Basisschool 't Holtpad
Kerkweg 9
8475 EB Nijeholtpade

Schoolweging

Schoolweging
27.93
Spreiding
3.92

De schoolweging van ’t Holtpad is 27,93 , met een spreiding van 3,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, vooral opvallend gezien de complexere leerlingenmix in eerdere jaren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit overtreft zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 61.1%. De focus op maatwerk in heterogene groepen – zoals beschreven in het schoolplan – lijkt hier succesvol.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Uit de uitstroomgegevens blijkt een divers patroon: in 2021-2022 stroomde 40% door naar VMBO-B/K en VMBO-T, en 40% naar HAVO. Recentere cijfers tonen een verschuiving naar praktijkonderwijs ('Overig': 1 leerling in 2023-2024). De school combineert hierbij een realistische adviesaanpak (via Plaatsingswijzer) met aandacht voor individuele leerlingkenmerken.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2021-2022

Toets’t HoltpadGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Hoe krijgen wij zicht op de voortgang van de ontwikkeling van onze leerlingen? In de onderbouw (groep 1-2) gebruiken wij \"De Leerlijnen Jonge Kind\", die wij registeren in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Deze leerlijnen geven de kerndoelen voor kinderen van groep 1/2 van het basisonderwijs weer. Met behulp van deze leerlijnen is de ontwikkeling van jonge kinderen goed te volgen en te registreren. De meerwaarde die wij ervaren door te werken met deze leerlijnen is als eerste dat je beter kunt aansluiten bij wat jouw kinderen nodig hebben. Daarnaast komt er meer tijd vrij om spelend leren in de hoeken mogelijk te maken. En het allerbelangrijkste: er is een grotere betrokkenheid. En als kinderen betrokken zijn is het leerrendement optimaal. In de middenbouw-en bovenbouw (groep 3-8) volgen wij de leerlingen in hun ontwikkeling door middel van observaties, kindgesprekken en toetsing. Voor het toetsen gebruiken wij: Methode gebonden toetsen. Citotoetsen (Objectieve landelijk genormeerde toets) 2 maal per jaar nemen wij Citotoetsen af die niet gebonden zijn aan de methode. De toetsen die wij hiervoor gebruiken zijn: Lezen: DMT/AVI Begrijpend Lezen Rekenen/Wiskunde Spelling Groep 8: IEP doorstroomtoets Op ’t Holtpad werken we met combinatiegroepen met relatief kleine groepen. Hierdoor kunnen wij zeer kindgericht werken. Door middel van het analyseren van de resultaten van de toetsen, worden onderwijsbehoeftes van het individuele kind in kaart gebracht. We stemmen het onderwijs op deze manier af op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we het meetinstrument van leerling in beeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83.3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%) ligt. Het percentage leerlingen onder advies (16.7%) is echter hoger dan de vergelijkingsgroep (11.8%). Dit kan samenhangen met de relatief lage schoolweging, waarbij mogelijk latente potentie moeilijker meetbaar is. De school zet hier in op warme overdracht en monitort de doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Om tot leren te komen is het van groot belang dat kinderen zich veilig en op hun gemak voelen. Het kind moet eerst vertrouwen hebben in zijn eigen kunnen en in anderen en kan daarna openstaan voor leerstof. Plezier hebben is van groot belang, hierdoor wordt de motivatie van leren bevordert. Wij zijn een Kanjerschool en besteden veel aandacht aan een vriendelijk en veilig klimaat met orde en duidelijke afspraken waar respect voor jezelf en de ander belangrijk zijn. Op 't Holtpad heerst een prettige, gezellige sfeer waar kinderen, ouders en leerkrachten zich thuis voelen. LEES MINDER

Vertrouwen

Plezier

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Holtpad voor sociale ontwikkeling?

Basisschool 't Holtpad gebruikt de 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar om de groepsvorming te stimuleren en positieve groepsregels op te stellen. De Kanjertraining wordt gebruikt om onderling vertrouwen te bevorderen en een prettig schoolklimaat te creëren, door te focussen op respect en sociale vaardigheden. Jaarlijks wordt een leerlingenenquête (Vensters) afgenomen in de groepen 6 t/m 8 om de sociale veiligheid te peilen. Ook voert de school om het jaar een burgerschapsmeting uit bij leerlingen van groep 7/8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Holtpad om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Holtpad gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Holtpad?

Basisschool 't Holtpad gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.