
Schoolweging
De schoolweging van De Eik is 28,27 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.8% behaalde het fundament vraagt De Eik ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt wel 1.5% onder het vergelijkingsgemiddelde (96.4%), maar toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden onder de knie hebben. De school presteert hiermee beter dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 51.2% tegen een door de inspectie gestelde richtwaarde van 48.6%. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere onderwijsniveau bereikt, ondanks de complexe populatie. De score ligt wel 9.3% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (60.5%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Kansgericht adviseren blijkt uit 51.6% hogere adviezen (havo 22.6% en vwo 6.5%), tegenover 12.9% voor praktijkonderwijs/vmbo-b. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen: 30.6% kreeg een dubbeladvies (bijv. vmbo-(g)t/havo). Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie. Ten opzichte van vergelijkbare scholen is het aandeel havo-adviezen 6.5% hoger, terwijl vmbo-k adviezen lager uitvallen (16.1% vs. 9.2% regionaal).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Eik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Iber maakt ieder jaar een uitgebreide schoolzelfevaluatie met de tussen en eindopbrengsten en een analyse en verbeterpunten. Dit wordt dan omgezet in acties in de jaarplannen. Een korte samenvatting komt in de schoolgids en het jaarverslag te staan. Het hele document staat in het schooldossier bij de Inspectie. Ieder jaar geeft de IB er ook een presentatie aan de MR over de schoolzelfevaluatie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10.8% van de leerlingen presteert onder advisering (vs. 11.8% landelijk). Het hoge percentage leerlingen dat op advies functioneert (75.7% vs. 62.9% regionaal) toont realistische plaatsing. De 13.5% die boven advies presteert, onderstreept de kwaliteit van het doorstroombeleid. Deze cijfers zijn opmerkelijk gezien de schoolweging, en sluiten aan bij het intensieve monitoren van leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Alle kinderen in ons Kindcentrum moeten zich veilig voelen. We hanteren een doorgaande lijn in de pedagogische visie en aanpak. Dit geldt voor alle kinderen van 0 tot 13 jaar. We maken gebruik van 4 afspraken, die zichtbaar zijn in het hele gebouw. De afspraken zijn opgesteld met kinderen, personeel en ouders. En gelden voor alle gebrukers van het gebouw. We hebben een aparte werkgroep voor het pedagogisch klimaat, zij zorgen ervoor dat de afspraken en het bijbehorende gedrag actueel gehouden worden en verzorgen scholing voor leerkrachten evt. met behulp van een externe Gedurende een periode tussen 2 schoolvakanties in staat een afspraak centraal. Het pedagogisch klimaat is vast agendapunt op de agenda van de leerlingenraad. Het hele team is geschoold in de methode A en B van Bertha Verschueren, een methode die helpt bij het weerbaar zij in de ruimste zin va het woord. zie ook www.berthaverschueren.nl LEES MINDER
Plezier
Respect
Veiligheid
Hoe stimuleert Kindcentrum De Eik de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum De Eik besteedt structureel aandacht aan sociale ontwikkeling. Er staat een afspraak centraal tussen twee schoolvakanties. Het pedagogisch klimaat is een vast agendapunt voor de leerlingenraad. Het team is geschoold in de methode A en B van Bertha Verschueren, gericht op weerbaarheid. De school hanteert een actief anti-pestbeleid en heeft een interne vertrouwenspersoon en anti-pestcoördinator die bekend is bij de leerlingen.
Welke instrumenten gebruikt Kindcentrum De Eik om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
Kindcentrum De Eik gebruikt de volgende instrumenten om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methoden gebruikt Kindcentrum De Eik voor sociaal-emotioneel leren?
Kindcentrum De Eik gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: SOEMO-kaarten en Methode A en B van B. Verschueren.