OBS De Driesprong in Nieuwlande

De resultaten van OBS De Driesprong in Nieuwlande

Current section: resultaten
De Spil 5
7918 Nieuwlande

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Driesprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS De Driesprong bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Driesprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Het Fundamentele Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitieus Leren op OBS De Driesprong

Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te behalen. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt de verwachting voor onze school, OBS De Driesprong.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Driesprong?

Op OBS De Driesprong ontvangen leerlingen aan het einde van groep 8 een persoonlijk schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt opgesteld met behulp van de Plaatsingswijzer, die vanaf groep 6 wordt toegepast, en doorlopende observaties van de leerkrachten. Het advies is afgestemd op het onderwijssoort dat het beste past bij het niveau, de aanleg en de ontwikkeling van de leerling. Na het voorlopige advies volgt de doorstroomtoets. Als de toetsresultaten hoger uitvallen dan het schooladvies, wordt het advies aangepast, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. De school werkt cyclisch aan onderwijskwaliteit volgens het PDCA-model, met jaarlijks vastgestelde doelen en speerpunten. De doorstroomtoets, voor het eerst afgenomen in schooljaar 2023-2024, biedt een realistisch beeld van de leerresultaten van de basisschool en de aansluiting op het voortgezet onderwijs. De resultaten bepalen het schoolgemiddelde, wat leidend is voor de onderwijsinspectie. In de schooljaren 2022-2023, 2023-2024 en 2024-2025 namen respectievelijk zeven, zes en twee leerlingen deel aan de eindtoets. De percentages voor het fundamentele niveau (1F) laten een positieve trend zien: Lezen (100%, 85,7%, 100%), Taalverzorging (100%, 85,7%, 100%) en Rekenen (100%, 71,4%, 100%). Voor het streefniveau (1S/2F) zien we wisselende resultaten: Lezen (60%, 57,1%, 100%), Taalverzorging (80%, 14,3%, 100%) en Rekenen (40%, 14,3%, 50%). Het percentage leerlingen dat minimaal het 1F-niveau behaalt, varieert tussen 80,9% en 100%. Voor het 1S/2F-niveau ligt dit percentage tussen 28,6% en 83,3%. Het driejaarlijkse gemiddelde voor 1F is gestegen naar 90,5% (2024-2025), terwijl het gemiddelde voor 1S/2F over drie jaar 47,6% bedraagt. Gezien de kleine groepen hebben individuele leerlingen een grote impact op het gemiddelde. De ambitie is dat het driejaarlijkse gemiddelde voldoet aan de signaleringswaarden van 85% voor 1F en 38,7% voor 2F/1S. De school stelt doelen voor het komende schooljaar: 45,6% voor 1S/2F en 75% voor 1F, om boven de signaleringswaarden te scoren. Hiermee wordt een gemiddelde van 85,2% voor 1F nagestreefd. Om leerlingen optimaal voor te bereiden op het voortgezet onderwijs, zet OBS De Driesprong in op het behalen van referentieniveaus, met een streven van 50% voor 1S. Er worden hoge verwachtingen gehanteerd, met extra ondersteuning voor leerlingen die het uitstroomniveau dreigen niet te halen. Samenwerking met externe partners is mogelijk bij belemmeringen. Professionalisering van leerkrachten richt zich op effectieve instructie en afstemming op individuele onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op OBS De Driesprong: Bouwen aan Positieve Relaties

Op OBS De Driesprong stimuleren we de sociale en emotionele groei van elk kind. We streven ernaar dat alle leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, respectvolle en betrokken individuen met sterke sociale vaardigheden. Ons team zet zich actief in om leerlingen te begeleiden, te onderwijzen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. We besteden veel aandacht aan de sociale ontwikkeling door middel van de effectieve methode Kwink. Deze methode helpt kinderen om hun emoties en gedrag beter te begrijpen, wat essentieel is voor een positieve interactie met anderen en voor hun eigen welzijn. Onze school is een veilige leefgemeenschap waar kinderen leren samenwerken, conflicten oplossen, verantwoordelijkheid nemen en openstaan voor diversiteit. Met wekelijkse lessen bevorderen we structureel een positieve en sociaal veilige omgeving voor iedereen.

Veiligheid voorop

Respect voor iedereen

Ontwikkeling van zelfvertrouwen

Hoe bevordert OBS De Driesprong de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Jaarlijks starten we met de 'Gouden Weken' om een veilige en positieve groepsdynamiek te creëren. Leerlingen leren elkaar en de leerkrachten kennen, en stellen samen groepsregels op voor een succesvol schooljaar. We gebruiken de methode Kwink, die kinderen helpt hun emoties en gedrag te reguleren en sociaal vaardig te worden. Dit is niet alleen goed voor de omgang met anderen, maar ook voor hun eigen zelfvertrouwen. Daarnaast zetten we soms Kids' Skills in, een speelse aanpak om problemen op te lossen door het ontwikkelen van specifieke vaardigheden. De leerkrachten spelen een cruciale rol als rolmodel en zijn zich bewust van hun voorbeeldgedrag. We betrekken zowel leerlingen als ouders actief bij dit proces en evalueren regelmatig de effectiviteit van ons pedagogisch en didactisch handelen.

Welke methoden gebruikt OBS De Driesprong voor sociaal-emotioneel leren?

OBS De Driesprong maakt gebruik van diverse methoden om sociaal-emotioneel leren te bevorderen. De kernmethoden die ingezet worden zijn:

  • Taakspel
  • Kwink Leren

Hoe meet OBS De Driesprong de sociale opbrengsten?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen te monitoren, maken we gebruik van specifieke registratiemiddelen. Deze helpen ons om de sociale veiligheid en ontwikkeling in kaart te brengen:

  • Vragenlijst Sociale Veiligheid WMK
  • Kindbegrip

Inspectierapport OBS De Driesprong: Inzicht in Onderwijskwaliteit

OBS De Driesprong in Nieuwlande, met 50 leerlingen, staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. De onderwijsinspectie beoordeelt regelmatig de prestaties van scholen. Dit rapport biedt transparantie over de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Ontdek de sterke punten en aandachtspunten van onze school, zoals vastgelegd door de officiële onderwijsinspectie. Dit helpt ons continu te streven naar de beste leeromgeving.

Resultaten | OBS De Driesprong in Nieuwlande | [2025] Schoolregister