
Schoolweging
De schoolweging van De Knotwilg Nieuwpoort is 32,68 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89.6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit onderstreept een effectieve basisdidactiek, vooral gezien de schoolweging. Toch blijft het percentage iets achter bij vergelijkbare scholen (94.8%), mogelijk door instroomleerlingen met onderwijsachterstanden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41.2%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32.7) waarbij talentontwikkeling extra aandacht vereist. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53.4%, wat een ontwikkelpunt markeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 55.5% havo of hoger (inclusief 11.1% vwo), tegen 45.6% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (1.1%) ligt in lijn met regionale trends. Deze verdeling sluit aan bij het beleid om leerlingen 'op maat uit te dagen', zoals omschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Knotwilg Nieuwpoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, we hebben gekozen voor de IEP. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling wordt vergroot. Verder wordt gebruik gemaakt van methodetoetsen en formatieve toetsen. Hiermee houdt onze school in de gaten of de individuele resultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan de ontwikkeling van de leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62.9% landelijk. Deze unieke score benadrukt de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals de beschreven gesprekken met voorgaande scholen. Opvallend is het volledig ontbreken van onder- of bovenadvisering, wat mogelijk wijst op risicomijdend adviesbeleid.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid, rust, structuur en vertrouwen zijn voor ons de basis voor ontwikkeling en groei. Belangrijk gedachtegoed van ons school: “Wij respecteren elkaars eigenheid” en “Leerlingen zijn zelf mede verantwoordelijk voor het geluk en plezier van zichzelf en de ander”. Daarbij zetten wij 'Move-a-head' in, een methode waarin tijdens judo- en klaslessen aandacht wordt besteed aan sociale vaardigheden. LEES MINDER
Met elkaar, voor elkaar.
Iedereen mag er zijn.
Je mag zijn wie je bent.
Wat is de werkwijze van Basisschool De Knotwilg voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Knotwilg hanteert een duidelijke en positieve benadering voor de sociale ontwikkeling van kinderen. Dit omvat afspraken die gelden voor alle leerlingen en medewerkers, een veilige en positieve leeromgeving, structurele bekrachtiging van gewenst gedrag, duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag, gedragsregistratie en sturing, actieve samenwerking met ouders, jeugdzorg in de school, en borging door een kwaliteitssysteem en onderzoek. Leerkrachten bespreken aan het begin van het schooljaar de school- en klassenregels met hun klas.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Knotwilg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Knotwilg gebruikt het Sociaal Emotioneel Volgsysteem uit IEP en 'Mijn kleutergroep' voor groep 1/2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Knotwilg?
Basisschool De Knotwilg gebruikt de methode 'Move-a-head' voor sociaal-emotioneel leren.