Basisschool Brakkenstein

Het team van Basisschool Brakkenstein in Nijmegen

Current section: team
Heyendaalseweg 235
6525 Nijmegen

Zie hier hoe het team van Basisschool Brakkenstein is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Brakkenstein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Brakkenstein bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Brakkenstein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Brakkenstein zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Brakkenstein. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (13.3%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Brakkenstein werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Brakkenstein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool Brakkenstein

Op Basisschool Brakkenstein in Nijmegen garanderen we continuïteit in het onderwijs, ook bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We hanteren een gestructureerde aanpak om de best mogelijke vervanging te regelen. Onze prioriteit is het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Daarom maken we gebruik van een professionele vervangingspool, beheerd door Stichting Sint Josephscholen. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn op al onze 14 aangesloten basisscholen, waaronder Basisschool Brakkenstein. Daarnaast hebben we een samenwerking met IPPON, een organisatie gespecialiseerd in onderwijsvervanging. IPPON beschikt eveneens over een uitgebreide pool van gekwalificeerde leerkrachten, wat onze mogelijkheden voor snelle en effectieve plaatsing vergroot. Bij een afwezigheidsmelding volgen we een zorgvuldig stappenplan om de impact op de lesroosters te minimaliseren. Eerst zoeken we naar een oplossing via onze externe vervangingspools. Indien dit niet direct mogelijk is, schakelen we interne mogelijkheden in. Interne oplossingen omvatten het benaderen van parttime werkende leerkrachten die mogelijk extra uren kunnen draaien. Ook stagiaires kunnen, onder directe begeleiding van de schoolleiding, ingezet worden om klassen te ondersteunen. In uitzonderlijke gevallen, bij zeer vroege meldingen, kunnen leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere klassen, waarbij voorbereid lesmateriaal beschikbaar is. In het zeldzame geval dat vervanging op de dag zelf niet geregeld kan worden, informeren we ouders direct via Social Schools. Een groep blijft nooit langer dan één dag thuis. Bij langdurige afwezigheid nemen collega-leerkrachten de lesgevende taken over, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft en geen enkele leerling langdurig zonder onderwijs komt te zitten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In schooljaar 2025-2026 hebben wij 10 basisgroepen, die zijn verdeeld over 3 units:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool Brakkenstein: Onze Specialisten

2

Taal- en Rekenen Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Rekencoördinator Basisschool Brakkenstein
Kwaliteitscoördinator Onderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool Brakkenstein investeert in uitstekend taal- en rekenonderwijs met een toegewijde rekencoördinator. Een van onze kwaliteitscoördinatoren neemt tijdelijk de rol van taalcoördinator op zich, totdat een LC-leerkracht deze belangrijke taak overneemt. Onze coördinatoren werken nauw samen aan het verbeteren van het aanbod, de doorlopende leerlijnen en de algehele kwaliteit van het taal- en rekenonderwijs. Bij specifieke leeruitdagingen zoeken we deskundige hulp binnen ons samenwerkingsverband. Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen in de ontwikkeling van essentiële taal- en rekenvaardigheden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator Sociaal-Emotioneel

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal bij Basisschool Brakkenstein. Dit aspect integreren we volledig in ons lesprogramma met een gevarieerde inzet van leermiddelen en lesmethoden. We verdiepen ons in innovatieve aanpakken, zoals de Noordwijkse Methode, voor het schooljaar 2025-2026. Onze leerkrachten vormen de basis voor deze ontwikkeling. Een specifieke werkgroep werkt continu aan de verbetering en coördinatie van dit onderwijsgebied. Diverse leerkrachten hebben aanvullende trainingen gevolgd om expertise op te bouwen. Voor extra ondersteuning bij specifieke behoeften, werken we samen met expertise uit het passend onderwijs, zowel op individueel als groepsniveau.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Specialist Gedrag en Studievaardigheden
Kwaliteitscoördinator Ondersteuning

Toelichting van de school:

