Basisschool De Horizon
van Noortstraat 36
3864 EV Nijkerkerveen

Schoolweging

Schoolweging
31.49
Spreiding
6.32

De schoolweging van De Horizon Nijkerkerveen is 31,49 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92.02% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots (signaleringswaarde: 85%). Deze score toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen. De inspectienorm wordt hiermee consistent overtroffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school haalt een streefniveau van 52.58%, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43.5%. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen een gevorderd rekenniveau behaalt. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsniveau van 55.36% voor vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een breed spectrum zien: 27.27% vmbo-(g)t, 18.18% havo en 9.09% praktijkonderwijs. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (9.09% vs. 1.01% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is 22.73% van de adviezen vmbo-b, wat de diversiteit in ondersteuningsbehoeften binnen de leerlingenpopulatie weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Horizon NijkerkerveenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.2173.94175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Horizon heeft zorgverbreding een hoge prioriteit. Met name op het gebied van het leesonderwijs, spelling en rekenen zijn wij intensief aan het werk zodat we zorg op maat kunnen bieden. De rol van de groepsleerkracht staat hierbij steeds centraal. Deze wordt ondersteund door een coördinator leerlingenzorg (IB-er). De twee intern begeleiders zijn samen drie dagen per week hiervoor ingeroosterd. De belangrijkste taken zijn: coördinatie van de zorgstructuur; remedial teaching plannen; coördinatie Cito-uitkomsten; coördinatie passend onderwijs. Aan het begin van ieder schooljaar wordt er een signaleringskalender vastgesteld. Aan de hand van die kalender worden alle leerlingen in de loop van het schooljaar op diverse onderdelen getoetst. Verder maken we gebruik van methodegebonden toetsen. Tevens maken we gebruik van methodeonafhankelijke toetsen. De toetsresultaten zijn zichtbaar via het ouderportaal. Gelukkig verloopt de ‘schoolloopbaan’ van verreweg de meeste kinderen probleemloos. Er zijn echter ook kinderen die wat extra hulp nodig hebben bij lezen, rekenen of Nederlandse taal. Er zijn kinderen met problemen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit kan in geringe mate zijn, maar het komt ook voor dat het niet zo eenvoudig ligt. Voor u is het belangrijk om te weten welke mogelijkheden de school heeft: Vanaf het begin worden gedrag en resultaten van elk kind gevolgd. De analyse wordt besproken tijdens de groepsbesprekingen met de intern begeleider. Bij problemen wordt de diagnose gesteld. (Wat is er aan de hand?) Vervolgens wordt een (groeps)handelingsplan opgesteld: Hoe, met welke middelen, en hoe lang gaan we het kind begeleiden? Wat is het resultaat en hoe gaan we verder? Een kind kan binnen of buiten de klas extra aandacht krijgen. Voor die extra hulp zijn op school veel speciale leermiddelen en materialen aanwezig. Daarnaast hebben we ook de beschikking over onderwijsassistenten. Zij ondersteunen groepjes kinderen of ondersteunen de leerkracht in de groep. Er is speciale aandacht voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Als er kinderen dyslexie hebben zijn er voorzieningen op school aanwezig die het leesproces bij hen ondersteunt zodat het verdere leerproces geen hinder ondervindt van de dyslexie. Wij maken gebruik van Claroread op computer, laptop of tablet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 5% tegenover 11.81% landelijk. Van de oud-leerlingen stroomt 75% op advies door, wat duidt op realistische advisering. De 20% die bovenadviezen realiseert, sluit aan bij de beschreven 'opbrengstgerichte zorg' in het schoolplan.