Basisschool GBS De Planthof in Nieuwleusen

Het team van GBS De Planthof in Nieuwleusen

Current section: team
Kon.Julianalaan 96
7711 Nieuwleusen

Zie hier hoe het team van GBS De Planthof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van GBS De Planthof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past GBS De Planthof bij jullie?

Ontdek hoe goed GBS De Planthof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij GBS De Planthof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij GBS De Planthof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij GBS De Planthof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor GBS De Planthof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten bij GBS De Planthof: Zekerheid voor Onderwijs

Bij GBS De Planthof staat continuïteit van onderwijs voorop. Wanneer een leerkracht onverwacht afwezig is wegens ziekte of verlof, zetten we direct onze eigen vervangingspool in. Dit zorgt voor een snelle en efficiënte oplossing met gekwalificeerde professionals die bekend zijn met onze school. Mocht de vervangingspool onvoldoende uitkomst bieden, dan zoeken we actief naar een passende interne oplossing. We streven ernaar om de onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk doorgang te laten vinden en de impact op de leerlingen te minimaliseren. Onze prioriteit is een stabiele leeromgeving. In uitzonderlijke situaties, zoals langdurige ziekte van een leerkracht, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn een klas tijdelijk naar huis te sturen. Dit is echter een scenario dat we incidenteel en met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandelen, met als doel de impact op het leerproces van uw kind te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Ontwikkelingsmateriaal
30.9%
Bewegingsonderwijs
25.6%
Levensbeschouwing
15.2%
Taal
10.8%
Rekenen/ wiskunde
9.4%
Muziek
5.4%
Kanjertraining
2.7%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
20.7%
Rekenen/wiskunde
19.6%
Wereldoriëntatie
17%
Lezen
15.1%
Taal
8.5%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.9%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Levensbeschouwing
5.6%
Engelse taal
1.6%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op GBS De Planthof

5

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succesvolle Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingvaardigheid
Intern Begeleider voor individuele leerplannen
Orthopedagoog voor leerproblemen
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Op GBS De Planthof zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze interne specialisten bieden gerichte hulp, aangevuld met expertise van Florion Onderwijsondersteuning. Meer informatie over de diensten van Florion vindt u op hun website. Deze samenwerking garandeert dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Met een toegewijd team en externe partners, zorgen wij voor een sterke basis in taal en rekenen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern Begeleider voor welzijn
Orthopedagoog voor emotionele ontwikkeling
Remedial Teacher voor sociale vaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal op GBS De Planthof. Wij bieden een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder gedragsspecialisten en orthopedagogen, staan klaar om leerlingen te begeleiden. Daarnaast werken we samen met Florion Onderwijsondersteuning voor aanvullende expertise. Bezoek de website van Florion voor meer details over hun brede ondersteuningsaanbod.

4

Gedrag, Werk­houding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor focus
Intern Begeleider voor structuur
Orthopedagoog voor motivatie
Remedial Teacher voor taakgerichtheid

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en positieve taakaanpak zijn cruciaal voor leer­succes. Op GBS De Planthof stimuleren we zelfstandigheid en doorzettings­vermogen bij elke leerling. Onze specialisten, zoals gedrags­experts en intern begeleiders, bieden gerichte begeleiding. We maken gebruik van de gespecialiseerde hulp van Florion Onderwijson­dersteuning om onze aanpak te versterken. Meer informatie vindt u op de website van Florion.