Basisschool Brakkenstein biedt sterke basisondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Bij zorgvragen of extra ondersteuningsbehoeften treedt de kwaliteitscoördinator op. Zij coördineert de inzet van interne en externe specialisten, zoals jeugdzorgprofessionals en GGD-contactpersonen. Binnen het team delen we casuïstiek om onze aanpak continu te verbeteren. Met de overgang naar unitonderwijs besteden we extra aandacht aan het aanleren van specifieke vaardigheden bij leerlingen en de ondersteuning van leerkrachten op dit gebied. Ontdek onze proactieve aanpak voor een positieve leeromgeving en optimale ontwikkeling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Naast onze gespecialiseerde vakleerkrachten gymnastiek, biedt Basisschool Brakkenstein geen specifieke motorische specialisten in huis. Onze leerkrachten, in samenwerking met de kwaliteitscoördinator en vakleerkrachten, begeleiden de leerlingen optimaal in hun motorische ontwikkeling. Wij geloven in een brede ontwikkeling, waarbij ook beweging en fysieke vaardigheden een belangrijke rol spelen. Ontdek onze gymlessen en buitenschoolse activiteiten die bijdragen aan een gezonde levensstijl.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Veiligheid en welzijn zijn prioriteit op Basisschool Brakkenstein. Zeven teamleden zijn gecertificeerd voor Bedrijfshulpverlening (BHV), wat zorgt voor adequate eerste hulp en een veilige ontruiming bij calamiteiten. Bij specifieke zorg- of ondersteuningsvragen op het gebied van medische handelingen of persoonlijke verzorging, schakelen we de expertise in van onze contactpersonen bij de GGD Jeugdgezondheidszorg. Zij adviseren en ondersteunen ons team waar nodig. Uw kind kan rekenen op een veilige en zorgzame omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Extra multifunctioneel lokaal begane grond
Buitenlokaal
Extern: gymzaal voor groepen 3-8
Extern: groepsabonnementen openbare bibliotheek

Optimale Leerlingontwikkeling: Ontdek Onze Ondersteuningsmogelijkheden

Ontwikkeling van Toekomstig Onderwijsaanbod voor Elk Kind

Basisschool Brakkenstein hecht enorm veel waarde aan een inclusieve leeromgeving. Wij geloven dat elk kind, ongeacht extra ondersteuningsbehoeften, recht heeft op thuisnabij onderwijs en volledige participatie. Samen leren, spelen en ontwikkelen staat centraal, waarbij diversiteit wordt omarmd en ieder kind zich thuis voelt. Onze school zet vol in op het bieden van hoogwaardige basisondersteuning, aangevuld met specifieke extra ondersteuning waar nodig. Gedetailleerde informatie over ons aanbod vindt u in ons Schoolondersteuningsprofiel op de website. Dit profiel schetst helder welke ondersteuning wij bieden en waar onze expertise ligt. We blijven de kennis uit het speciaal onderwijs benutten en borgen. Voor leerlingen die baat hebben bij deeltijd, tijdelijke of langdurige ondersteuning vanuit speciale onderwijsvoorzieningen, blijven deze opties beschikbaar via samenwerking. Gespecialiseerd onderwijs blijft een vangnet voor die leerlingen die dit absoluut nodig hebben. Ons team wordt continu getraind en gecoacht om de onderwijsbehoeften van onze leerlingen optimaal te signaleren en hier effectief op in te spelen. De rol van de kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider) wordt steeds meer een coachende rol, gericht op het versterken van de basisondersteuning binnen de school. Essentieel hierbij is de nauwe samenwerking met wijkpartners en zorgverleners. Een belangrijk focuspunt is de verdieping van onze expertise in het onderwijs aan NT2-leerlingen (Nederlands als tweede taal). Leerkrachten die deze scholing hebben gevolgd, delen actief hun kennis en ondersteunen collega's. Dit draagt bij aan een nog betere begeleiding van anderstalige nieuwkomers. Daarnaast werken we aan een completer aanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Binnen ons samenwerkingsverband wordt hard gewerkt aan een gezamenlijke visie en concrete acties om dit aanbod te optimaliseren. Voor Basisschool Brakkenstein betekent dit onder andere het uitbreiden van verrijkende activiteiten binnen de eigen lesruimtes, zoals verdiepende opdrachten bij wereldoriëntatie. LEES ONS VOLLEDIGE AANBOD

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool Brakkenstein

Welke ambitieuze doelen streeft Basisschool Brakkenstein na in het schoolplan?

Ons schoolplan 2024-2028 legt de focus op vijf strategische speerpunten, elk met concrete ontwikkeldoelen. Deze doelen worden in samenwerking met ons toegewijde team bepaald op prioriteit en implementatievolgorde. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op deze strategische keuzes. Voor het schooljaar 2025-2026 concentreren we ons op verdere optimalisatie van onze onderwijsorganisatie. Dit omvat het verfijnen van de verticale basisgroepen en instructiegroepen voor kernvakken, met een focus op jaargroepen. We stimuleren zelfstandig leren door te werken met weekoverzichten en doelgericht onderwijs, waarbij het team gezamenlijk verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van alle leerlingen binnen de units. Ons streven is continu verbeteren via de Plan-Do-Check-Act cyclus, zowel op dagelijkse als wekelijkse basis, en door middel van periodeplanning en evaluatie. Daarnaast zetten we de Noordwijkse Methode, gericht op thematisch werken, voort in het tweede jaar van de driejarige implementatie. Dit versterkt de basis van onze vakateliers en biedt verdere trainingen voor begrijpend en onderzoekend lezen. De nieuwe spelling- en grammatica methode STAAL wordt geïmplementeerd. We organiseren gezamenlijke lesvoorbereidingen, observaties en collegiale consultatie om deze methode succesvol te integreren, met ondersteuning van externe coaches indien nodig. Wat betreft de leeromgeving schuiven we initiële investeringen in meubilair op om eerst ervaring op te doen met de nieuwe organisatievorm. Vanaf schooljaar 2025-2026 bieden we diverse werkplekken die aansluiten bij verschillende leeractiviteiten, zoals instructie, zelfstandige verwerking, stilteplekken en samenwerkingsruimtes. De manier waarop we de ontwikkeling van leerlingen volgen, verandert niet, maar de mentor krijgt een beter overzicht van de totale ontwikkeling. We introduceren een werkwijze voor het nieuwe schooljaar, met ruimte voor bijsturing gedurende het jaar. Leerlingen krijgen meer inzicht in hun eigen ontwikkeling, met actieve betrokkenheid van ouders en een doorontwikkeling van het groeidocument/portfolio. Tot slot werken we aan de profilering en huisstijl van onze school, inclusief het benoemen van units en groepen, en het versterken van onze visuele identiteit en communicatie over onze unieke onderwijsvorm.

