Zij ontvangen een specifieke aanpak van de leerkracht, onder supervisie van de IB. Bij aanhoudende behoefte aan expertise, werken we samen met externe partners zoals Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Stromenland. Indien zorgniveau 3 niet het gewenste effect heeft, verkennen we in overleg met ouders de beste vervolgstappen voor de ontwikkeling van het kind binnen onze schoolgemeenschap.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider (IB) voor studieondersteuning
Orthopedagoog voor leerstrategieën
Pedagogisch Educatief Professional voor studievaardigheden

Toelichting van de school:

Elke leerling start op Basisschool de Akker met zorgniveau 1, wat de basis vormt voor succesvol leren. Voor leerlingen met specifieke behoeften wordt zorgniveau 2 ingezet, wat resulteert in een aangepaste aanpak en begeleiding in de klas, altijd in afstemming met de ouders. Leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, vallen onder zorgniveau 3. Zij ontvangen naast de reguliere lesstof een specifieke aanpak gericht op instructie en verwerking, onder supervisie van de IB. Externe expertise kan worden ingeschakeld via Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Stromenland. Bij twijfel over de effectiviteit van zorgniveau 3, werken we samen met ouders om de meest passende begeleiding te vinden voor de individuele ontwikkeling van het kind.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB) voor motorische ontwikkeling
Orthopedagoog voor fysieke vaardigheden
Remedial Teacher voor oefeningen
Pedagogisch Educatief Professional voor bewegingsactiviteiten

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Akker starten alle leerlingen met zorgniveau 1, wat de standaardondersteuning garandeert. Leerlingen met specifieke leerbehoeften krijgen zorgniveau 2 aangeboden. Dit betekent een aangepaste benadering en verwachtingen, met eventueel aangepaste hulpmiddelen ter ondersteuning van de (fijn-)motorische vaardigheden. Voor leerlingen die meer intensieve begeleiding vereisen, is er zorgniveau 3. Zij ontvangen naast de reguliere aanpak een gespecialiseerde benadering tijdens opdrachten en bewegingsonderwijs, onder supervisie van de IB. Indien nodig, wordt externe expertise ingeschakeld via Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Stromenland. Als zorgniveau 3 onvoldoende effect heeft, bespreken we samen met ouders wat het beste is voor de ontwikkeling van het kind binnen onze school.

5

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB) voor medische ondersteuning
Orthopedagoog voor begeleiding
Pedagogisch Educatief Professional voor zorg
Schoolverpleegkundige voor medische zorg
Schoolmaatschappelijk werk voor ondersteuning

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke medische behoeften op Basisschool de Akker, zorgen wij voor een grondige overdracht met ouders en, indien van toepassing, de GGD. We faciliteren benodigde medische scholing voor ons onderwijspersoneel om de juiste zorg te kunnen bieden. Indien beperkte medische handelingen tijdens schooluren noodzakelijk zijn door een verpleegkundige, organiseren we dit in nauw overleg met alle betrokken partijen, zodat de leerling de benodigde zorg ontvangt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
In schooljaar 2021-2022 is er een groen schoolplein ingericht op school.

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool de Akker

Gedetailleerd Schoolondersteuningsprofiel en Toekomstig Aanbod

Op Basisschool de Akker geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel, te vinden in de bijlage, beschrijft gedetailleerd hoe wij uw kind extra begeleiding bieden. Hierin vindt u informatie over ons huidige en toekomstige aanbod aan ondersteunende programma's. Jaarlijks evalueren en innoveren onze toegewijde leerkrachten, onder deskundige begeleiding van de intern begeleider (IB) en het schoolmanagementteam, de zorgcyclus. Wij hanteren de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) om ervoor te zorgen dat elk kind volledig in beeld is. Hierdoor garanderen we de specifieke aandacht en aanpak die nodig is voor optimale ontwikkeling op alle fronten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs op Basisschool de Akker

Wat zijn de doelstellingen binnen ons schoolplan?

