
Schoolweging
De schoolweging van De Earste Trimen is 28,11 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant hoger dan zowel de landelijke richtlijn (85%) als het Friese gemiddelde (96.4%). Deze score weerspiegelt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, met name in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit benadrukt de effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23.5). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 60.5%, wat CBS De Earste Trimen tot een bovenmatige presteerder maakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 63.6% van de leerlingen havo, ver boven regionale trends (16.1% havo-advies). Theoretische leerwegen (vmbo-(g)t, havo, vwo) domineren met 100%, tegenover 81.4% in Friesland. De focus op doorstroom naar hogere niveaus blijkt ook uit nul praktijkonderwijs-adviezen, tegen 1.01% regionaal. Deze aanpak sluit aan bij het hoog behaalde streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Earste Trimen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.4 | 173.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In februari en juni worden methode onafhankelijke toetsen afgenomen, vanaf groep 3. Deze tussenresultaten zijn meetmomenten die voor onze onderwijskwaliteit worden vergeleken met onze norm- en streefdoelen. De resultaten zijn voor de kinderen een meetpunt voor hun ontwikkeling in deze vakgebieden. Vanaf groep 6 worden ze ingevoerd in de Plaatsingswijzer voor het VO. Wij werken met het leerlingvolgsysteem en bijbehorende toetsen van Cito Leerling in Beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
86.7% van de leerlingen zit in het derde vo-jaar op adviesniveau, tegen 62.9% landelijk. Geen enkele leerling presteert boven advies (vs. 25.3% gemiddeld), wat duidt op realistische advisering. De 13.3% onderadvies is iets hoger dan gemiddeld (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Onze visie We bieden onze leerlingen een veilige leeromgeving. Op onze school krijgen kinderen de kans om te groeien in hun talenten. Onze leerlingen zijn verantwoordelijk voor eigen gedrag en leren. We begeleiden onze leerlingen naar zelfstandigheid. We werken groepsdoorbrekend op sociaal en cognitief niveau. We leren onze leerlingen samenwerken d.m.v. coöperatieve werkvormen. We besteden veel aandacht aan de creatieve vorming van de leerlingen. We brengen onze leerlingen in aanraking met waarden en normen vanuit de christelijke levensovertuiging. We leren onze leerlingen respect te hebben voor andere levensovertuigingen en culturele achtergronden. Vieren met de leerlingen vinden wij belangrijk. We zijn een school, die openstaat voor ouders en hen ziet als partners. We besteden onze leertijd efficiënt. We stellen heldere en ambitieuze leerdoelen. LEES MINDER
vertrouwen
verantwoordelijkheid
samenwerken
Wat is de werkwijze van CBS De Earste Trimen voor sociale ontwikkeling?
De lessen uit de Kanjertraining staan wekelijks op het lesrooster van CBS De Earste Trimen en worden dagelijks in praktijksituaties toegepast. Twee keer per schooljaar vullen leerlingen en leerkrachten het leerlingvolgsysteem in. Opvallende zaken worden besproken in gesprekken met leerlingen, tijdens interne leerlingbesprekingen en bij oudergesprekken. Indien nodig worden vervolgens acties gepland.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Earste Trimen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Earste Trimen gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Earste Trimen?
CBS De Earste Trimen gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.