
Schoolweging
De schoolweging van Sevenaerschool is 29,07 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit laat zien dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, al ligt het percentage 7,5 procentpunten lager dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert een effectieve focus op cognitieve ontwikkeling, ondanks een daling van 8 procentpunten t.o.v. vergelijkbare scholen (60,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
71,4% van de leerlingen krijgt een havo-advies, significant hoger dan het regionaal gemiddelde van 16,1%. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl 14,3% van de leerlingen een dubbeladvies vmbo-k/(g)t ontvangt. Dit wijst op een risicobewuste advisering waarbij de school mogelijk onderprestaties anticipeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sevenaerschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Sevenaerschool werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observaties, methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen. Ook de sociaal emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau vergelijken met landelijke normen. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze, realistische doelen gesteld. De Sevenaerschool werkt voor kleuters met BOSOS, een observatiesysteem, en met het Cito leerlingvolgsysteem. Er zijn twee methode-onafhankelijke meetmomenten per jaar (Cito) en daarnaast kennen wij de methodegebonden toetsen. Aan de hand van deze toetsen monitoren wij de voortgang van de individuele leerling op zijn/haar eigen niveau. Indien nodig bieden wij de leerling extra begeleiding voor het ontwikkelen van kennis en vaardigheden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,3% landelijk), wat duidt op voorzichtige advisering. Slechts 10% zit onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,8%. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van het Plaatsingswijzer-systeem en de warme overdracht naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Samen werken en samen leren, dus met elkaar omgaan en communiceren op velerlei manieren is de basis om te groeien op de Sevenaerschool. Wanneer iedereen zich veilig en vertrouwd voelt op school en in de klas en daarbij in staat is de juiste keuzes te maken, heeft dat een positieve uitwerking op de sfeer binnen de groepen en binnen de school. Daarnaast kunnen kinderen die goed in hun vel zitten, zich ook optimaal ontwikkelen op cognitief gebied.
Samen-werken, samen-leven
Vertrouwd - veilig
Groei
Wat is de werkwijze van de Sevenaerschool voor sociale ontwikkeling?
De Sevenaerschool vindt de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen waardevol en brengt respect voor elkaar bij door te ervaren dat iedereen anders kan zijn, maar op een respectvolle manier met elkaar kan omgaan. Elke week wordt er gewerkt met de methode Kwink aan sociaal-emotioneel leren, waarbij competenties als zelfbesef, besef van de ander, keuzes maken, zelfmanagement en relaties hanteren centraal staan. Dagelijkse situaties in de klas en op het plein vormen aanleidingen om te praten over hoe je op elkaar reageert, omgaat met verschillende meningen en ervoor zorgt dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. Sociale ontwikkeling is een continu proces. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, wordt gebruikgemaakt van de vragenlijsten van ZIEN!. In groep 1 tot en met 4 wordt deze vragenlijst door de leerkracht ingevuld, in groep 5 tot en met 8 vullen zowel de leerkracht als de leerling een vragenlijst in. De uitkomsten worden gebruikt om te bekijken waaraan de komende periode op school (extra) aandacht besteed moet worden rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, zowel individueel als op groepsniveau.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Sevenaerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Sevenaerschool gebruikt ZIEN! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Sevenaerschool?
De Sevenaerschool gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.