
Schoolweging
De schoolweging van Brakkenstein is 24,57 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen de kernvaardigheden beheersen. De school profileert zich hiermee als een betrouwbare keuze voor ouders.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 58,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in kansrijke omgevingen. De school scoort hiermee 4,8% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 27,8% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 13,9% gecombineerd havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 2,8% beperkt, maar ligt iets boven regionale peers (1,01%). De brede spreiding van vmbo-(g)t (27,8%) tot vwo reflecteert de diverse populatie, passend bij de schoolweging van 24,57.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Brakkenstein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.74 | 176.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We maken gebruik van leerlingvolgsystemen bij het volgen en vastleggen van de ontwikkeling van leerlingen. Cognitieve ontwikkeling Groep 1-2 In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van KIJK. We volgen het functioneren van het kind tijdens de alledaagse onderwijsactiviteiten zoals de kringactiviteiten, spelen, werken, gedrag, taal, rekenen, het waarnemen, luisteren, bewegen en de redzaamheid. Het scoren gaat digitaal. Deze wijze van het volgen van de ontwikkeling voldoet aan de eisen van de inspectie. Groepen 3 tot en met 8 Vanaf groep 3 worden de leerlingen gevolgd door middel van methode gebonden toetsen, CITO Leerling in Beeld (methode ongebonden toetsen) en door observaties. Voor aanvankelijk lezen, rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie maken we gebruik van de methode-toetsen. Van CITO Leerling in Beeld worden de volgende toetsen afgenomen: spelling, DMT (technisch lezen), begrijpend lezen en rekenen-wiskunde. Deze toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen, afhankelijk van de groep en de toets. De afnamemomenten worden jaarlijks vastgelegd in de toetskalender. Onze school maakt gebruik van de richtlijnen uit het “Protocol Leesproblemen en Dyslexie” en uit het “Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie” om respectievelijk de lees- en spellingvaardigheden en de rekenvaardigheden van de leerlingen zo goed mogelijk te volgen. Signalering van en aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen Sinds enkele jaren zetten we het instrument DHH in voor het systematisch signaleren van een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong bij leerlingen. DHH staat voor Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). In leerjaar 1, 3 en 5 nemen we bij alle leerlingen de zogenaamde quickscan af. Indien daar een signaal uit naar voren komt, wordt de module signalering en/of diagnostiek opgestart, waarbij een vragenlijst wordt ingevuld door leerkracht en ouders. Daar komt dan vervolgens een handelingsadvies m.b.t. het aanbod voor de leerling. Dit is vooral verrijkend aanbod binnen de groep en voor de hoogbegaafde leerlingen aanvullend een aanbod buiten de groep. Sociaal-emotionele ontwikkeling Naast de cognitieve ontwikkeling volgen wij uiteraard ook de sociaal- emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dit doen wij onder andere met behulp van Cito Leerling in Beeld. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de informatie in het hoofdstuk Veiligheid en naar het plan Sociale veiligheid. Tot slot zijn voor ons de start- en ontwikkel/voortgangsgesprekken van grote waarde als het gaat om de ontwikkeling van onze leerlingen. Twee keer per jaar voeren wij deze gesprekken. Vanaf groep 3 doen we dit met leerling en ouders, in groep 1-2 alleen met ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,45% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. Bijna de helft (48,39%) stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat duidt op een terughoudend adviesbeleid en effectieve doorstroombegeleiding. Deze cijfers ondersteunen het pedagogisch beleid gericht op ontwikkelkansen.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat we onze leerlingen voorbereiden op de samenleving: het actief kunnen meedoen in en een positieve bijdrage leveren aan die samenleving. Dit wordt ook van ons als basisschool verwacht: actief inzetten op de ontwikkeling van sociale competenties van leerlingen. Denk hierbij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling (zoals zelfbeeld, zelfstandigheid en regulering van emoties), sociale vaardigheden (samenwerken, zelfredzaamheid, omgaan met conflicten) en vaardigheden om in uiteenlopende situaties goed te (blijven) functioneren. Onze leerkrachten hebben onder andere een vormende (opvoedende) taak. In onze lessen besteden we gericht aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Onze leraren creëren een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. LEES MINDER
Aandacht
Vertrouwen en verbindend
Groeigericht
Wat is de werkwijze van Basisschool Brakkenstein voor sociale ontwikkeling?
Tijdens de lesdag is Basisschool Brakkenstein bewust en onbewust bezig met het ontwikkelen van sociale competenties, waarbij de leerkrachten een grote rol spelen. De kernwaarden van de school vormen de basis van het pedagogische klimaat. Schoolbrede afspraken zijn duidelijk zichtbaar in de hele school, en elke groep stelt aan het begin van het schooljaar groepsafspraken op als onderdeel van de gouden weken, een periode gericht op positieve groepsvorming. Deze groepsvorming wordt na de kerstvakantie opnieuw verstevigd met de zilveren weken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Brakkenstein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Brakkenstein gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Cito Leerling in Beeld - module SEO.