Vroonestein
Lohengrinhof 15 - 17
3438 RA Nieuwegein

Schoolweging

Schoolweging
29.88
Spreiding
5.94

De schoolweging van Vroonestein is 29,88 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. De school scoort hiermee zelfs iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische orientatie: 18.75% havo en 18.75% vwo (samen 37.5%). Ook opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t/ havo adviezen (12.5%). Praktijkonderwijs komt met 0% significant lager uit dan het regionale gemiddelde van 1.01%, passend bij het cognitieve profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVroonesteinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school Na een instructie controleert de leerkracht of de kinderen de uitleg hebben begrepen. Dit gebeurt tijdens de oefenfase. Het overgrote deel van de kinderen zal hierna aan de opdrachten kunnen werken. Het dagelijks werk van de kinderen wordt aan het eind van de les besproken en gecontroleerd. De leerkracht bekijkt hoe en met welk resultaat er is gewerkt, zodat hij/zij goed op de hoogte is van de voortgang van uw kind. In groep 1 en 2 worden overzichten bijgehouden om de ontwikkeling van de kleuter op de diverse gebieden te volgen. In maart en in juli van ieder schooljaar krijgen alle groep 1-2 leerlingen, die tenminste een half jaar op school zitten, een rapport mee naar huis. Voor groep 3 t/m 8 wordt met behulp van de methodetoetsen bekeken of een kind de aangeboden leerstof beheerst. Dit gebeurt vooral bij de vakken taal, spelling, rekenen en technisch lezen en gaandeweg ook begrijpend lezen en thematisch onderwijs. Soms blijkt dat een leerling meer tijd/aandacht nodig heeft om zich bepaalde leerstof eigen te maken. Andere kinderen hebben voldoende aan minder/korter instructie, zijn sneller klaar met de verwerking en kunnen meer aan. In beide gevallen is naast de standaard begeleiding aanvullende aandacht van de leerkracht en aanpassing van de leerstof nodig. Op deze manier werken wij voor alle kinderen aan zorg-op-maat. Leerlingvolgsysteem Naast de methodische toetsen hanteren wij op school een leerlingvolgsysteem, IEP. Het systeem bestaat uit reken-, spelling- en leestoetsen. Verdeeld over het schooljaar maken alle kinderen diverse IEP toetsen (in januari en juni). We verwerken de resultaten digitaal van iedere leerling in een persoonlijk en een klassenoverzicht. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het nu is. En we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De resultaten worden in grafieken weergegeven. Op deze manier kunnen wij de ontwikkeling van individuele kinderen nauwgezet volgen. De intern begeleider maakt ook op groepsniveau én op schoolniveau een trendanalyse van de resultaten. De analyse per groep wordt met de groepsleerkracht(en) doorgesproken om te kijken of de gestelde doelen gehaald zijn. Met het hele team kijken we naar de resultaten van enkele jaren achter elkaar. Het leerlingvolgsysteem PARNASSYS Om de leerlingen goed te kunnen volgen, houden wij van iedere leerling een digitaal dossier bij in ParnasSys. Hierin staan gegevens over het gezin, afspraken met ouders/verzorgers, eventuele handelingsplannen (werkwijze voor een speciale aanpak), observaties, toetsgegevens (niet-methodetoetsen van IEP en methodetoetsen), gespreks- en onderzoeksverslagen en rapportagegegevens. Door het bijhouden van de ontwikkelingen van de leerlingen in een leerlingvolgsysteem kunnen wij de vorderingen van een kind vanaf de komst op school tot aan groep 8 goed volgen. Dit leerling dossier is voor de ouders/verzorgers van de leerling ter inzage. Voor inzage in het ouderportaal ontvangt iedere ouder persoonlijke inloggegevens. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Deze gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk. Het CBS vraagt deze resultaten op om te analyseren wat de ontwikkeling van onze leerlingen als groep en hoe de school het doet. Dit is belangrijk, omdat het ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. Elk jaar ontvangt onze stichting in oktober hiervan een rapportage vanuit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), waarin deze gegevens worden meegenomen. De rapportage gaat over de leerlingen gedurende de tijd op de basisschool en in het vervolgonderwijs. Het schoolrapport is altijd alleen toegankelijk voor (het bestuur van) de school waar het rapport over gaat. Scholen mogen gegevens indien ouders geen bezwaar hebben aangetekend, over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Wanneer u bezwaar heeft tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u ons dit laten weten. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

24% van de leerlingen presteert boven advies, tegen 25.27% landelijk. Het percentage onderadviezen (20%) ligt echter significant hoger dan het Nederlands gemiddelde (11.81%). Dit zou kunnen duiden op voorzichtige advisering, mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Kanjertraining en schoolregels We vinden het belangrijk dat de kinderen sociale vaardigheden leren en kunnen omgaan met hun eigen gevoelens en de gevoelens van anderen. Hiervoor hebben we een programma voor sociale vaardigheden (SOVA) ingericht. Zo besteden we in de eerste schoolweken extra aandacht aan de klassen- en schoolafspraken. Het team is opgeleid voor Kanjertraining. De Kanjertraining op school bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen die de leerkracht geeft. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). School heeft een coördinator sociale veiligheid. Het klimaat van de school We proberen een sfeer te scheppen waarin ieder kind zich geaccepteerd voelt met zijn/haar uiterlijk, taal en culturele achtergrond. Wij vinden het onze taak om in een sfeer van vertrouwen te werken. Het is dan ook van belang in te spelen op de kennis en de achtergrond die de kinderen zelf meebrengen. In een veilige en rustige omgeving, waarbij leerkrachten en kinderen op een prettige manier met elkaar omgaan, kunnen zij zich zo volledig mogelijk ontplooien. Hierbij is het contact met ouders van belang. Zij kunnen op allerlei manieren helpen door mee te denken, mee te praten, mee te organiseren in de verschillende geledingen. Een goede en open communicatie onderling is een voorwaarde voor een school zonder drempels waar een ieder zich thuis voelt. We streven ernaar dat: - De houding van de leerkrachten bemoedigend, positief en beschermend is; - Het leren omgaan met eigen gevoelens en emoties en met die van anderen een winstpunt is; - Het leren van sociale vaardigheden nodig is om te kunnen werken/spelen met anderen; - De inrichting van de school en de klassen gezelligheid en rust uitstraalt; - Kinderen aan bijzondere activiteiten deelnemen, zoals sporttoernooien, musical groep 8, schoolkamp voor groep 8, vieringen, etc. Voor goed onderwijs zijn naast een goede sfeer ook actuele lesmethoden en een effectieve manier van lesgeven nodig. LEES MINDER

Samen

Zelf

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Vroonestein voor sociale ontwikkeling?

Vroonestein vindt de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen erg belangrijk. De school besteedt veel aandacht aan sociale vaardigheden en het omgaan met gevoelens. Dit gebeurt aan de hand van de klassen- en schoolafspraken. Door spelletjes, rollenspellen en verhalen leren kinderen het belang van deze afspraken. Vroonestein is sinds 2016 licentiehouder van de Kanjertraining. Sociale veiligheid is binnen Vroonestein erg belangrijk. Er wordt gebruik gemaakt van een protocol sociale veiligheid, om pestgedrag te signaleren en aan te pakken. De school streeft naar een goede communicatie met ouders, om het probleem samen aan te pakken. Met de Kanjertraining wil Vroonestein sociaalvaardig gedrag stimuleren en sociale problemen voorkomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Vroonestein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Vroonestein gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Vroonestein?

Vroonestein gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.