Basisschool de Akker
Akkerlaan 40
6533 BL Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
23.84
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Akker Nijmegen is 23,84 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,3% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, substantieel boven de landelijke norm van 85%. Dit consistent hoge resultaat onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral opvallend gezien de daling van het leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23,84) effectief differentieert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een duidelijke theoretische focus: 40% havo/havo-vwo/vwo-combinaties tegen 26% vmbo-adviezen. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (19,57% tegen 18,61% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van 4,35% praktijkonderwijs en 19,57% vwo benadrukt de brede zorgcapaciteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Akker NijmegenGemeente AmsterdamNederland
LIB173.72176.74175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de methode onafhankelijke toetsen (Cito) worden 2 keer per jaar verzameld op school-, groeps- en leerlingniveau. Deze worden in teamverband besproken en op groepsniveau tussen leerkracht en intern begeleider. Vanuit de plenaire bespreking op schoolniveau vindt een verdere analyse op groeps- en leerlingniveau plaats. Daarnaast stelt de leerkracht doelen op vaardigheidscore in relatie tot de scores op de methodegebonden toetsen. De leerkracht maakt voor de groep ook een categorieënanalyse voor de vakken technisch lezen, rekenen en spelling, om daarmee voor de volgende planperiode afgestemde leerdoelen op te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

40,4% van de leerlingen presteert boven hun advies tegen 25,3% landelijk. Het percentage onderadvisering (12,8%) ligt nagenoeg gelijk met het landelijk gemiddelde. Deze cijfers reflecteren de nauwkeurige adviesmethodiek met multidisciplinaire inbreng van IB'ers en VO-coördinatoren.

Sociale ontwikkeling

Ons motto: Door aandacht en groei ontstaat vertrouwen in eigen kunnen. Samen Samen spelen, samen leren en tegelijkertijd jezelf leren kennen, daarmee kom je verder dan in je eentje. Samen nodigt uit tot zelfreflectie: je eigen houding en gedrag leren kennen in de dynamiek van een groep of als je succes hebt, en ook bij een tegenslag of als iets mislukt. Daarbij heb je anderen nodig. Zij bieden het zicht op ontwikkeling en mogelijkheden en ondersteunen als het nodig is om weer op eigen benen te gaan staan. Samen vereist het nemen en het delen van verantwoordelijkheid. Samen bevordert autonomie: iedereen wordt daar sterker van! Positief Dit is onze basishouding want wanneer we de werkelijkheid met een positieve inslag bekijken, dan zien we de mogelijkheden en kansen. Zo ontwikkelen we vaardigheden die ons verder brengen in de maatschappij. Daarbij denken we aan het durven vragen van hulp, het aangaan van sociale contacten, het leveren van inspanning en volhouden om iets te bereiken, maar ook ruimte krijgen om fouten te mogen maken én ervan te leren. In alles wat we doen benaderen we de zaken vanuit deze houding en leren we om kritische feedback op een waarderende manier te geven en te ontvangen. Groei We zien het als een opdracht van ieder mens om de eigen potentie ten volle te ontwikkelen. Als school willen we daaraan bijdragen door het persoonlijk elan van ieder kind en ieder teamlid naar boven te halen. Op deze manier dragen we bij aan een verrijking van de samenleving. En daarin kan niemand gemist worden. Passie Bezieling en passie zijn het innerlijke vuur om tot diepgaand leren te komen. Het werkt aanstekelijk en leidt tot enthousiasme en betrokken deelname, ten eerste van de 'aansteker' zelf, maar daarna springt het over op medeleerlingen, collega's, ouders en andere betrokkenen. De basis van bezieling en passie is is verwondering en nieuwsgierigheid. LEES MINDER

Samen

Positief

Groei en Passie

Wat is de werkwijze van Basisschool de Akker voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Akker hanteert schoolregels en groepsafspraken om de sociale ontwikkeling te bevorderen. De schoolregels zijn: We zijn aardig voor elkaar, We zijn rustig in de school, We zijn zuinig op alles om ons heen, Zeg ik stop hou dan op, Iedereen hoort erbij. Elke leerkracht maakt aan het begin van het schooljaar groepsafspraken met de leerlingen over de omgang met elkaar, met de ander en met de omgeving. Deze afspraken zijn zichtbaar in de klas.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Akker gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in Beeld-LVS-Cito. De afname van Leerling in Beeld-LVS-Cito vindt éénmaal per jaar plaats in de groepen 3 tot en met 8.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Akker?

Basisschool de Akker gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.