
De resultaten van Basisschool de Akker in Nijmegen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Akker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Akker bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau is essentieel voor alle basisschoolleerlingen. Dit niveau, gericht op taal en rekenen, dient aan het einde van de basisschool door de meerderheid van de leerlingen behaald te worden. De eindtoets of doorstroomtoets in groep acht meet deze basisvaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit fundamentele niveau. Dit betekent dat 85% van de leerlingen de basis moet beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excelleren in Taal en Rekenen
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau bereikt. Voor elke basisschool stelt de inspectie op basis van de specifieke leerlingpopulatie een eigen signaleringswaarde vast. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau naar verwachting moeten halen, wat de schoolprestaties verder indiceert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Akker?
Basisschool de Akker organiseert jaarlijks informatieve avonden over het voortgezet onderwijs. Deze bijeenkomsten, gericht op ouders van leerlingen in groep 7 en 8, vinden plaats in onze schoolaula. Voor de groepen 7 worden de presentaties verzorgd door onze ervaren leerkrachten en de bovenbouwcoördinator. Zij bieden waardevolle inzichten in de overstap naar het middelbaar onderwijs. In groep 8 worden deze sessies verrijkt met de expertise van een coördinator uit het voortgezet onderwijs. Dit garandeert een compleet beeld van de mogelijkheden. Het schooladvies voor onze leerlingen wordt zorgvuldig samengesteld na een uitgebreid overleg. Hierbij zijn alle leerkrachten van groep 7 en 8, de bovenbouwcoördinator en de kwaliteits-/IB-coördinator betrokken. Dit collegiale consultatieproces waarborgt een gedegen en eerlijk advies voor elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Groei op Basisschool de Akker Nijmegen
Bij Basisschool de Akker in Nijmegen geloven we dat aandacht en groei essentieel zijn voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen. We stimuleren kinderen om samen te spelen en te leren, waarbij ze niet alleen kennis vergaren, maar ook zichzelf beter leren kennen. Samenwerking bevordert zelfreflectie; kinderen leren hun eigen gedrag en reacties te herkennen in groepsdynamiek, zowel bij succes als bij tegenslag. Anderen bieden hierbij waardevolle inzichten en ondersteuning om weer zelfstandig verder te kunnen. Een positieve benadering staat centraal in onze aanpak. Door de werkelijkheid met optimisme te bekijken, ontdekken we kansen en ontwikkelen we vaardigheden die cruciaal zijn in de maatschappij. Dit omvat het durven vragen om hulp, het aangaan van sociale contacten, doorzettingsvermogen en het leren van fouten. We leren om constructieve feedback op een respectvolle manier te geven en te ontvangen. Ieder kind heeft het potentieel om zich volledig te ontwikkelen. Als basisschool in Nijmegen zetten we ons in om dit persoonlijke elan te stimuleren, wat bijdraagt aan een verrijkende samenleving waarin iedereen telt. Passie en bezieling zijn de drijvende kracht achter diepgaand leren, wat leidt tot enthousiasme en betrokkenheid bij leerlingen, teamleden en ouders.
Samenwerken en Respect
Positieve Benadering en Kansgerichtheid
Groei, Passie en Doorzettingsvermogen
Hoe bevordert Basisschool de Akker de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool de Akker hanteert duidelijke schoolregels en groepsafspraken die aan het begin van elk schooljaar met de leerlingen worden opgesteld. Deze afspraken, zichtbaar in het klaslokaal, richten zich op respectvolle omgang met elkaar, medeleerlingen en de omgeving. Ze vormen de basis voor een positief sociaal klimaat in de klas. Deze afspraken stimuleren positieve interacties en helpen kinderen omgaan met verschillende sociale situaties. Ze leren van elkaar en ondersteunen elkaar, wat essentieel is voor hun persoonlijke groei en ontwikkeling binnen de schoolgemeenschap.
Welke methoden gebruikt Basisschool de Akker om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen, maakt Basisschool de Akker gebruik van bewezen registratiemethoden. Deze tools helpen ons om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen en te beoordelen. We zetten de volgende registratiemiddelen in: 'Kijk!' en het 'Leerling in Beeld-LVS-Cito' systeem. Deze worden jaarlijks geëvalueerd voor leerlingen in groep 3 tot en met 8, zodat we tijdig kunnen bijsturen en passende ondersteuning kunnen bieden.
- Kijk!
- Leerling in Beeld-LVS-Cito
- Afname één maal per jaar voor groepen 3 t/m 8
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool de Akker?
Basisschool de Akker zet de methode 'De Vreedzame School' in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen. Deze methode is speciaal ontworpen om kinderen te leren hoe ze op een positieve en constructieve manier met elkaar om kunnen gaan. 'De Vreedzame School' biedt een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, conflictoplossing en het versterken van de groepscohesie. Hiermee creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.
Inspectierapport Basisschool de Akker: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool de Akker. Wij streven naar uitstekend onderwijs en transparantie over onze prestaties. Op deze pagina vindt u de officiële beoordelingen en rapporten die inzicht geven in de kwaliteit van ons onderwijs, de leeromgeving en de schoolresultaten. Dit helpt ouders en verzorgers bij het maken van een geïnformeerde keuze. De Onderwijsinspectie beoordeelt scholen op diverse aspecten, waaronder de pedagogische aanpak, de didactische vaardigheden van leerkrachten en de algehele schoolontwikkeling. Lees meer over onze resultaten via de onderstaande link.