
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem Alexander Nieuwerkerk aan den IJssel is 29,08 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit hoge percentage is consistent met het landelijk beeld (95,9%) en onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 19,2% vwo, 27,7% havo en 19,2% havo/vwo. Samen vertegenwoordigen deze adviezen 66,1%, tegenover 44,7% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen zijn met 2,1% laag (vs. 5,5% landelijk), passend bij de academische orientatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Willem Alexander Nieuwerkerk aan den IJssel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Groep 1-2 werkt met het observatiesysteem van Bosos. De uitslag van deze observatie wordt als rapport meegegeven in februari-maart en besproken met de ouders - verzorgers tijdens het rapportgesprek. Op school wordt er vanaf groep 3 gewerkt met methodetoetsen. Na elk blok of thema volgt er een toets om te checken welke onderdelen de leerlingen beheersen en welke onderdelen nog instructie nodig hebben. In januari - februari worden de Cito-toetsen afgenomen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en studievaardigheden. Deze resultaten komen in het ouderportaal te staan ter inzage voor ouders. Ze komen met de resultaten van de methodetoetsen in het rapport. Deze wordt in maart met de ouders - verzorgers besproken. In een teamoverleg worden de tussenresultaten op schoolniveau besproken en gekeken waar er goed gescoord is en waar sturing nodig is. Met de intern begeleider worden de groepsresultaten met de leerkracht(en) besproken en op groepsniveau gekeken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38,7% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 8,1% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze cijfers reflecteren een combinatie van realistische advisering en effectieve doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Op de PWA werken wij aan een veilig en afgestemd pedagogisch klimaat door het implementeren van gedragsverwachtingen buiten en binnen de groepen. Wij passen hierbij elementen van Schoolwide Positive Behavior Support (Golly & Sprague, 2015) toe, evenals de aanpak van Van Overveld (2014) en coöperatief werken. Deze elementen en aanpak worden schoolbreed toegepast en hierbij worden ook de ouders, tussenschoolse opvang, naschoolse opvang en ondersteunende medewerkers betrokken. LEES MINDER
Veilig
Samen
Kwaliteit
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Prins Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?
De school zet in op groepsvorming door middel van klas- en teambouwers tot de herfstvakantie. Daarna vullen leerkrachten observatielijsten in, en leerlingen (groep 5 t/m 8) vragenlijsten over het leer- en leefklimaat. De werkgroep sociale veiligheid en intern begeleiders bewaken en stellen het proces bij. De intern begeleiders houden groepsbesprekingen aan de hand van de uitkomsten. De werkgroep bekijkt welke kwaliteiten binnen de school aanwezig zijn en welke interventies nog aandacht behoeven. Naast het implementeren van gedragsverwachtingen worden onderwijsbehoeften per kind aangegeven in een groeidocument.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool Prins Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt Zien en Bosos om sociale opbrengsten in kaart te brengen.