
Schoolweging
De schoolweging van Ten Holtens Erve is 29,28 , met een spreiding van 5,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit gewaarborgd blijft, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,28). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 96,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder de signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit suggereert dat de leerlingenpopulatie meer uitdagingen kent dan vergelijkbare scholen (gemiddeld 60,5%). De school zet extra in op differentiatie, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 30% havo/vwo-advies (vs. 10,9% regio) en 40% gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 10% vmbo-b/k, wat lager is dan het regionaal gemiddelde voor deze categorie (5,5% vmbo-b). De focus op doorstroom naar hogere niveuen sluit aan bij de relatief hoge toetsscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ten Holtens Erve | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.49 | 175.23 | 171.8 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij analysen twee keer per jaar de resultaten van o.a. de CITO toetsen, om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en waar nodig aan te passen. We bekijken trends en zetten interventies in. We gebruiken hierbij de PDCA-cyclus. Wij analyseren de resultaten schoolbreed, op groepsniveau en leerlingniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 40% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke schooladvies presteert in het VO, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging (29,28) en complexiteit van de populatie. Wel scoort 20% boven advies, wat aansluit bij de individuele begeleiding die de school benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig en gelukkig voelen op school. De Kanjertraining is bedoeld om een goed sociaal klimaat in de school en de klas te scheppen. De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep. Door tijdens de training zelfvertrouwen te kweken, leren de kinderen grenzen te stellen. Wat zijn de doelen van de Kanjertraining? - kinderen durven zichzelf te zijn - kinderen voelen zich veilig - kinderen voelen zich bij elkaar betrokken - kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen - kinderen krijgen meer zelfvertrouwen - kinderen respecteren de leerkracht - kinderen lossen pestproblemen op LEES MINDER
Samenwerken
Conflict oplossen
Zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Ten Holtens Erve voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Ten Holtens Erve hecht veel waarde aan de sociale vaardigheden van de leerlingen. Dit omvat: een positieve manier van omgaan met elkaar, het kennen van eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheden, kunnen luisteren naar elkaar, iets voor elkaar over hebben, kunnen relativeren en flexibel zijn, met tolerantie en respect kunnen deelnemen aan het menselijk verkeer, en kunnen omgaan met eigen emoties en die van anderen. Om hieraan te werken wordt de Kanjertraining gebruikt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Ten Holtens Erve om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Ten Holtens Erve gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Ten Holtens Erve?
Basisschool Ten Holtens Erve gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.