
Schoolweging
De schoolweging van De Planthof Nieuwleusen is 29,57 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 97.87% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basis die de school biedt in taal en rekenen. De score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 95.88%, wat de consistentie in kernonderwijsvaardigheden onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt is 58.87%, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1% ligt. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de onderwijsbehoeften van haar populatie, met name op het gebied van verdieping en excellente prestaties. De score overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 57.79%, wat duidt op een sterke onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: maar liefst 40% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies, tegenover 10.93% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief lage percentage vwo-adviezen (6.67% vs. 18.61% regionaal), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. De school combineert dit met praktische aandacht, getuige een vmbo-b/k-adviespercentage van 6.67%, vergelijkbaar met landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Planthof Nieuwleusen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176 | 175.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de tussenresultaten vast te stellen, gebruiken we de niet-methodegebonden toetsen van Cito. De tussenresultaten zien we als een onderdeel, die we meenemen in de evaluatie van ons onderwijs. We kijken breder dan alleen resultaten; ook het welbevinden en persoonsvorming vinden we belangrijke items om te volgen bij de ontwikkeling van 'onze' kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 50% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies, tegen 25.27% landelijk. Geen enkele leerling zit onder advies, wat sterk afwijkt van het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit succes reflecteert de nauwgezettere adviesvorming en doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal welbevinden vinden we heel belangrijk. Immers wanneer kinderen zich goed en stabiel voelen, komen ze ook beter tot ontwikkeling. De sociale ontwikkeling van onze kinderen volgen we doordat de leerkrachten veel observeren en signaleren. Omdat observaties nooit helemaal objectief zijn gebruiken we ook de vragenlijsten van KANVAS!. Hiermee wordt de groep in kaart gebracht en de sociale veiligheid gemeten. De leerkrachten gaan, wanneer er bijzondere dingen gesignaleerd worden, het gesprek met de kinderen en hun ouders aan. Zo kijken we samen met ouders wat er nodig is en voeren dat uit. Dit kan groepsgewijs en individueel. We werken samen met verschillende organisaties waarop we een beroep kunnen doen, waaronder Florion Onderwijsondersteuning. LEES MINDER
Liefde
Passie & Plezier
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van GBS De Planthof voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van GBS De Planthof voor sociale ontwikkeling is ingedeeld in zorgniveaus, net als de cognitieve zorg. Er wordt planmatig gewerkt, van groepsniveau tot individueel niveau.
Welke registratievorm(en) gebruikt GBS De Planthof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
GBS De Planthof gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt GBS De Planthof?
GBS De Planthof gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.