Hoe waarborgt Basisschool Brakkenstein de kwaliteit van het onderwijs?

Ons kwaliteitszorgsysteem is ingericht op optimale ontwikkeling van elk kind, zowel op het gebied van kernvakken zoals taal, rekenen en lezen, als op sociaal-emotioneel vlak. De schoolambities worden vertaald naar concrete groepsdoelen, met referentieniveaus als leidraad. We monitoren de voortgang en resultaten met methodegebonden toetsen en de CITO-Leerling in Beeld toetsen. Twee keer per jaar evalueren we de schoolresultaten middels onze schoolrapportage, na afname van de CITO midden- en eindtoetsen. Hierin belichten we successen en signaleren we aandachtspunten. Bij zorgsignalen voeren we oorzaakanalyses uit en formuleren we actiepunten. Deze analyses worden op groeps- en individueel niveau besproken binnen de units, met begeleiding van de kwaliteitsمدewerker. Gedurende de transitie naar unitonderwijs leggen we extra nadruk op kwaliteitsbewaking. Subsidiegelden voor basisvaardigheden worden ingezet om leerkrachten meer tijd te geven voor kerntaken zoals hoogwaardige instructie, lesvoorbereiding en begeleiding van leerlingen. Kwaliteitscoördinatoren ontwikkelen een gezamenlijk plan van aanpak, waarbij het gehele team verantwoordelijk is voor de uitvoering.

Hoe wordt het schoolplan en de voortgang geëvalueerd?

De evaluatie van onze kwaliteitszorg is nauw verweven met de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor zowel de primaire onderwijsprocessen als de schoolontwikkelingsdoelen. Het jaarplan wordt tussentijds in februari en aan het einde van het schooljaar in juli geëvalueerd. Deze evaluaties vormen een vast agendapunt binnen het schoolmanagementteam en de teamvergaderingen, zodat we continu bijsturen en onze onderwijskwaliteit waarborgen.

Soepele Start voor Jonge Kinderen bij Basisschool Brakkenstein

Toelichting van de school

Bij Basisschool Brakkenstein in Nijmegen zorgen we voor een warme overdracht, essentieel voor een soepele start. Warme overdracht is een persoonlijke overdracht tussen voorschoolse voorzieningen, consultatiebureaus, basisscholen en ouders. Door het bespreken van overdrachtsformulieren met kindinformatie, garanderen we een naadloze transitie van peuteropvang naar basisschool. De 'Warme Overdracht Plus' omvat ook de ouders, wat de samenwerking versterkt. Dit is specifiek voor kinderen met VVE-indicatie, extra ondersteuningsbehoeften of die in een zorgtraject zitten. We werken nauw samen met kinderopvangorganisaties zoals KION. Peuters spelen wekelijks mee in onze units en we organiseren gezamenlijke vieringen voor een vertrouwde omgeving. Ouderen leerlingen lezen voor bij kinderdagverblijven, wat de banden versterkt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Brakkenstein extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool Brakkenstein faciliteert een warme overdracht, wat extra ondersteuning biedt bij de overgang naar de basisschool. Specifieke programma's voor jonge kinderen worden in samenspraak met ouders en voorschoolse voorzieningen vormgegeven.

Met welke partners werkt Basisschool Brakkenstein samen voor jonge kinderen?

Basisschool Brakkenstein werkt nauw samen met voorschoolse voorzieningen en consultatiebureaus, waaronder KION, om een optimale overgang voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking omvat ook ouderbetrokkenheid bij de 'Warme Overdracht Plus'.

Basisschool Brakkenstein werkt nauw samen met voorschoolse voorzieningen en consultatiebureaus, waaronder KION, om een optimale overgang voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking omvat ook ouderbetrokkenheid bij de 'Warme Overdracht Plus'.

Team | Basisschool Brakkenstein in Nijmegen | [2025] Schoolregister