OBS De Driesprong
De Spil 5
7918 AX Nieuwlande

Schoolweging

Schoolweging
33.66
Spreiding
5.42

De schoolweging van De Driesprong Nieuwlande is 33,66 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven zowel het landelijk gemiddelde (93,9%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral op het gebied van taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het regionale gemiddelde van 50,2% ligt. Ondanks dit blijft de school ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 38,7%. De focus ligt op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (28,6% vs. 1,0% regionaal). Toch zien we ook een gevarieerd aanbod: 14,3% havo en 14,3% vmbo-(g)t/havo. Deze polarisatie weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie en sluit aan bij het 'adaptief onderwijsconcept' uit de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Driesprong NieuwlandeGemeente AmsterdamNederland
LIB170.17172.16175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkracht volgt de vorderingen van het dagelijks werk en d.m.v. de methodegebonden toetsen. De toetsresultaten van de methodegebonden toetsen worden geanalyseerd. Zo nodig krijgt de leerling extra instructie en extra oefentijd. Twee keer per jaar worden de resultaten van de Cito-toetsen geanalyseerd. Blijkt hieruit dat er intensieve hulp nodig is, dan wordt op de instructiekaart aangegeven waaruit deze hulp bestaat. De groepsanalyse en de instructiekaart worden gemaakt door de leerkracht met ondersteuning van de intern begeleider. De ouders worden van deze extra hulp op de hoogte gebracht. Vier keer per jaar worden de instructiekaarten geëvalueerd en zo nodig aangepast: in oktober en april n.a.v. de resultaten van de methodegebonden toetsen en in januari en juni n.a.v. de resultaten van de Cito-toetsen. Wordt de doelstelling niet gehaald, dan brengt de leerkracht de leerling in de leerlingbespreking in.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Geen enkele leerling stroomde door boven advies (vs. 25,3% nationaal). Dit vraagt om heroverweging van het adviesproces, zoals gesignaleerd in het laatste inspectierapport.

Sociale ontwikkeling

Wij willen onze leerlingen ondersteunen in hun sociale en emotionele ontwikkeling omdat we ze sociale en maatschappelijke competenties gunnen. Ons streefdoel is dat alle leerlingen sociaal gedrag (leren) vertonen. We zien het als team als een inspanningsplicht om leerlingen te begeleiden in deze ontwikkeling, onderwijs aan te bieden en (extra) ondersteuning te verlenen waar nodig, zodat ze belangrijke sociale vaardigheden leren.

Veiligheid

Respect

Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van OBS De Driesprong voor sociale ontwikkeling?

OBS De Driesprong start ieder schooljaar met de Gouden weken. De school werkt met de methode Goed gedaan!, die kinderen meer inzicht en grip geeft op hun eigen emoties en gedrag. Het leert hen dat sociaal vaardig gedrag niet alleen 'netjes' naar anderen is, maar vooral ook heel handig en fijn voor jezelf. Daarnaast wordt soms Kids' Skills ingezet. De leerkracht ziet zichzelf als belangrijk middel in de sociaal-emotionele ontwikkeling en is zich bewust van zijn voorbeeldrol. Ouders en leerlingen worden geïnformeerd, bevraagd en betrokken. De school evalueert systematisch de effecten van het pedagogisch en didactisch handelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Driesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Driesprong gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en een Vragenlijst sociale veiligheid WMK.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Driesprong school?

OBS De Driesprong gebruikt de methode Goed gedaan! voor sociaal-emotioneel leren.