Op Basisschool de Akker zetten we vol in op continue groei en ontwikkeling, zowel voor onze leerlingen als voor ons onderwijsteam. We waarborgen ons onderwijskundig beleid en zorgen ervoor dat onze school een moderne en relevante leeromgeving blijft, afgestemd op de hedendaagse maatschappij. Jaarlijks stellen we concrete speerpunten vast voor de professionele ontwikkeling van ons team. Deze vormen de basis voor scholing en teambijeenkomsten, met een kick-off tijdens de studiedagen aan het begin van het schooljaar. Daarnaast hanteren we structurele ontwikkelingsactiviteiten zoals leer- en ontwikkelteams, intervisie door directie en IB'ers, persoonlijke ontwikkelingsplannen, collegiale consultaties, gezamenlijke groepsbesprekingen, een competentiegerichte gespreksvoering, Joseph-inspiratiedagen, masterstudies en tweemaal jaarlijkse schoolvisitatie. Onze beleidsthema's voor de komende jaren zijn: **Thema 1: Pedagogisch Klimaat en Sociaal-Emotionele Ontwikkeling** Doel: Een schoolcultuur realiseren waarin iedereen, van leerkracht tot leerling en ouder, optimaal kan ontwikkelen. We focussen op gewenst gedrag dat bijdraagt aan schoolse doelen en het welbevinden van iedereen. We streven naar een consistente aanpak die duidelijkheid biedt, waarin open communicatie, wederzijds respect en constructieve verbindingen centraal staan. **Thema 2: Ouderbetrokkenheid: Samen Werken aan Leren en Opvoeden** Doel: Een optimale ouderbetrokkenheid creëren door effectieve samenwerking en communicatie met ouders. We erkennen dat betrokken ouders essentieel zijn voor de leer- en ontwikkelingskansen van onze leerlingen. We onderscheiden hierin pedagogische, organisatorische en onderwijskundige aspecten, waarbij zowel formele als informele communicatie cruciaal zijn. **Thema 3: Eigenaarschap bij Kinderen** Doel: Leerlingen de actieve eigenaars van hun eigen leerproces maken. We stimuleren zelfstandigheid, intrinsieke motivatie, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen. Leerlingen leren keuzes maken, begrijpen waarom en hoe ze leren, en nemen verantwoordelijkheid voor hun resultaten. **Thema 4: Rekenonderwijs** Doel: Een duidelijke, doorlopende leerlijn voor rekenen ontwikkelen voor groep 1 t/m 8, met een lesaanpak gebaseerd op het EDI-model, aangevuld met bewegend leren en coöperatieve werkvormen. Ons streven is een eindniveau van beheersing 1S aan het einde van groep 8. **Thema 5: Lees- en Taalonderwijs** Doel: Een schoolbrede aanpak voor lees- en taalonderwijs implementeren, vergelijkbaar met rekenen. Dit omvat de ontwikkeling van een doorlopende lijn, een uniforme onderwijskundige aanpak volgens het EDI-model in alle groepen, en het creëren van betekenisvolle activiteiten en een taalrijkere omgeving.

Hoe worden de schoolse doelen bereikt en gemonitord?

De ambitieuze doelen van Basisschool de Akker zijn vastgelegd in ons actuele jaarplan en worden gezamenlijk geformuleerd door ons toegewijde team. Deze doelstellingen zijn onderverdeeld binnen diverse ontwikkelgroepen, die maandelijks bijeenkomen. Jaarlijks evalueren we deze plannen, zowel met het voltallige team als met de Medezeggenschapsraad (MR), en begin schooljaar leggen we de focus vast. Onze ontwikkelgroepen worden versterkt door externe specialisten op gebieden als rekenen, spelling, onderzoekend leren en De Vreedzame School. Terugkoppeling naar het team vindt plaats tijdens bouwvergaderingen en studiedagen, en de resultaten worden gemonitord. Deze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat we continu werken aan de verbetering van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Voorzieningen voor het Jonge Kind bij Basisschool de Akker

Toelichting van de school

Basisschool de Akker biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen. In ons schoolgebouw is peutergroep Kleuterland gevestigd, onderdeel van kinderopvangorganisatie KION. Zij verzorgen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), gericht op een optimale ontwikkeling van uw kind. Dit VVE-programma sluit naadloos aan op het onderwijs binnen onze basisschool. Het zorgt voor een soepele overgang naar de kleuterklassen en legt een sterke basis voor toekomstig schoolsucces. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's zijn er voor jonge kinderen op Basisschool de Akker?

Basisschool de Akker in Nijmegen biedt uitstekende faciliteiten voor jonge kinderen. Peuteropvang Kleuterland, beheerd door KION, bevindt zich in ons schoolgebouw. Zij bieden het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma aan. Dit programma is speciaal ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen. Het legt een solide basis voor hun verdere schoolcarrière, met een focus op speelse ontdekking en leren.

Met welke partners werkt Basisschool de Akker samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool de Akker werkt nauw samen met KION Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen. KION verzorgt de peuteropvang en het VVE-programma in ons gebouw. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Door gezamenlijke afstemming en communicatie ondersteunen we de ontwikkeling van elk kind optimaal.

Basisschool de Akker werkt nauw samen met KION Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen. KION verzorgt de peuteropvang en het VVE-programma in ons gebouw. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Door gezamenlijke afstemming en communicatie ondersteunen we de ontwikkeling van elk kind optimaal.

Team | Basisschool de Akker in Nijmegen | [2025] Schoolregister