Christelijke Basisschool De Appelgaard
Barneveldseweg 182
3862 PD Nijkerk

Schoolweging

Schoolweging
29.26
Spreiding
5.98

De schoolweging van De Appelgaard is 29,26 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school overtreft het fundamenteel niveau ruimschoots met 96,4%, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont een stevige basiskwaliteit, vooral op gebied van taal en rekenen, zoals ook blijkt uit de hoge doorstroomcijfers.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (40,5%) blijft onder zowel de regionale (60,5%) als de schoolspecifieke signaleringswaarde (48,6%). Dit vraagt aandacht, gezien het relatief hoge percentage vwo-adviezen. De school zet in op maatwerk via het 'ontwikkelgericht leren'-programma om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 41,7% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regionaal). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs met 0% onder het gemiddelde (1,01% regio). De brede spreiding – van vmbo-b (8,3%) tot vwo – sluit aan bij de geconstateerde diversiteit in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe AppelgaardGemeente AmsterdamNederland
LIB171.1173.94175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (22,2% vs. 11,8% landelijk). Dit contrasteert met 77,8% die op advies functioneert. Mogelijk wijst dit op voorzichtige advisering, wat past bij de in het schoolplan genoemde 'realistische insteek'. De school benadrukt in gesprekken wel het belang van doorlopende monitoring.