6

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor beweging
Orthopedagoog voor motorische ontwikkeling
Remedial Teacher voor coördinatie
Fysiotherapeut voor lichamelijke fitheid
Ergotherapeut voor fijne motoriek
Logopedist voor spraakontwikkeling

Toelichting van de school:

GBS De Planthof bevordert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. We zorgen voor een stimulerende omgeving die beweging en gezonde gewoonten aanmoedigt. Onze school biedt ondersteuning via interne begeleiders en externe specialisten zoals fysiotherapeuten en logopedisten. Via de gemeente hebben we toegang tot gespecialiseerde hulpverleners, waaronder ergotherapeuten, om de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen. Florion Onderwijsondersteuning vult dit aanbod aan, met details beschikbaar op hun website.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel GBS De Planthof geen specifieke medische specialisten in dienst heeft voor persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe partners en ouders om te voorzien in de behoeften van elke leerling. Voor specifieke medische ondersteuning of persoonlijke verzorging wordt altijd in overleg met ouders en indien nodig met gespecialiseerde zorgverleners gehandeld. Ons streven is een veilige en comfortabele leeromgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
In 2023-2024 zal de Bibliotheek op School worden opgezet.

Individuele Ondersteuning op Maat: GBS De Planthof

Ons Toegewijde Zorgbeleid Uitgelegd

GBS De Planthof zet zich actief in om een stimulerende leeromgeving te creëren waar ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. We streven ernaar een brede zorgschool te zijn, met aandacht voor de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning Onze ambitie bij basisschool De Planthof is om het onderwijs continu te verbeteren en nog beter af te stemmen op de individuele leerbehoeften. Dit doen we door nauwlettend de voortgang en vaardigheidsgroei van elke leerling te volgen. Flexibele Begeleiding en Aanpassing Indien nodig passen we onze begeleidingsmethoden aan om de groei van uw kind te optimaliseren. We onderzoeken voortdurend mogelijkheden om ons onderwijsaanbod te verrijken en flexibel in te zetten, zodat we elke leerling de best mogelijke ondersteuning kunnen bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van De Planthof

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op GBS De Planthof hebben we onze ambities gebundeld in vier strategische doelen, gericht op een inspirerende leeromgeving en optimale ontwikkeling voor elk kind. Ons eerste doel is het bevorderen van een positief christelijk schoolklimaat, waarin zelfstandigheid en verantwoordelijkheid centraal staan. Dit vormt de basis van onze professionele cultuur. Daarnaast streven we ernaar om de vakken wereldoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en expressie thematisch aan te bieden. Dit bevordert een geïntegreerde leerervaring. Verder willen we het gebruik van ICT optimaliseren om efficiëntiewinst te behalen, differentiatie te vergroten en de leerlingenbetrokkenheid te verhogen. Tot slot zetten we de voortgang en ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Deze gegevens gebruiken we actief om ons onderwijs continu aan te passen en te verbeteren, zodat het altijd aansluit bij de individuele behoeften.

Hoe realiseren we onze schoolambities en monitoren we de voortgang?

