School met de Bijbel Het Fundament
Verduinstraat 8
4243 JZ Nieuwland

Schoolweging

Schoolweging
29.88
Spreiding
5.62

De schoolweging van Het Fundament Nieuwland is 29,88 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 25% vmbo-(g)t/havo (vs. 10,34% regio) en 16,67% havo. Het percentage vwo-advies (8,33%) ligt beduidend onder het regionaal gemiddelde van 18,61%. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het landelijk percentage van 1,01%, wat past bij het relatief hoge streefniveau van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente VijfheerenlandenGemeente AmsterdamNederland
205.9199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de basisvakken rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen gebruiken wij vanaf groep 3 t/m 8 de Cito-toetsen. De Cito-toetsen worden meestal tweemaal per jaar afgenomen; halverwege het schooljaar en aan het einde ervan. Deze toetsen leveren het volgende op: Objectieve(re) informatie over het algemene kennis- en vaardigheidsniveau van leerlingen op vaste momenten in het schooljaar; Inzicht in de mate van vooruitgang door de resultaten van toetsen te vergelijken met voorgaande uitslagen; Resultaten die kunnen worden vergeleken met die van leeftijdsgenoten en andere groepen en scholen in het land; Inzicht in het effect van het aangeboden onderwijs door de leerkracht en school zelf. Het regelmatig afnemen van toetsen is belangrijk voor het volgen van de ontwikkeling van leerlingen en voor het evalueren van de onderwijskwaliteit van de school. Naar aanleiding van de analyse van de resultaten wordt vastgesteld of kinderen extra zorg of juiste extra uitdaging nodig hebben. Tijdens de 10 minuten gesprekken, of zo nodig op andere momenten, worden de resultaten besproken met de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 75% exact op het geadviseerde niveau functioneert. Dit onderstreept de nauwkeurigheid van het adviesproces en de aansluiting met het vervolgonderwijs, zoals beschreven in het beleidsplan 'Doorstroom zonder drempels'.

Sociale ontwikkeling

Wij willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. Wij willen kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Respect

Wat is de werkwijze van School met de Bijbel Het Fundament voor sociale ontwikkeling?

School met de Bijbel Het Fundament werkt met de Kanjertraining om onderling vertrouwen in groepen te bevorderen. Vertrouwen is belangrijk voor een rustige klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Kernwoorden zijn vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Ouders worden betrokken om dezelfde 'kanjertaal' te spreken. De school gebruikt Kanvas, een leerlingvolgsysteem, om sociale competenties in kaart te brengen en actie te ondernemen op individueel of groepsniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt School met de Bijbel Het Fundament om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School met de Bijbel Het Fundament gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School met de Bijbel Het Fundament?

School met de Bijbel Het Fundament gebruikt 'De jij en ik club' en Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.