
Schoolweging
De schoolweging van De Verbinding Nigtevecht is 27,02 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.11% behaalde fundamentele niveaus presteert de school vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (96.71%) en ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingprofielen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het behaalde streefniveau van 60.56% overtreft de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8%, wat wijst op effectief maatwerk voor talentontwikkeling. Toch blijft het ruim 2.8 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63.35%), mogelijk verklaard door de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische gerichtheid: 23.81% havo en 14.29% vwo-advies, samen goed voor 38.1% hogere leerwegen. Dit overtreft het regionale gemiddelde voor havo/vwo (26.91%). Tegelijk is er aandacht voor praktische routes, met 19.05% vmbo-k – ruim boven het Nederlands gemiddelde (9.17%). De combinatie van ambitie en inclusiviteit past bij de pedagogische visie op ‘totaalontwikkeling’.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Verbinding Nigtevecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.88 | 176.65 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni worden de landelijke Citotoetsen afgenomen. Aan de hand van de resultaten maken we een analyse en kunnen we zien wat er al goed gaat en waar we ons onderwijs kunnen verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 28.57% boven het advies uitstroomt. Dit succes wordt ondersteund door de beschreven ‘doorlopende ontwikkelingslijnen’ en intensieve samenwerking met middelbare scholen. De cijfers bevestigen de nauwkeurigheid van de advisering.
Sociale ontwikkeling
We willen kinderen voorbereiden op de wereld van morgen, zij bepalen mede hoe die eruit zal zien. De school functioneert hierbij als een mini samenleving waarin ze kunnen leren en oefenen. Voor het ontwikkelen van de sociale competenties gebruiken we de methode Vreedzame school. In de lessen leren de kinderen samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Ze leren verantwoordelijkhed te nemen voor elkaar en de gemeenschap. Vanuit een veilige en vertrouwde omgeving staan ze open voor verschillen tussen mensen. Binnen onze school maken we gebruik van mediatie voor én door leerlingen en hebben we een leerlingenraad. In de groep houden we groepsvergaderingen en stellen we samen regels en afspaken op. LEES MINDER
Goed burgerschap
Samenwerken
Respect voor elkaar / omgeving
Wat is de werkwijze van Basisschool de Verbinding voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Verbinding heeft kernwaarden bepaald en deze verwerkt in een burgerschapsplan. Het plan zal verder worden uitgewerkt en geïmplementeerd.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Verbinding om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Verbinding gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.