De realisatie van onze schoolambities wordt ondersteund door een gestructureerde aanpak met jaarplannen, die de specifieke doelstellingen voor het lopende jaar uiteenzetten. Om de voortgang te waarborgen, voeren we tweemaal per jaar tussentijdse evaluaties uit. De resultaten en de behaalde mijlpalen worden aan het einde van het kalenderjaar vastgelegd in ons jaarverslag, zoals te zien in het jaarplan 2022 (opgesteld in januari 2023). **Samenvatting van Gerealiseerde Beleidsvoornemens 2022:** * **Streefbeeld 1: Schoolklimaat – Positieve Christelijke Identiteit en Professionele Cultuur.** In 2022 hebben we geïnvesteerd in de professionele ontwikkeling van ons team, met een focus op persoonsvorming en het versterken van de teamdynamiek. Ouders ervaren de christelijke identiteit als een zichtbare en positieve kracht binnen onze school. Het team toonde zich stabiel en proactief in het aanpakken van uitdagingen. * **Streefbeeld 2: Thematisch Aanbod Wereldoriëntatie, Sociaal-Emotioneel en Expressie.** We hebben de methode Blink geïntegreerd en teamleden voorzien van bijscholing. Brainstormsessies faciliteren gezamenlijke themavoorbereidingen, van opening tot afsluiting. Groepsdoorbrekend werken in de midden- en bovenbouw verrijkt de leerervaringen. Diverse activiteiten zoals techniek, cultuureducatie, muziek, natuur en sport zijn onderdeel van ons aanbod, met als doel deze te integreren in het curriculum. * **Streefbeeld 3: ICT-Integratie voor Efficiëntie en Betrokkenheid.** Leerlingen en leerkrachten zijn vaardiger geworden in het gebruik van ICT. Voor rekenen hanteren we voor groepen 3-5 het piramidemodel met werkboeken, en voor groepen 6-8 de digitale methode. Gynzy wordt ingezet voor extra oefening. Computational thinking is een focuspunt voor de ontwikkelgroep ICT. Bovenbouwleerlingen volgen typelessen voor toetsenbordvaardigheid. * **Streefbeeld 4: Data-Gedreven Onderwijsverbetering.** In 2022 hebben we de analyse van toetsresultaten verbeterd met teambrede besprekingen. Er is meer duidelijkheid gekomen over zorgniveaus en de rollen van leerkrachten en intern begeleiders, wat zal worden vastgelegd in een zorgdocument. **Doelstellingen voor 2023:** * **Streefbeeld 1:** Verder bouwen aan een professionele cultuur door persoonsvorming en het ontwikkelen van een gedeelde visie op communicatie. Het 'wij-gevoel' wordt versterkt op alle niveaus. Ouderbetrokkenheid wordt vergroot door directe communicatie. * **Streefbeeld 2:** Het verbinden van diverse activiteiten tot een samenhangend curriculum, met thematisch groepsdoorbrekend werken als doel. We verkennen de mogelijkheden voor toekomstige schoolhuisvesting. * **Streefbeeld 3:** Evaluatie van computational thinking en typeonderwijs. Ontwikkeling van een leerlijn mediawijsheid en een strategische plaatsbepaling voor ICT in het volgende schoolplan. * **Streefbeeld 4:** Gezamenlijke analyse van toetsresultaten met concrete afspraken en implementatie in groepsplannen, ter verbetering van de onderwijskwaliteit. Duidelijke afbakening van de rol van de intern begeleider en borging van de zorgstructuur via een kwaliteitskaart. Voor het schoolplan 2024-2028 formuleren we een visie op inclusief onderwijs en optimaliseren we het onderwijs op ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij GBS De Planthof

Toelichting van de school

GBS De Planthof in Nieuwleusen biedt een stimulerende en veilige omgeving voor de eerste schooljaren van uw kind. Wij geloven in een sterke basis voor elke leerling, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze school is een plek waar kinderen spelenderwijs leren en ontdekken. Met kleine klassen en betrokken leerkrachten zorgen we voor persoonlijke aandacht, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek het verschil dat een fijne basisschool kan maken voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op GBS De Planthof?

GBS De Planthof zet vol in op een uitstekende start voor alle jonge kinderen. We bieden een rijk en gevarieerd programma dat is afgestemd op de behoeften van jonge leerlingen. Dit programma omvat diverse activiteiten gericht op spelend leren, creatieve expressie en sociale interactie. We zorgen ervoor dat kinderen zich snel thuis voelen en met plezier naar school gaan.

Met welke partners werkt GBS De Planthof samen voor het jonge kind?

Voor een breed en kwalitatief aanbod voor onze jongste leerlingen, werkt GBS De Planthof nauw samen met CKO Kleurrijk. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te creëren van kinderopvang tot basisonderwijs. CKO Kleurrijk biedt professionele kinderopvang en voorschoolse educatie, wat een waardevolle aanvulling is op ons eigen onderwijsaanbod. Samen zorgen we voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool.

Voor een breed en kwalitatief aanbod voor onze jongste leerlingen, werkt GBS De Planthof nauw samen met CKO Kleurrijk. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te creëren van kinderopvang tot basisonderwijs. CKO Kleurrijk biedt professionele kinderopvang en voorschoolse educatie, wat een waardevolle aanvulling is op ons eigen onderwijsaanbod. Samen zorgen we voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool.

Team | GBS De Planthof in Nieuwleusen | [2025] Schoolregister